V ankete TREND Barometer sme sa spýtali respondentov, či zmenili svoje nákupné správanie po zrušení opatrení proti šíreniu pandémie covidu-19. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 7. júla 2022 a pondelkom 11. júnla 2022 celkovo 52 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Pozrite si výsledky ankety a odpovede:
43,1 % Nakupujem v kamenných prevádzkach a e-shopoch rovnako
Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Pandémia zmenila svet v podstate a opatrenia s ňou súvisiace ovplyvnili veľa zvyklostí. Takže sa usilujem zmeniť svoj prístup k svetu a takú jednoduchú vec, akou je spôsob nakupovania, zachovávam rovnakú za ostatné roky.
Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Myslím, že pandémia zmenila moje správanie, ale zrušenie opatrení už veľmi nie. Samozrejme, tam kde to ide vybaviť jednoduchšie online, vybavím online. Zároveň som rád, že môžem s rodinou navštíviť obchodné centrum alebo outlet.
Daniel Dobrovič, marketingový špecialista, DB Shenker
Moje nákupné správanie sa veľmi nezmenilo, vždy som uprednostňoval nákup v kamenných obchodoch, na druhej strane som získal odvahu a stále viac objavujem čaro pohodlného nákupu v e-shope.
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry
E-commerce má pevné miesto v mojich nákupných potrebách a šetrí čas + peniaze. Pandémia/nepandémia.
Ján Kutan, partner, Kutan & Partners
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Martin Krištoff, finančný analytik, HABERL Wealth Management
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Ľuboš Vančo, partner, KPMG Slovensko
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Roman Malček, majiteľ, Redox
Milan Drahoš, country manager, PEPCO SK & CZ
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media
37,3 % Áno, častejšie nakupujem v kamenných prevádzkach
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Pandémia nás všetkých naučila využívať e-shopy prakticky naplno. Samozrejme, po uvoľnení opatrení som sa aj ja plynulo vrátila do kamenných predajní ako v časoch pred pandémiou. E-shopy však ostali pohodlným doplnkom, ktorý využívam viac ako kedysi.
Martin Melišek, CFO, Softec
Určite využívam e-shopy častejšie ako pred pandémiou, ale niektoré veci si jednoducho potrebujem pozrieť naživo, a tak občas do kamennej predajne zavítam.
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Vrátil som sa k nákupom v kamenných predajniach aj keď nie v takej frekvencii ako pred pandémiou. Kúpa potravín cez e-shop u nás ešte nie je dostatočne rozvinutá.
Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
Viac rozoznávam, čo má pre mňa aj hodnotu, nie len cenu. Som opatrnejší vo výdavkoch.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies,
Nakupujem málo, ale rád si tovar prezriem, než ho kúpim.
Radúz Dula, country manager Slovensko, amazingplaces.sk
Občas nakupujem potraviny do domácnosti v kamennom obchode. Ostatné veci budem ďalej nakupovať online.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Nákupy z povinnosti rád objednám online, ale nákupy so zážitkom - napríklad v kníhkupectve alebo lahôdkach - rád absolvujem osobne v kamennej predajni. Nielen pre ten okamžitý zážitok, ale hlavne pre to, aby tam tie obchody ešte o rok boli.
Peter Michajlov, konateľ a výkonný riaditeľ, SIMPLEA FINANCIAL SERVICES
Moje nákupné správanie je dlhodobo stabilné a po skončení pandemických obmedzení v maloobchode som sa prakticky okamžite vrátil späť k pôvodným návykom, napríklad fyzickému nákupu potravín, zeleniny... Online dlhodobo, bez ohľadu na pandémiu, nakupujem napríklad hardware, software alebo knihy.
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Peter Jakubička, CEO, Across Private Investments
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Roman Kučák, partner, Anodius
13,7 % Nie, stále preferujem e-shopy
Lenka Michálik Holešová, Nadácia Volkswagen Slovakia
V rámci dodržiavania pandemických opatrení som preferovala online nakupovanie a využívam ho v zvýšenej miere aj teraz, po ich zrušení. Súčasne sa snažím podporovať malých lokálnych predajcov. Veľmi ohrozenou skupinou, o ktorej sa až tak nehovorí, boli počas pandémie chránené dielne, podporujúce ľudí s rôznymi formami znevýhodnenia. S ohľadom na bezpečnosť svojich klientov museli často výrazne obmedziť prevádzku a mnohé bojovali o prežitie. V Nadácii Volkwagen Slovakia sme im ešte počas pandémie poskytli finančnú podporu vo výške 50 000 eur. Ak je to možné, preferujeme nákup reklamných predmetov a darčekov práve z chránených dielní alebo od lokálnych výrobcov a remeselníkov.
Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory
Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
5,9 % Neviem/Nevyjadrujem sa/Iné
Jan Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Nezmenil som nákupné správanie.
Peter Augustinič, executive director, DGT factory
V prvom rade sa snažím obmedzovať nákupný konzum na minimum. Najviac nákupov sa týka v našej domácnosti primárne potrieb pre deti. Ak nakupujem, tak veci, ktoré vydržia a sú overené.
Martin Mittner, country manager, Nestlé Slovensko
Nie, výrazne sa to nedotklo môjho nákupného správania. On-line nakupovanie som s obľubou využíval už aj pred tým. Nakupovanie cez overené e-shopy je bezpečné, rýchle a pohodlné. Považujem to dokonca za veľkú príležitosť pre ďalšie inovácie, ktoré skvalitnia celkové odvetvie.