Americký Federálny letecký úrad (FAA) informoval výrobcu lietadiel Boeing, že nový typ 777X nie je pripravený prejsť certifikačným procesom a úrad nebude schopný vydať osvedčenie pred polovicou roka 2023.

FAA v liste z 13. mája, ktorého kópiu získala agentúra Reuters, menoval celý rad problémov. To je dôvod, pre ktorý FAA odmietol vydať typové osvedčenie TIA. „Lietadlo ešte nie je pripravené na získanie TIA," citoval Reuters z listu. Ten uvádza celý rad nedostatkov týkajúcich sa dát a predbežných bezpečnostných skúšok, ktoré FAA potrebuje. „FAA neschváli žiadne lietadlo, kým nesplní naše bezpečnostné a certifikačné štandardy," uviedol úrad v nedeľu vo svojom vyhlásení.

United Airlines
Neprehliadnite

United Airlines rokuje o kúpe stoviek lietadiel Boeing 737 Max

Boeing vyvíjal novú verziu populárneho modelu 777 od roka 2013 a pôvodne sa očakávalo, že letecké spoločnosti ho budú môcť kúpiť v roku 2020. Nový 777X sa má stať prvým schváleným civilným dopravným lietadlom od dvoch nehôd typu Boeing 737 MAX zavinených softvérovými chybami, ktoré v Indonézii a Etiópii v rokoch 2018 a 2019 usmrtili 346 ľudí. Ich dôsledkom bolo zhoršenie vzťahov medzi Boeingom a FAA a 20-mesačné „uzemnenie" lietadiel 737 MAX. Aj európske regulačné úrady mienia dôkladne preveriť 777X.

List ďalej uvádza zoznam problémov, ktoré musí Boeing vyriešiť, vrátane aktualizácií softvéru na riadenie letu a ďalších programových medzier ohrozujúcich bezpečnosť lietadla. FAA žiada Boeing, aby zaviedol kontrolné procesy, ktoré by zabránili poškodeniu riadiacich systémov lietadla.