Akcie čínskych gigantov Alibaba a JD.com vzrástli po tom, čo čínski lídri online retailu predali tovar za desiatky miliárd dolárov v rámci nákupnej horúčky Singles Day (čínska verzia Black Friday).
Singles Day je neformálny čínsky sviatok na oslavu „singles", ponímaný ako anti-sviatok svätého Valentína. Teda v novembri oslavujú ľudia, ktorí nemajú vzťah. Dátum - 11.11. bol vybraný, pretože sa píše ako štyri jednotky, čiže štyrikrát „single".
Nákupná horúčka
Ako prvá ho premenila na udalosť online nakupovania spoločnosť Alibaba v roku 2009. Ide o najväčšiu online nákupnú horúčku na svete. Postupne sa z jedného dňa nakúpného ošiaľu stalo vyše desať dní a výrazné zľavy v online obchodoch v Číne sa spúšťajú už začiatkom novembra.
Tohtoročný nákupný sviatok sa niesol v inom duchu ako tie predchádzajúce. Dostal sa do tieňa čínskeho zásahu proti domácemu technologickému sektoru, obáv o ekonomický rast v súvislosti s pandémiou covid-19 a tlaku prezidenta Si Ťin-pchinga na to, aby sa bohatstvo v spoločnosti rovnomernejšie rozdelilo.
Marketingový humbuk sa tento rok výrazne znížil najmä v dôsledku zásahu Pekingu proti technologickému sektoru v krajine.
Napriek tomu, že tohtoročný Singles day bol utlmený, všetko nasvedčuje tomu, že bol pre čínskych technologických gigantov v oblasti online retailu úspešný.
Tržby za desiatky miliárd dolárov
Alibaba uviedla, že medzi prvým a jedenástym novembrom dosiahla tržby v hodnote 84,5 miliárd dolárov.
JD.com zverejnil, že objem transakcií cez obdobie Singles Day presiahol 54 miliárd dolárov.
Akcie Alibaby posilnili za ostatné tri dni o 4 percentá, zatiaľ čo akcie JD.com vzrástli až o 11 percent.