Americký výrobca lietadiel Boeing súhlasil so zaplatením najmenej 17 miliónov dolárov (12,94 milióna eur) za urovnanie dvoch prípadov, ktoré sa týkajú inštalácie neschváleného vybavenia na stovky lietadiel 737. Prípady boli oznámené v rokoch 2019 a 2020 a zahŕňajú inštaláciu takzvaných Head-up Guidance Systems a zariadení na krídle, ktoré nevyhovujú federálnym normám.
Porušenie sa týkalo modelu MAX aj starších modelov známych ako Next Generation, ale priamo nesúviselo s dvoma nehodami 737 MAX, ktoré viedli k uzemneniu tohto lietadla. Uviedol to vo štvrtok (27. 5.) v tlačovej správe americký Federálny úrad pre letectvo (FAA). Ide o najvyššiu pokutu za uplynulé roky, ktorá opäť poškodí povesť lietadiel 737 po ich takmer dvojročnom uzemnení a uštedrí ďalšiu ranu Boeingu v čase, keď zápasí s miliardovými stratami a čelí viacerým sporom.
Ryanair je nahnevaný na Boeing, obáva sa, že mu do leta nedodá prvé modely MAX
Americký Kongres minulý týždeň požiadal o záznamy o začatí vyšetrovania prebiehajúcich výpadkov kvality v spoločnosti. Navyše ak Boeing nezlepší svoje postupy, bude musieť zaplatiť ďalších 10,1 milióna dolárov. Koncern súhlasil s posilnením kontroly súčiastok, zlepšením dohľadu nad dodávateľmi súčiastok a umožní inšpektorom FAA podrobnejšie sledovanie procesu výroby.
Táto dohoda o urovnaní prichádza mesiace po tom, ako spoločnosť súhlasila so zaplatením 6,6 milióna dolárov v samostatnom prípade v súvislosti s jej sľubom z roku 2015 urobiť vylepšenia, ktoré sa nepodarilo dosiahnuť. V januári koncern súhlasil s urovnaním federálnych trestných oznámení, podľa ktorých pred nehodami skrývala informácie o dizajne MAX. Spoločnosť v tomto prípade zaplatila pokuty a náhradu škody vo výške 2,5 miliardy dolárov.
„Berieme svoju zodpovednosť za splnenie všetkých regulačných požiadaviek veľmi vážne,“ uviedol Boeing vo vyhlásení. „Tieto pokuty vyplývajú z problémov, ktoré sa objavili v roku 2019 a ktoré sme v našom výrobnom systéme a dodávateľskom reťazci úplne vyriešili,“ dodal.