Americký výrobca lietadiel Boeing zastavil predaj niektorých lietadiel 737 MAX. Dodávateľská spoločnosť Spirit AeroSystems ho informovala, že inštalácia kovania na zadnej časti lietadla nezodpovedá štandardom. Chybná montáž sa môže týkať aj dodávok z roku 2019, uviedla vo štvrtok agentúra Reuters.
Problém sa pravdepodobne dotkne významného počtu nedodaných lietadiel 737 MAX, ktoré sú teraz vo výrobe aj v skladoch. Problém by mohol krátkodobo viesť k zníženiu počtu dodaných lietadiel 737 MAX, uviedol Boeing.
Problém sa týka časti lietadiel 737 MAX, vrátane skupiny MAX 7, MAX 8 a MAX 8 200, a takisto lietadla pre námorné hliadkovanie P-8 Poseidon. Neštandardná montáž podľa firmy neohrozuje bezpečnosť letu a netýka sa lietadiel, ktoré už sú v prevádzke.
„Na základe faktov a údajov predložených spoločnosťou Boeing neexistuje žiadny bezprostredný bezpečnostný problém,“ povedal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA). Úrad posúdi všetky dotknuté lietadlá pred ich dodaním.
Dodávateľ Spirit informoval firmu Boeing o probléme v stredu. Výrobca lietadiel predpokladá, že problém siaha až do roku 2019 a vyhodnocuje, koľkých lietadiel sa týka.
Boeing odmietol komentovať, či ho problém prinúti k tomu, aby zrušil plány na zvýšenie výroby lietadiel 737 v tomto roku. Tento rok má firma v pláne dodať najmenej 400 lietadiel MAX, v prvom štvrťroku ich dodala 111. Boeing chcel do júna zvýšiť mesačný objem výroby strojov MAX z 31 na 38 kusov.
„O probléme sme informovali FAA. Pracujeme na kontrolách a prípadných výmenách nevyhovujúceho kovania,“ uviedol Boeing. „Je nám ľúto toho, aký vplyv bude mať tento problém na dotknutých zákazníkov. Sme s nimi v kontakte ohľadom harmonogramu dodávok," dodal.
Spoločnosť Spirit AeroSystems chystá kontrolu a opravu dotknutých trupov lietadiel. Úradníci uviedli, že FAA pravdepodobne vydá smernicu o letovej spôsobilosti, ktorá by nariadila režim kontrol a opráv.
FAA starostlivo kontroluje lietadlá Boeing od dvoch smrteľných nehôd v rokoch 2018 a 2019. Úrad naďalej kontroluje každé lietadlo 737 MAX a 787 pred vydaním osvedčenia letovej spôsobilosti a schválením na dodanie.
Akcie Boeingu po oznámení odpísali okolo piatich percent, akcie Spirit AeroSystems takmer 12 percent.