Začiatkom roku 1994 mu nedala spať správa, ktorá predpovedala nárast používateľov internetu rýchlosťou 2 300 percent za rok. Rodák z Nového Mexika sa rozhodol, že tento vývoj je ideálny pre osamostatnenie a že najlepšie ho zúročí cez online obchod. Spísal si dvadsať produktov, ktoré boli vhodné pre predaj na internete a napokon stavil na knihy. Bol po nich vysoký a stabilný dopyt, mali nízke skladovacie nároky a boli relatívne lacné.
Raketový rast
Už po mesiaci J. Bezos s manželkou McKenzie a jedným zamestnancom posielali knihy do celých Spojených štátov a tržby obchodu, vtedy ešte pod názvom Cadabra, vyleteli na 20-tisíc dolárov týždenne. Kľúčovou konkurenčnou výhodou internetového start-upu bola nielen pohodlnosť nákupu, ale aj obrovská ponuka – v podstate predával akúkoľvek produkciu z aktuálnych katalógov všetkých predajcov kníh v krajine.
Jeff Bezos Zdroj: SITA / AP
Získané prostriedky J. Bezos tvrdohlavo investoval do rozširovania a hoci Amazon už po troch rokoch priviedol na burzu, prvé dividendy poslal akcionárom až v roku 2001. Po prekročení tržieb jednej miliardy dolárov. Túto filozofiu si šéf gigantu zachoval doposiaľ. Akcionári sú na druhom mieste, v prvom rade sa inovuje.
Kindle a drony
Jeff Bezos chcel vybudovať z Amazonu „obchod so všetkým“ a to sa mu aj podarilo. Sortiment Amazonu postupne obsiahol všetky základné produkty a firma systematicky expanduje v rozvíjajúcom sa svete digitálnych služieb. Ak existuje nová technológia, ktorá by mohla vylepšiť e-commerce, Amazon ju už má alebo ju práve kupuje, alebo vyvíja.
Amazon, Vianoce 2015, aj 22. decembra sa pracovalo na expresnom doručení last minute darčekov. Zdroj: SITA / AP
Technologický gigant postupne zhltol vyše sto menších online firiem a technologických start-upov vrátane známych Good Reads, Alexa Internet či Zappos. Na trh poslal elektronickú čítačku kníh Kindle, rozbehol vlastný video on-demand kanál či vyvinul digitálneho spoločníka Echo, ktorý komunikuje a dá sa ovládať hlasom. Vďaka vyspelým algoritmom dokáže predvídať nákupné potreby konkrétneho zákazníka a testuje drony na rozvoz tovaru a vzducholode ako sklady.
Amazon Echo Zdroj: Amazon
Firma, ktorá sa volá po brazílskej veľrieke, má v súčasnosti tržby prevyšujúce 130 miliárd dolárov a tristotisíc (stálych aj sezónnych) zamestnancov. V stovke skladov po celom svete používa na triedenie a logistiku zásielok vyše 30-tisíc robotov. V susedných Čechách má pri Prahe distribučné centrum, korporátnu pobočku a centrum pre vrátený tovar.
Druhý najbohatší
Jeff Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop na svete, Amazon spravil z Bezosa miliardára. Majetok aktuálne druhého najbohatšieho človeka na svete sa podľa časopisu Forbes odhaduje na 67 miliárd dolárov, časopis Fortune ním otvára svoj rebríček najväčších lídrov dnešného sveta.
Raketa Blue Origin je projektom šéfa Amazonu Jeffa Bezosa Zdroj: SITA / AP
Pôvodne Jeffrey Jorgensen z amerického Albuquerque, adoptovaný novým manželom svojej matky, mal od malička technické nadanie. Študoval fyziku a informatiku na Princetonskej univerzite a patril medzi najlepších študentov v ročníku. Po škole sa zamestnal ako informatik vo viacerých firmách na Wall Street.
Sci-fi fanúšik
K sci-fi a veľkým víziám mal J. Bezos vždy blízko. Ako 18-ročný sníval o budovaní vesmírnych hotelov a zábavných centier na orbite Zeme. Cieľom malo byť vysťahovať čo najviac ľudí na obežnú dráhu a zachovať planétu v pôvodnom stave ako park. V roku 2000 založil spoločnosť Blue Origin, ktorá podniká v oblasti vesmírnej turistiky, a zahral si aj vo filme z fenomenálnej série Star Trek: Do neznáma, kde stvárnil mimozemského dôstojníka Hviezdnej flotily.
Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos stojí pri jednej z častí raketového motora americkej spoločnosti Blue Origin Zdroj: SITA / AP
Tvrdý zamestnávateľ
Mnohí ho prirovnávajú k Steve Jobsovi, či už pre vizionárstvo, tlak na inovácie alebo tvrdohlavosť, s ktorou si ide za svojimi cieľmi. Biznis s predajom produkcie tretích strán cez stránky Amazonu napríklad firma rozbehla až na tretíkrát. V čase, keď sa firma rozbiehala, distribútori v krajine vyžadovali od knižných obchodov objednávky minimálne desiatich kníh. J. Bezos s tímom preto vymysleli fintu, ktorá šetrila hotovosť a skladové priestory. Okrem literatúry pre zákazníka objednali deväť kusov knižky o lišajníkoch, o ktorej vedeli, že už sa nedá zohnať.
Jeff Bezos so smartfónom Fire Zdroj: SITA / AP
S Jobsom ho však spája aj tvrdý prístup k ľuďom. Je známe, že od svojich zamestnancov očakával, že budú pracovať najmenej 60 hodín týždenne a ich počet sa od začiatku snažil udržať čo najnižší. Pre podzamestnanosť Amazon v roku 1998 takmer skolaboval, keď predvianočný nával objednávok zvládali zamestnanci len s pomocou priateľov a rodinných príslušníkov a kvôli úspore času sa chodili vyspať do áut zaparkovaných pred distribučným centrom. Po tejto skúsenosti spoločnosť prehodnotila politku zamestnanosti a začala intenzívne využívať sezónnych pracovníkov.
Ponosy na nedostatočnú komunikáciu na pracovisku J. Bezos odmieta s tým, že ide o znak nefungujúceho systému – ľudia podľa neho jednoducho nepracujú dosť, aby boli navzájom v dostatočnej blízkosti.
Jeff Bezos má štyri deti, je libertarián, podporuje manželstvá osôb rovnakého pohlavia a v roku 2013 kúpil denník Washington Post.
Distribučné centrum Amazonu v Lipsku v Nemecku Zdroj: SITA / AP
Avízo – ešte v priebehu dnešného dňa prinesieme o novej investícii Amazonu na Slovensku aj ďalšie informácie