Táto donedávna drahšia prímes sa pritom na trhy Európskej únie pôvodne dostala len vďaka tomu, že Brusel začal rafinériám prikazovať jej primiešavanie a členským krajinám tiež radil, aby na biopalivá nevyrubovala spotrebné dane.
To, že bioetanol z obilnín i bionafta z olejnín už nie sú daňovo zvýhodňované, Slovensko zrušilo už pred pár rokmi. A teraz bioetanol ako prvý zo seba sňal aj povesť predražovača palív. V súčasnosti sa s hektolitrom bioetanolu na európskych trhoch obchoduje za zhruba 48 eur. Oproti tomu veľkoobchodná cena benzínu bez DPH i spotrebnej dane činí zhruba 63 až 66 eur. Aktuálne tak primiešavanie bioetanolu do benzínu dokonca zlacňuje.
Za poklesom cien bioetanolu môže byť hlavne to, že jeho postavené produkčné kapacity prestrelili reálny dopyt rafinérii. „Vlani boli európske výrobne bioetanolu v priemere vyťažené len na niečo viac ako 70 percent,“ hovorí Róbert Spišák, predseda predstavenstva leopoldovskej výrobne bioetanolu Enviral, ktorá patrí podnikateľskej skupine okolo Jána Sabola.
Navyše podľa neho ceny bioetanolu tlačí dole aj obchádzanie antidumpingových pravidiel voči dovozom lacnejších biopalív z USA. Americký bioetanol sa totiž do Európy dostáva cez nečlenské, no obchodne spriaznené Nórsko už v hotových zmesových benzínoch.
Brusel na vychytaní medzier v antidumpingových pravidlách voči USA už pracuje. A časom môže narásť aj vyťaženosť európskych výrobcov bioetanolu, lebo aktuálne nižšie ceny budú rafinérie lákať na zvýšenie primiešavania biopalív.
Na Slovensku sa do palív primiešavajú štyri percentá biopalív. No aj v najbližšom Česku sa už primiešava zhruba šesť percent biopalív. Tam sa navyše predáva aj špeciálna nafta až s 30 percentami bionafty či špeciálny benzín s 15 percentami bioetanolu. A to aj preto, že Česko na úkor štátnej pokladnice na biopalivá aj naďalej nevyrubuje spotrebnú daň.