Startup KoBold Metals zo Silicon Valley využíva umelú inteligenciu na urýchlenie hľadania ložísk medi. Jeho najnovšou ambíciou je stať sa po desaťročiach prvou americkou spoločnosťou, ktorá v Zambii postaví banský areál. Startup totiž verí, že sa mu podarilo nájsť rozsiahle ložisko vysokokvalitnej medi.
Medzi investorov spoločnosti patrí napríklad Sam Altman či Bill Gates. Startup v decembri 2022 do rozvoja zambijského ložiska Mingombe investoval 150 miliónov dolárov. Produkcia by sa mohla začať už v roku 2030.
Optimistická prognóza je podľa Bloombergu založená na miliardovom projekte podporovanom samotným Washingtonom. Ide o obnovu 122-ročnej železničnej trate, ktorá by mohla slúžiť ako hlavná dopravná tepna na vývoz kritických kovov z krajiny. V súčasnosti preprava prebieha prostredníctvom kamiónov, no tým trvá cesta do najbližšieho prístavu niekedy aj vyše mesiaca. Nie je totiž tak úplne bezpečná, keďže z cenného nákladu sa snažia profitovať aj skorumpovaní úradníci a zlodeji.
Niektorí obchodníci aj z tohto dôvodu prestali využívať na prepravu kovov zo Zambie a Konga cestu do Durbana v Juhoafrickej republike Afrike, ktorá bola posledných dvadsať rokov považovaná za hlavnú tepnu.
Riskantný projekt
Projekt železničnej trate Lobito Corridor v hodnote 2,3 miliardy dolárov je síce ambiciózny, no komplikovaný, pretože prechádza tromi krajinami. Železničná trať dlhá 2 600 kilometrov spája Zambiu a Kongo s angolským prístavom Lobito.
Obnovu financuje vláda Spojených štátov, Africká rozvojová banka a firma Trafigura. Projekt je jedinou iniciatívou, ktorou sa Washington snaží bojovať proti dominantnej pozícii Číny na africkom trhu s kritickými kovmi. Získanie aspoň čiastočnej kontroly je kľúčové pre plán amerického prezidenta Joea Bidena, pokiaľ ide o prechod americkej ekonomiky na čistú energiu a zvýšenie zavádzania elektrických vozidiel.
Podľa poradcu amerického kongresu, ktorý bol o iniciatíve informovaný, má realizácia železničného projektu niekoľko rizík. Tesné víťazstvo Joãa Lourença v angolských prezidentských voľbách v roku 2022 vyvolalo pochybnosti týkajúce sa dodržiavania ľudských práv. Situácia v Kongu takisto nie je tak celkom stabilná. Akákoľvek zmena vedenia v jednej zo zapojených krajín by mohla podkopať udržateľnosť projektu, dodal poradca.
Budúcnosť odvetvia
Niektorí skeptici si nie sú istí, či dopyt po kovoch ospravedlňuje vysoké náklady na obnovu trate. Iných zas zaujíma, či budú čínske a západné firmy pôsobiace v Kongu vôbec ochotné využívať linku, ktorú čiastočne financuje jeden z ich rivalov – spoločnosť Trafigura.
Napriek nedávnemu spomaleniu rastu dopytu po elektromobiloch sa má príťažlivosť kovov využívaných v batériách vrátane kobaltu a medi v priebehu nasledujúceho desaťročia zvýšiť. Analýza od BloombergNEF odhalila, že svet bude do roku 2050 potrebovať kritické kovy v hodnote desať biliónov dolárov, ak má splniť cieľ nulových emisií.
Kongo už teraz zodpovedá za svetové dodávky viac než dvoch tretín kobaltu a v prípade medi začína dýchať na krk Peru – druhému najväčšiemu producentovi na svete. Zambia má veľmi ambiciózny a podľa mnohých neuskutočniteľný cieľ zvýšiť do roku 2031 produkciu medi vyše štvornásobne.