Belgické prístavy sú preplnené čínskymi elektromobilmi, ktoré nikto nechce. Niektoré tu parkujú rok, niektoré aj viac, upozorňuje francúzsky Le Monde s tým, že nadmerná kapacita čínskeho priemyslu zaplavila európsky trh.
V prístavoch Kallo pri Antverpách a Zeebrugge na pobreží Severného mora sa na obrovské parkoviská zmestí približne 130-tisíc vozidiel. V súčasnosti ja tam ťažké nájsť vôbec nejaké voľné miesta. V roku 2022 prešlo týmito dvoma prístavmi 3,4 milióna áut.
Trh s elektromobilmi však v súčasnosti naráža na kúpnu silu spotrebiteľov a rastúca dominancia čínskych výrobcov tlmí vyhliadky pre európskych výrobcov. V Európskej únii bolo vlani zaregistrovaných 10,5 milióna nových áut, no je to stále ďaleko od 15,3 milióna z roku 2019, upozorňuje Jamel Taganza partner spoločnosti Inovev, ktorá sa špecializuje na analýzu automobilového trhu. „Vzhľadom na prudko stúpajúce ceny áut a neistotu ohľadom technológie sa zatiaľ nedá predpovedať, že sa niekedy vrátime na úroveň spred pandémie," povedal expert.
Trh sa po 16 mesiacoch rastu otočil a v decembri 2023 klesol o 3,3 percenta v porovnaní s decembrom 2022. Zvrat nastal najmä v Nemecku (-23 percent). Dovážané vozidlá sa hromadia v európskych prístavoch a menia ich na „parkoviská“. Automobilky aj distributéri zápasia so spomalením predaja áut, ako aj s logistickými prekážkami, píše portál oilprice.com.
Niektoré elektromobily čínskej výroby čakali v európskych prístavoch až 18 mesiacov. Prístavy žiadajú dovozcov, aby poskytli dôkaz o ďalšej preprave, teda kedy budú predané distributérom alebo koncovým používateľom. „Je to chaos," uviedla osoba oboznámená s problematikou, ktorá si neželala byť menovaná.