V Berlíne bolo včera do prevádzky uvedené predĺženie linky metra, ktoré prepája námestie Alexanderplatz s hlavnou stanicou. Po októbrovom otvorení nového letiska na hranici Berlína so spolkovým štátom Brandenburskom tak bol v nemeckej metropole dokončený ďalší veľký projekt, ktorý mal niekoľkoročné meškanie.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová predĺženie linky U5 označila za ďalší krok smerom k zrastaniu metropoly, ktorá bola po druhej svetovej vojne rozdelená medzi východnú a západnú časť. „Mnoho Berlínčanov na to čakalo," vyhlásila.

Berlínsky dopravný podnik BVG sprevádzkovanie úseku metra považuje za vianočný darček. Starosta metropoly Michael Müller pri jeho otvorení vyzval obyvateľov, aby v hlavnom meste nejazdili autom. „Nechajte auto stať, dopravujte sa spôsobom priateľským k životnému prostrediu," vyzval starosta.

Výstavba trvala 25 rokov

Linka U5 teraz spája Hönow na východe Berlína na hranici s Brandenburskom s hlavnou stanicou v centre metropoly. Výstavba v centre mesta však nebola jednoduchá a sprevádzalo ju mnoho problémov. Stavebné práce na novom úseku, ktorý bol súčasťou rozsiahleho projektu železničného a automobilového tunela sa začali už v roku 1995. Symbolického začiatku výstavby sa zúčastnil aj vtedajší kancelár Helmut Kohl. Po siedmich rokoch sa však projekt z finančných dôvodov zastavili.

KK28 Berlín - Na archívnej snímke z 20. mája 2020 pohľad na letisko Tegel v Berlíne. Berlínske letisko Tegel nakoniec dočasne neuzatvoria, ako to pôvodne v máji avizovali nemecké orgány. V dôsledku uvoľňovania opatrení spojených s pandémiou nového koronavírusu sa totiž počíta s opätovným nárastom počtu cestujúcich v leteckej doprave. FOTO TASR/DPA
ARCHIV - 26.03.2020, Berlin: Blick auf den Flughafen
Neprehliadnite

Legendárne letisko končí. Z berlínskeho Tegelu odštartoval posledný let

Aby Berlín nemusel vracať financie zo spolkového rozpočtu, mesto dočasne zriadilo novú linka podzemnej dráhy U55. Tá najprv spájala hlavné nádražie s Reichstagom, sídlom Spolkového snemu. Neskôr k linke pribudla ešte tretia stanica Brandenburská brána, čím dĺžka kancelarského metra, ako sa úseku hovorilo, dosiahla 1,5 kilometra. V roku 2010 sa začala výstavba viac ako dvojkilometrovom úseku medzi Brandenburskou bránou a námestím Alexanderplatz, ktorý stál viac ako 540 miliónov eur.

Najprv sa počítalo s  jeho dokončením v roku 2017, ale kvôli problémom s pôdou sa výstavba predĺžila. Medzi Alexanderplatz a Brandenburskou bránou sú tak od dnešného dňa v prevádzke dve nové stanice. Ide o Unter den Linden a Rotes Rathaus. Medzi nimi v budúcom roku pribudne jedna stanica na Múzejnom ostrove.