Od pondelka je paralyzovaná celá krajina. Nefunkčnosť katastra značne ovplyvnila prácu v mnohých sektoroch a problémy sa každým dňom prehlbujú. Neschopnosť vybavovať právne úkony včas spôsobujú stres a obavy nielen jednotlivcom, ale aj firmám a developerom, uviedla pre TREND Asociácia realitných maklérov.
Obchodovanie s realitami je pozastavené – aktualizácia údajov, vybavovanie trvalého pobytu, notárske úkony, platenie daní z nehnuteľností a aj čerpanie hypoték. Realitní makléri síce môžu nájsť kupca a dostať sa do fázy predaja, ale tam to končí. Nemajú totiž prístup k overeniu nehnuteľností, k listom vlastníctva, nemôžu ani zadávať právnikom prípravu zmlúv.
Ľudia sa tak ocitli v zložitej situácii. Hoci minister pôdohospodárstva Richard Takáč avizoval, že okresné úrady by mohli postupne obnoviť činnosť katastra už tento týždeň, predávajúci nevedia, kedy budú ich návrhy spracované - zostávajú bez nehnuteľnosti aj financií.
Prichádzajú o možnosť výberu
Realitní makléri už teraz evidujú klientov, ktorí sa snažia zbaviť nehnuteľnosti a tvrdia, že „ak sa predaj pre nefunkčnosť štátnych systémov neuskutoční v termíne, budú znášať prudké zvýšenie splátok až o niekoľko stoviek eur mesačne. Nemajú tak možnosť vyhnúť sa zdražovaniu alebo refinancovať úver za lepších podmienok. Banky na tom síce profitujú, no klienti prichádzajú o možnosť výberu“.
Preto je podľa Asociácie realitných maklérov nutné, aby štát jasne deklaroval, že občania nebudú sankcionovaní za neschopnosť štátu splniť si administratívne povinnosti. Posunutie lehôt na podanie dokumentov by mohlo zmierniť tlak na ľudí aj firmy.
Hrozí ďalší kolaps systému
D. Rážová privítala nové informácie o plánovaných krokoch vlády a apeluje na vytvorenie odborného krízového tímu, ktorý by efektívne riešil aktuálnu situáciu. Upozorňuje na kritický stav katastra, kde z pôvodných 35 zamestnancov koncom roka zostalo len 18, pričom ďalší plánujú odísť. Varuje pred kolapsom po obnovení prevádzky, keď budú úradníci spracovávať staré aj nové podania v zákonných lehotách.
„Obnovenie dát do stopercentného stavu si bude vyžadovať nielen čas, ale aj dodatočný personál. V prípade, že bude potrebné nahadzovať údaje manuálne, situácia by sa ešte viac skomplikovala,“ ozrejmila.
Zdôrazňuje tiež nevyhnutnosť investícií do odborných kapacít a ochrany dát, najmä ak by došlo k ich úniku. Kľúčové je zabezpečiť, aby boli registre po obnove správne a úplné. Prvým krokom je podľa nej „okamžité vyriešenie súčasného stavu, druhým bude zabezpečenie, aby sa podobné incidenty neopakovali. Je potrebné zistiť, kde sa stala chyba a prijať konkrétne opatrenia. Zľahčovanie problému je neprípustné. Ide o komplexnú a závažnú okolnosť, ktorá ukázala dôležitosť dát z katastra na mnohé zložky fungovania spoločnosti, preto sa štát musí poučiť“.
Manipulácia so zápismi
Podľa asociácie manipulácia so zápismi na listoch vlastníctva nie je možná, odvoláva sa pritom na informácie Úradu geodézie, kartografie a katastra SR. Napriek tomu odporúča po obnovení prevádzky katastra údaje skontrolovať. Zároveň dodala, že „ak by sa aj vyskytli nejaké nezrovnalosti štát by mal zabezpečiť, aby situáciu riešil priamo kataster na základe svojich archívov, namiesto zdĺhavých súdnych procesov“.