Lieky na chudnutie pomáhajú užívateľom zhadzovať váhu, čím obmedzujú aj negatívne účinky obezity na svoje zdravie. To môže meniť životy nespočetného množstva ľudí. Čoraz viac to však ovplyvňuje aj korporácie. Od júna 2021, keď bol v Spojených štátoch uvedený na trh liek Wegovy, trhová hodnota WW (predtým Weight Watchers) klesla o 90 percent, uvádza The Economist.
Potravinoví giganti ako Nestlé už pripravujú stratégie, v rámci ktorých sa musia zmieriť s tým, že dôjde k utlmeniu dopytu po sladkých pochúťkach. Predaje Wegovy vyvinutého dánskou firmou Novo Nordisk narástli z 876 miliónov dolárov v roku 2022 na 4,5 miliardy dolárov v roku 2023, pričom spoločnosť predpokladá, že tento rok sa zdvojnásobia.
Očakáva sa, že liek Zepbound, ktorý v novembri predstavil americký farmaceutický gigant Eli Lilly, vygeneruje za prvý celý rok predaja tržby vo výške 2,9 miliardy dolárov. Bloomberg predpokladá, že do roku 2030 dosiahne ročný predaj liekov na chudnutie 80 miliárd dolárov, čím sa zaradia medzi najväčšie triedy liekov v histórii. Očakáva sa, že Eli Lilly a Novo Nordisk získajú viac ako 90 percent trhu.
Za posledné tri roky sa trhová kapitalizácia spoločnosti Novo Nordisk zvýšila viac ako trojnásobne na 560 miliárd dolárov, čím sa stala najhodnotnejšou spoločnosťou v Európe. Eli Lilly má hodnotu 740 miliárd dolárov, čo je v porovnaní so začiatkom minulého roka viac ako dvojnásobok toho. Aby však obaja výrobcovia naplnili tieto očakávania, musia vyrobiť dostatok liekov na uspokojenie dopytu, rozšíriť okruh pacientov a presvedčiť aj skupinu skeptikov.
Vzhľadom na to, že 2,7 miliardy alebo 38 percent ľudí starších ako päť rokov trpí obezitou alebo nadváhou, dopyt po liekoch na chudnutie bude stúpať. Eli Lilly a Novo Nordisk sa snažia nastúpiť na túto extrémne silnú vlnu.