Začiatkom roku 1994 mu nedala spať správa, ktorá predpovedala nárast používateľov internetu rýchlosťou 2 300 percent za rok. Rodák z Nového Mexika sa rozhodol, že tento vývoj je ideálny pre osamostatnenie a že najlepšie ho zúročí cez online obchod. Spísal si dvadsať produktov, ktoré boli vhodné pre predaj na internete a napokon stavil na knihy. Bol po nich vysoký a stabilný dopyt, mali nízke skladovacie nároky a boli relatívne lacné.

Raketový rast

Už po mesiaci J. Bezos s manželkou McKenzie a jedným zamestnancom posielali knihy do celých Spojených štátov a tržby obchodu, vtedy ešte pod názvom Cadabra, vyleteli na 20-tisíc dolárov týždenne. Kľúčovou konkurenčnou výhodou internetového start-upu bola nielen pohodlnosť nákupu, ale aj obrovská ponuka – v podstate predával akúkoľvek produkciu z aktuálnych katalógov všetkých predajcov kníh v krajine.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Jeff Bezos Zdroj: SITA / AP

Získané prostriedky J. Bezos tvrdohlavo investoval do rozširovania a hoci Amazon už po troch rokoch priviedol na burzu, prvé dividendy poslal akcionárom až v roku 2001. Po prekročení tržieb jednej miliardy dolárov. Túto filozofiu si šéf gigantu zachoval doposiaľ. Akcionári sú na druhom mieste, v prvom rade sa inovuje.

Kindle a drony

Jeff Bezos chcel vybudovať z Amazonu „obchod so všetkým“ a to sa mu aj podarilo. Sortiment Amazonu postupne obsiahol všetky základné produkty a firma systematicky expanduje v rozvíjajúcom sa svete digitálnych služieb. Ak existuje nová technológia, ktorá by mohla vylepšiť e-commerce, Amazon ju už má alebo ju práve kupuje, alebo vyvíja.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Amazon, Vianoce 2015, aj 22. decembra sa pracovalo na expresnom doručení last minute darčekov. Zdroj: SITA / AP

Technologický gigant postupne zhltol vyše sto menších online firiem a technologických start-upov vrátane známych Good Reads, Alexa Internet či Zappos. Na trh poslal elektronickú čítačku kníh Kindle, rozbehol vlastný video on-demand kanál či vyvinul digitálneho spoločníka Echo, ktorý komunikuje a dá sa ovládať hlasom. Vďaka vyspelým algoritmom dokáže predvídať nákupné potreby konkrétneho zákazníka a testuje drony na rozvoz tovaru a vzducholode ako sklady.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Amazon Echo Zdroj: Amazon

Firma, ktorá sa volá po brazílskej veľrieke, má v súčasnosti tržby prevyšujúce 130 miliárd dolárov a tristotisíc (stálych aj sezónnych) zamestnancov. V stovke skladov po celom svete používa na triedenie a logistiku zásielok vyše 30-tisíc robotov. V susedných Čechách má pri Prahe distribučné centrum, korporátnu pobočku a centrum pre vrátený tovar.

Druhý najbohatší

Jeff Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop na svete, Amazon spravil z Bezosa miliardára. Majetok aktuálne druhého najbohatšieho človeka na svete sa podľa časopisu Forbes odhaduje na 67 miliárd dolárov, časopis Fortune ním otvára svoj rebríček najväčších lídrov dnešného sveta.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Raketa Blue Origin je projektom šéfa Amazonu Jeffa Bezosa Zdroj: SITA / AP

Pôvodne Jeffrey Jorgensen z amerického Albuquerque, adoptovaný novým manželom svojej matky, mal od malička technické nadanie. Študoval fyziku a informatiku na Princetonskej univerzite a patril medzi najlepších študentov v ročníku. Po škole sa zamestnal ako informatik vo viacerých firmách na Wall Street.

Sci-fi fanúšik

K sci-fi a veľkým víziám mal J. Bezos vždy blízko. Ako 18-ročný sníval o budovaní vesmírnych hotelov a zábavných centier na orbite Zeme. Cieľom malo byť vysťahovať čo najviac ľudí na obežnú dráhu a zachovať planétu v pôvodnom stave ako park. V roku 2000 založil spoločnosť Blue Origin, ktorá podniká v oblasti vesmírnej turistiky, a zahral si aj vo filme z fenomenálnej série Star Trek: Do neznáma, kde stvárnil mimozemského dôstojníka Hviezdnej flotily.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos stojí pri jednej z častí raketového motora americkej spoločnosti Blue Origin Zdroj: SITA / AP

Tvrdý zamestnávateľ

Mnohí ho prirovnávajú k Steve Jobsovi, či už pre vizionárstvo, tlak na inovácie alebo tvrdohlavosť, s ktorou si ide za svojimi cieľmi. Biznis s predajom produkcie tretích strán cez stránky Amazonu napríklad firma rozbehla až na tretíkrát. V čase, keď sa firma rozbiehala, distribútori v krajine vyžadovali od knižných obchodov objednávky minimálne desiatich kníh. J. Bezos s tímom preto vymysleli fintu, ktorá šetrila hotovosť a skladové priestory. Okrem literatúry pre zákazníka objednali deväť kusov knižky o lišajníkoch, o ktorej vedeli, že už sa nedá zohnať.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Jeff Bezos so smartfónom Fire Zdroj: SITA / AP

S Jobsom ho však spája aj tvrdý prístup k ľuďom. Je známe, že od svojich zamestnancov očakával, že budú pracovať najmenej 60 hodín týždenne a ich počet sa od začiatku snažil udržať čo najnižší. Pre podzamestnanosť Amazon v roku 1998 takmer skolaboval, keď predvianočný nával objednávok zvládali zamestnanci len s pomocou priateľov a rodinných príslušníkov a kvôli úspore času sa chodili vyspať do áut zaparkovaných pred distribučným centrom. Po tejto skúsenosti spoločnosť prehodnotila politku zamestnanosti a začala intenzívne využívať sezónnych pracovníkov.

Ponosy na nedostatočnú komunikáciu na pracovisku J. Bezos odmieta s tým, že ide o znak nefungujúceho systému – ľudia podľa neho jednoducho nepracujú dosť, aby boli navzájom v dostatočnej blízkosti.

Jeff Bezos má štyri deti, je libertarián, podporuje manželstvá osôb rovnakého pohlavia a v roku 2013 kúpil denník Washington Post.

Bezos spravil z Amazonu najväčší e-shop, Amazon spravil z Bezosa miliardára

Distribučné centrum Amazonu v Lipsku v Nemecku Zdroj: SITA / AP

Avízo – ešte v priebehu dnešného dňa prinesieme o novej investícii Amazonu na Slovensku aj ďalšie informácie