Počas vianočných nákupov obchodníci sľubujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak sa tak nestane, zákazník má právo odstúpiť od zmluvy, upozorňuje česká spotrebiteľská organizácia dTest. Platí to aj v prípade kamenných predajní, kde dochádza k ústnej dohode. Treba mať však aj písomné potvrdenie, ktoré pomáha predchádzať komplikáciám pri dokazovaní.
Organizácia dodala, že pokiaľ predávajúci nevráti spotrebiteľovi peniaze v primeranom čase po odstúpení, je možné vyzvať ho na vydanie bezdôvodného obohatenia, napríklad formou predžalobnej výzvy. Pokiaľ pri online nákupe platil platobnou kartou a obchodník tovar nedodal, je možné využiť nástroj spätnej platby. Aj keď ide o nenárokovú službu, za určitých podmienok je možné získať peniaze naspäť. Spotrebiteľ by mal čo najskôr požiadať banku o spätnú platbu a priložiť dokumenty - komunikáciu s obchodníkom.
Ak predávajúci neuvádza žiadny konkrétny termín, spotrebiteľ môže požadovať doručenie tovaru ihneď. Predávajúci je potom povinný dodať tovar bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 30 dní od uzavretia zmluvy.
„Ak predávajúci tovar v tomto termíne nedodá, vytknite mu jeho omeškanie a stanovte mu dodatočnú primeranú lehotu na nápravu. Ak vás predajca sklame druhýkrát a ani v dodatočnej lehote tovar nedodá, máte právo odstúpiť od zmluvy,“ doplnila organizácia.