Zavedenie elektronického mýta od začiatku roka sprevádzajú okrem protestov, petícií, aj siahodlhé kolóny na hraniciach ako výsledok čakania na registráciu. Nápor na systém mýta pri registrácii spôsobil už aj jeho výpadky, najmä na hraničnom priechode Svrčinovec. No horšie možno ešte len bude.
Skutočný test mýta príde v pondelok, kedy aj veľké fabriky začnú s plnou výrobou a tým pádom aj dodávkami materiálov.
Riaditeľ DHL Freight Slovakia Rastislav Brenčič odhaduje, že momentálne je doprava približne na úrovni 60 percent oproti normálnemu januárovému stavu. „V pondelok sa ukáže skutočná situácia s mýtom,“ dodáva.
Registrovaných pribúda
Verí, že situáciu zlepší klesajúci dopyt – tým, že počet registrovaných dopravcov stúpa. Každá registrácia znamená zaregistrovanie celej firmy, nie jedného kamióna. Predĺženie kolón na hraniciach by mohli spôsobiť živnostníci s vlastným kamiónom, ktorí jazdia pre špedičné firmy. Tí sa musia registrovať každý osobitne, ich zastrešujúca firma to za nich nespraví.
Podľa hovorkyne SkyToll Lenky Lendackej denná kapacita registračných miest je okolo 20-tisíc registrácií. Aktuálne však denne sotva prekročia päťtisíc, pretože vodiči najmä na hraniciach sú často bez potrebných dokumentov, čo celú procedúru predlžuje. Podľa L. Lendackej SkyToll očakáva v pondelok zvýšený nápor na svojich distribučných miestach na hraničných priechodoch. „Preto odporúčame zahraničným dopravcom zaregistrovať svoj vozový park do systému skôr, ako vyšlú kamióny na Slovensko,“ hovorí. Všetky najvyťaženejšie registračné miesta sú posilnené a už teraz pracujú na maximum.
Hrozba pre firmy
Prípadné ďalšie odstavovanie kamiónov na vstupe do vnútrozemia a ich následné meškanie by mohli skomplikovať výrobu v slovenských fabrikách, ktorých väčšina je na dodávkach zo zahraničia závislá. Niektoré z nich sa na situáciu s mýtom pripravili.
Hovorkyňa Samsung Electronics Slovakia v Galante Katarína Árendásová tvrdí, že fabrika sa na mýto pripravila ešte v decembri a preto nemajú zatiaľ komplikácie. Najmä automobilové a elektrotechnické fabriky pracujú z drvivej väčšiny v systémoch Just-in-time respektíve Just-in-sequence, pričom sú veľmi citlivé aj na niekoľkominútové meškanie dodávok. Bežné sú ťažké finančné postihy pre dopravcu alebo dodávateľa, ktoré odzrkadľujú vzniknuté škody spojené so zastavením výroby.
V pondelok pritom kamionisti plánujú zostriť štrajk, zatiaľ čo od tohto týždňa postupne zapchávajú hlavné tepny Bratislavy. Nie sú spokojní s výškou mýta, ako aj so spoplatnenou cestnou sieťou. Chcú sa stretnúť s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, prípadne s premiérom Róbertom Ficom. Požadujú splnenie aspoň niektorých požiadaviek. Ide najmä o zníženie spotrebných daní z palív a dane z motorových vozidiel.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča kolóny a výpadky systému boli aj pri zavádzaní mýta v iných európskych krajinách. Dodáva, že sú do veľkej miery spôsobené najmä dopravcami, ktorí situáciu podcenili v decembri, kedy sa mohli v predstihu zaregistrovať. Doprava sa v týchto dňoch pritom ešte nedostala na svoju bežnú januárovú úroveň.
Podľa prevádzkovateľa mýta, firmy Skytoll, sa za prvý týždeň ostrej prevádzky vybralo na mýtnych transakciách 1,17 milióna eur. Vozidlá, ktoré podliehajú povinnosti platiť mýto, prešli po spoplatnených úsekoch ciest spolu 7,54 milióna kilometrov. Do piatka bolo zaregistrovaných do mýtneho systému 76 307 vozidiel.
Doterajšie štatistiky skresľuje fakt, že väčšina monitorovaných dní boli víkendy alebo sviatky, kedy je kamiónová doprava utlmená. Navyše platenie mýta brzdia spomínané čakania na hraniciach. Preto sa dá očakávať, že sa výbery od budúceho týždňa zintenzívnia.
Foto na titulke - SITA / Michal Burza