Manažérsky tím výrobcu batérií Northvolt si v marci obuje bežky, aby sa zúčastnil jedného z najťažších pretekov sveta, 90 km dlhého Vasovho behu – či už predtým lyžoval alebo nie. „Cvičenie spája“ je najnovšie heslo stanovené výkonným riaditeľom švédskeho výrobcu batérií Petrom Carlssonom, informuje Financial Times.
Predchádzajúce aktivity pozostávali z výletu vrcholových manažérov autobusom po Európe, v rámci ktorého došlo aj na ukážku pestovania kapusty. Vedenie spoločnosti cestovalo na elektrických bicykloch z ústredia v Štokholme do subarktickej gigafabriky v meste Skellefteå. „Má slabosť pre bláznivé výzvy v rámci teambuildingového úsilia,“ povedala členka predstavenstva Northvolt a podporovateľka startupov Susanna Campbellová.
Dnes 53-ročný Švéd založil Northvolt v roku 2017 s bývalým kolegom z Tesly, kde bol pod vedením Elona Muska globálnym šéfom sourcingu a dodávateľského reťazca. Ich cieľ bol jednoduchý: vybudovať prvého veľkého výrobcu batérií v Európe a postaviť sa čínskej čínskej, juhokórejskej a japonskej konkurencii, ktorá v tomto odvetví dominuje. P. Carlsson tento týždeň oznámil výrazný pokrok spoločnosti Northvolt.
Švédska skupina odhalila prielom v technológii batérií na skladovanie energie, pričom namiesto lítium-iónových článkov, ktoré sa bežne používajú v elektrických vozidlách, použila nový typ sodíkovo-iónovej batérie. Nepotrebuje kritické kovy, ktorých ceny sú vysoké a náchylné na nestálosť. „Peter je optimistický a odvážny, je naklonený pokroku a je agresívny,“ povedal jeden bývalý zamestnanec Northvoltu a dodal: „Potrebuje však okolo seba ľudí, ktorí sú realistickí, ktorí dokážu veci držať pri zemi.“
V Northvolte odškrtáva jednu výzvu za druhou. Našiel financovanie od spoločností, ako sú Goldman Sachs a automobilka Volkswagen v čase, keď startup potreboval veľký kapitál. Koncom roka 2021 sa Northvolt stal prvou domácou európskou skupinou, ktorá vyrábala batériové články pre elektromobily vo svojej vlastnej gigafabrike. Ďalšie výzvy sa však hromadia. Vo výrobe v Skellefteå v severnom Švédsku došlo k oneskoreniam pri dodávkach zákazníkom. Plánujú sa ešte tri gigatovárne vo Švédsku, Kanade a Nemecku, ako aj expanzia v Skellefteå. A takisto hľadajú možnosti kótovania na burze.
P. Carlsson argumentuje, že ak by Northvolt dokázal doladiť technológiu a úspešne vybudovať dodávateľské reťazce, skladovanie energie by mohlo skončiť s knihou objednávok viac ako 55 miliárd dolárov, čo by sa rovnalo súčasným objednávkam od spoločností BMW, VW a Scania.
Carlssonove štyri roky v Tesle boli podľa S. Campbellovej „super dôležité“. „Ešte som v škandinávskom prostredí nevidela podnikateľa ako Peter, a to z hľadiska úrovne ambícií aj odvahy. Dokonca aj v dňoch, keď nám ľudia povedali, že do nás nebudú investovať, bol Peter úplne presvedčený o opaku. Bez Elona Muska si nemyslím, že by sme mali Northvolt.“