„Výpadky spôsobili útoky, ktorých cieľom bolo neúmerne zaťažiť stránku početnými registráciami v tom istom čase,“ upresnil generálny riaditeľ TIPOS Ladislav Kriška. Dodal, že napriek občasným výpadkom stránky si ľudia do pondelka obeda zaevidovali vyše 120-tisíc účteniek (aktualizácia: v utorok okolo poludnia už registrovali 665-tisíc). Tie je možné zbierať od začiatku septembra.

Na pár drobných nedostatkov pri registrovaní i cez ďalšie kanály upozorňovali od rána čitatelia na rôznych internetových blogoch. TIPOS ich priebežne rieši.

Registrovať účtenky možno popri internetovej stránke aj cez aplikácie pre smartfóny, sms správy, zberné miesta Tiposu a vybrané obchody.

Oficiálny štart lotérie má od pondelka podporiť aj mediálna kampaň. „Predpokladané náklady na kampaň sú v štandardnej sume, ktorú Tipos vydáva na podporu svojich produktov,“ odpovedal len nekonkrétne R. Čépe na otázku TREND.sk, aké náklady si mediálna podpora lotérie vyžiada.

Presnejší bol koncom augusta riaditeľ Tiposu Ladislav Kriška v rozhovore pre denník Sme. „Náklady nepresiahnu sumu bežnú na uvádzanie produktu Tiposu. Produkciu odhadujeme na 150- až 200-tisíc eur a náklady na nákup mediálneho priestoru na 300- až 350-tisíc eur.“

Na rozdiel od iných produktov národnej lotériovej spoločnosti bločková lotéria nie je projekt zameraný na zisk. Účasť v hre je bezplatná (s výnimkou poplatku 0,20 eura za prihlásenie každého bločku cez zberné miesta Tiposu a 0,144 eura ako poplatok za SMS pre operátorov), ceny, prípravu a kampaň bude financovať Tipos z vlastných prostriedkov.

Dodávateľa cez súťaž nevybrali

Technická príprava si už vyžiadala takmer 178-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty, vrátane nej ide o sumu necelých 214-tisíc eur. Ani v prípade technického zabezpečenia, ani v prípade kampane sa pritom dodávateľ nevyberal cez súťaž.

„V prípade dodávateľov mobilných aplikácií a vôbec všetkých dodávateľov, ktorí sa podieľali na tvorbe technologickej infraštruktúry pre národnú bločkovú lotériu, sme sa vždy obrátili na našich dlhoročných dodávateľov,“ uviedol R. Čépe.

Kampaň dostala na starosti mimo Tiposu neznáma spoločnosť IX production, s ktorou štátna akciovka spolupracuje od vlaňajška, keď v závere roka 2011 vyhrala IX production verejnú obchodnú súťaž na dodávku a úschovu záznamov o žrebovaní a víťazoch lotérií na niekoľko rokov. Zmluvu spoločnosť vtedy podpísala ešte s bývalým vedením Tiposu.

Jej majiteľkou a konateľkou je podľa obchodného registra na internete bratislavská podnikateľka Zora Moravská, ktorá je zároveň spoluvlastníčkou spoločnosti Agencia. Tá má v popise činnosti viaceré reklamno-produkčné činnosti. Cez osobu Jaroslava Schnierera je prepojená na produkčnú firmu Agencia Production.

Na otázku TREND.sk, či Tipos sleduje u dodávateľa efektívne vynakladanie peňazí na kampaň, ktorá využíva aj viacerých subdodávateľov, hovorca štátnej akciovky uviedol, že Tipos má zmluvného partnera, ktorý sa musí zmestiť do budgetu. „Zaujíma nás iba výsledok, nie jeho subdodávatelia.“

V rámci reklamnej komunikácie produktov Tiposu zabezpečuje nákup reklamného priestoru v médiách štandardne agentúra Unimedia, najväčšia slovenská mediálka.

Ako pre TREND.sk vysvetlil obchodný riaditeľ agentúry Juraj Máťuš, Unimedia zabezpečuje pre štátnu lotériovú spoločnosť nákup médií aj v prípade kampane pre bločkovú lotériu. Tieto služby však idú mimo zmluvy, ktorá je medzi Tiposom a IX production. Obchodný vzťah medzi Unimediou a firmou Z. Moravskej podľa Juraja Máťuša neexistuje. 

Vraj lacnejšia ako manažéri za Radičovej

Efektívnosť ani absencia súťaže pri výbere dodávateľa nechýba v prípade Tiposu a bločkovej lotérie ani rezortu financií. „Nejde o verejné zdroje,“ skonštatoval hovorca ministerstva Radko Kuruc.

Ministerstvo financií je stopercentným akcionárom Tiposu. Zisk lotériovej spoločnosti je tak príjmom štátneho rozpočtu. Za rok 2012 dosiahol po zdanení výšku 10,6 milióna eur.

Na otázku, či celkové náklady vynaložené na novú lotériu stoja rezortu financií za efektívnejší boj proti daňovým únikom (kde prínos pre rozpočet zo samotnej lotérie nikdy vyčíslený nebol), R. Kuruc odpovedal, že „náklady na spustenie bločkovej lotérie sú omnoho nižšie ako suma vyplatených tantiém niekoľkým manažérom Tiposu za vlády Ivety Radičovej.“