Vláda uvažuje o presune stavebných úradov z obcí na štát. Zjednoduší a zrýchli to podľa vás stavebné konanie?

34% Skôr nie, štát neukázal, že dokáže zabezpečiť efektívne procesy

Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
V prípade, že to bude profesionálne, tak v poriadku. Moja obava je, že to budú opäť vyhodené peniaze... Snáď sa budem mýliť

Peter Kubovič, managing partner a advokát, HKP Legal
Štát ako manažér vo všeobecnosti nefunguje (najmä v našich podmienkach), takže ani v tomto prípade by to zrejme nebol krok dopredu... Dôležitejšie sú jednoznačné pravidlá a procesy, ktoré nenechávajú priestor pre ich obchádzanie (a to aj za pomoci korupcie)...

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex, s.r.o., Bratislava 
Štát zlyháva na toľkých frontoch, že pridávať mu ďalšie kompetencie je krok späť. Riadiť niekde z Bratislavy stavebné projekty v obciach nemôže v žiadnom prípade objektívne zohľadniť potreby miestnych komunít.

Roman Kučák, CEO & co-founder, Anodius
Odovzdáme moc do Bratislavy a značne obmedzíme lokálnu flexibilitu.  Je to krok späť.

Peter Lang, konateľ, Caarnie, s.r.o., Bratislava
Nie sú žiadne pochybnosti o tom, či je potrebné prijať nový stavebný zákon, ktorý by mal potenciál podstatne znížiť byrokraciu, náročnosť procesov a minimalizovať svojvôľu niektorých úradníkov. Nemyslím si však, že cesta vedie cez odobratie právomoci obciam, aby v rámci zákona rozhodovali o tom, čo sa na ich území deje, ako sa ich obec alebo mesto bude ďalej rozvíjať. Prechod tejto kompetencie na štát by bol nesprávny, neprinesie pozitíva, len ešte viac nespokojných. Nehovoriac o pravdepodobne chaotickom prechodnom období...

Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit, s.r.o., Bratislava
Nie je až také dôležité, komu ten úrad podlieha, ale ako vieme zabezpečiť jeho funkčnosť. Presúvanie pracovníkov od zamestnávateľa k zamestnávateľovi, presúvanie agendy z úrad na úrad znova len vytvorí priestor pre chyby a neprehľadnosť. Je pravda, že by to mohlo mať jednotnú metodiku všetkých procesov. Obce a mestá zase majú osobnejší prístup k stavebnému konaniu.

Martin Melišek, CFO, Softec
Nevidel som žiadne údaje, ktoré by ukazovali vyššiu výkonnosť štátnej správy v porovnaní so samosprávou. A ani porovnanie možných opatrení v podobe posilnenia kapacít obcí na stavebných úradoch voči presunu. Ako potom môžeme veriť zmysluplnosti tohto návrhu?

Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Nemyslím si, že štát, ktorý má množstvo iných úloh, bude v takejto veci excelovať, a to najmä kvôli množstvu nových stavieb. Nemyslím si, že je to vhodné riešenie.

Peter Paška, primátor, mesto Galanta
Navrhovaná zmena stavebného zákona by mala zjednodušiť výstavbu a rozvoj miest a obcí Slovenska. V navrhovanej podobe, ak tomu dobre rozumiem, by mali byť mestá a obce z tohto procesu de facto úplne vynechané. Po tom všetkom, čo zažívame posledné roky, ten nekvalifikovaný výkon štátnej moci, si nemyslím, že je to dobrý nápad. Vyžadovalo by si to nepriestrelné územné plány miest a obcí, inak by to vyzeralo miestami ako v Las Vegas, či naopak, v slumoch južnej Ameriky. Ani jedno, ani druhé, dúfam, nechceme a nepotrebujeme. Apropo, ľudia znalí veci viac, ako ja, aktuálny návrh jednoznačne zavrhujú ako nekompetentne pripravený..

Martin Jacko, konateľ, Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte
Deklarovanou snahou autora novej právnej úpravy je zabezpečiť vyššiu odbornosť a znížiť obštruktívne konanie stavebných úradov. Na územiach spadajúcich do kompetencie obecných úradoch, ktoré v súčasnosti nemajú dostatočné odborné a materiálne kapacity by bolo možné očakávať zvýšenie odbornosti. Kvalitnejšie rozhodnutia na prvom stupni by mohli znížiť počet revíznych konaní, čo by mohlo v konečnom dôsledku stavebné konanie zrýchliť. Avšak niektoré samosprávy namietajú nedostatočnú znalosť lokálnych pomerov a miestnych špecifík u úradníkov štátnej správy v porovnaní so samosprávami, čím by mohlo dôjsť k rozhodovaniu „od stola“ nezohľadňujúc plne potreby a životné záujmy miestnych obyvateľov. Riešením by mohlo byť zladenie rozhodovacej praxe formou metodík vydávaných napr. novoplánovaným Úradom pre územné plánovanie a výstavbu záväzných aj pre stavebné úrady nižšieho stupňa.

Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert, k.s., Bratislava
Simona Bubánová-Tauchmanová, konateľka, CD-Creative Department, s. r. o.
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Branislav Rentka, CEO, m:zone, s.r.o., Vráble
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia, s.r.o., Vráble 
Martin Fenčák, managing director, Peikko
Anna Hudakova
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions, a.s. 
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s. 
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC 

22% Určite nie, štát nemôže rozhodovať o stavbách v obciach a mestách

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool, s.r.o., Košice
Vôbec nie je na to dôvod. Bol  som  aj v komunálnej politike v metropole Východného Slovenska v najväčšej mestskej časti. Nerozumiem, prečo sa otvára vôbec téma Stavebných úradov... Teraz máme pre COVID úplne iné priority.....

Boris Lorenc, predseda predstavenstva, Camase, a.s., Bratislava
Určitá úloha obci v stavebnom konaní by musela byť aj tak zachovaná, takže stavebník by pravdepodobne musel komunikovať s ďalším úradom, čo by konanie ešte viac komplikovalo.

Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ Divízie firemného bankovníctva, VÚB
Úlohou štátu nie je priamo rozhodovať o stavebnom konaní v Hornej Dolnej, ale zabezpečiť právne prostredie na zodpovedné a v adekvátnom časovom rámci urobené rozhodnutie.

Pavel Nechala, advokát, Nechala & Co., s.r.o.
Štát už viac ako 20 rokov nezvláda municipalizáciu Slovenska, teda vytvorenie väčších samosprávnych celkov, ktoré zohľadnia miestne potreby a súčasne zvládnu zverené úlohy. Malé obce to skutočne nezvládajú, ale riešením nie je vrátiť sa späť k centrálnemu riadeniu.

Ivo Krpelan, CEO, PeWaS
Stát to v žádnem případě být nesmí. O tom, co a jak se staví v obcích, musí rozhodovat na lokálni úrovni lidé, kteří v dané lokalite žijí.

Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T, s.r.o., Žilina - Považský Chlmec
Pán Holý len napĺňa svoje poslanie ovládnuť stavebné konania tak, aby si zbohatlíci robili čo chceli. Svoju nekompetentnosť dokazuje od vstupu do vlády. Jeho odbornosť najlepšie dokresľuje nezmyselný sľub Smeru rodina o výstavbe 25 000 nájomných bytov ročne. Tento minister by mal navždy zostať pri rodine v Londýne a nedráždiť rozumných ľudí.

Martin Volek, riaditeľ, Volis International 
Miestne úrady majú bližšie k lokálnemu obyvateľstvu a k riešeniu problémov na mieru.

Pavol Múdry, dlhoročný člen, IPI Slovensko
 Mám obavy, že by to bol návrat k totalitným praktikám a možnej zvýšenej možnosti korupcie na vyššej úrovni

Štefan Kassay, predseda dozornej rady, I.D.C. Holding
Hierarchie si žiadajú svoje. Rozhodovať treba tam, kde sa veci odohrávajú. Tam treba výkon funkcií realizovať.

Martina Mundierová, CEO, MST Partners, s.r.o., Bratislava
Tomáš Jančo, generálny riaditeľ, Pantheon Technologies, s.r.o., Bratislava 
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co., , s.r.o., Bratislava
Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media, s.r.o., Bratislava
Hana Nováková, generálna riaditeľka, Envi-pak

19% Skôr áno, miestne úrady sa môžu sústrediť na iné úlohy

Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta, a. s., Bratislava
Zároveň by nemali môcť rozhodnúť jeden bez druhého. Nestávalo by sa že sú rozhodnutia proti záujmom občanov a zároveň by nemohol starosta a primátor cez svojich ľudí rozhodnúť o stavebnom povolení a kolaudačnom rozhodnutí.

Ronald Blaško, výkonný riaditeľ, Americká obchodná komora v SR
Základnou myšlienkou navrátenia právomocí naspäť štátu je najmä zabezpečenie vyššej odbornosti a zníženie obštrukčného konania stavebných úradov. Rozhodnutia stavebných úradov v súčasnosti častokrát nie sú predvídateľné ani konzistentné a trvajú pridlho.

Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Z môjho pohľadu, takáto centralizácia má svoje rácio vo viacerých oblastiach: dosiahne sa väčšia profesionalita, je možné plnohodnotne nasadiť elektronizáciu, odbúrať fyzické chodenie od dverí k dverám. Sme absolútne preadministrovaný, prepečiatkovaný v dobe IT, občan by mal byť štátom v tejto oblasti komfortne obslúžený.

Stanislav Hreha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Východoslovenská vodárenská spoločnosť 
V Košiciach s novým vedením mesta stavebný úrad absolútne nestíha svoju prácu. Lehoty mestu nič nehovoria a stavebníci sú vydávaní na nemilosť alebo milosť magistrátu. Je za tým neschopnost alebo niečo iné...

Ján Palenčár, prezident, Národná asociácia realitných kancelárií
Úlohou stavebných úradov je posúdenie súladu predložených žiadostí v územných, resp. stavebných konaniach. Samosprávy v mnohých prípadoch tento proces politizujú s cieľom vyhovieť voličom, hoci na hrane zákonnosti.

Vladimír Kupčo, CEO, VNET, a.s., Bratislava
Zjednotí sa tým postup a (aj nepísané) pravidlá. Pokiaľ bude obec naďalej účastníkom konania, tak by nemalo dôjsť k zmene k horšiemu.

Marián Ráno, riaditeľ, Solidita, s.r.o., Bratislava
Toto opatrenie vôbec nemusí dopadnúť zle, pretože aspoň odbremení samosprávy a tie sa tak môžu viac sústrediť na plánovanie rozvoja územia. Na starostov sa znížia politické a iné tlaky súvisiace so stavebnými konaniami čo môže prispieť v väčšej objektívnosti a odbornosti. Ako však nakoniec štát túto úlohu zvládne ukáže až čas.

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY, a.s., Vranov nad Topľou
Rovnako ako pri riešení daňového zaťaženia obyvateľov, aj pri stavebnom konaní vymýšľajú politici riešenia, ktoré skutočné problémy investorov, podnikateľov neriešia. Iba sa tým imituje riešenie. Kým nebudú pracovníci či už v štátnej alebo samosprávnej sfére ohodnocovaní za konkrétny výkon, dovtedy je zbytočné prichádzať s imitovaním riešenia. Problémom je, že investor má nosiť či už pri územnom alebo stavebnom konaní nepodstatné potvrdenia, ktoré už majú úradníci k dispozícii v informačných systémoch. Len ľahšie je pohodlne sedieť v kancelárii, ako vyhľadať a doložiť zákonom požadované tlačivo do spisu. Premaľovaním tabuliek s tými istými ľuďmi a s rovnakými procesmi sa nič nezmení. Investori budú naďalej frustrovaní z územného ako aj zo stavebného konania. Je tu potrebná výrazná proklientská zmena stavebného konania.

Miroslav Kunsch, generálny riaditeľ, IPESOFT spol. s r.o.
Na posudzovanie stavebných konaní nemajú obce dostatok odborných kapacít; ak by sa zmena efektivne implementovala, mohlo by to pomôcť v skrátení a skvalitnení stavebných konaní.

Branislav Šebo, generálny riaditeľ, IBM Slovensko
Je šanca, že sa tak zvýši odbornosť, teoreticky by sa mala zvýšiť aj nezávislosť v rozhodovaní. Principiálne je aby boli ľudia adekvátne zaplatení a toto zamestnanie bolo zaujímavé pre dobrých a kvalitných odborníkov.

Stanislav Verešvársky, technický riaditeľ, SWAN, a.s.
Chcem veriť, že je to správny krok smerom k profesionálnejšiemu výkonu tejto úlohy, lebo pri výkone na obecnej úrovni mám aj osobné nie dobré skúsenosti. Očakávam, že by to mohlo priniesť profesionálne korektnejší a lepší výkon pri posudzovaní a rozhodovaní, bez "malých" obecných motivácií.

Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search
Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory, s.r.o. , Bratislava 
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas, s.r.o. 

18% Neviem/nevyjadrujem sa/iné

Branislav Panis, generálny riaditeľ, Slovenské národné múzeum
Táto otázka je zložitejšia a neexistuje na ňu jednoznačná  odpoveď alebo stanovisko. Na jednej strane vidíme časté zlyhania samosprávy kvôli nedostatku kvalifikovaných odborníkov, partikulárnych rozhodnutí alebo úplnej neschopnosti. No na druhej strane ochrana záujmov obyvateľov regiónov by mala byť na prvom mieste. Ak by tieto funkcie prevzal úplne štát, mám pochybnosti o ochrane záujmov obyvateľov regiónov pred "vyššími záujmami".

Štěpán Štarha, partner, advokátska kancelária Havel & Partners
Samotné vrátenie výkonu kompetencie stavebného úradu na štát nie je liekom na zjednodušenie a zrýchlenie stavebného konania. Môže však vytvoriť predpoklady pre zjednotenie roztrieštenej rozhodovacej praxe stavebných úradov a zvyšovanie odbornej kvalifikácie pracovníkov stavebných úradov. Zjednodušenie a zrýchlenie stavebného konania si vyžaduje jeho zásadnú obsahovú reformu približujúcu sa čo najviac ideálu „jeden úrad, jedno konanie a jedna pečiatka“.

Vladimír Dvorový, generálny riaditeľ, ProCare a Svet zdravia
Právna úprava by mala byť dobrá pre veľkomestá aj pre malé obce a mala by zabezpečiť ochranu záujmov obcí (komunít) ale aj ochranu práva (a záujmov štátu). Dobrý a spravodlivý postup by bol v ideálnom prípade niekde uprostred – na spolupráci obce a štátu a zdieľaných kompetenciách v jasne definovanej štruktúre.

Marián Christenko, generálny riaditeľ, KOSIT, a.s., Košice
Nie som si istý, či práve presun týchto kompetencií zo samospráv na štát je tá správna cesta. Jednoznačne však podporujeme akúkoľvek aktivitu zo strany štátnych orgánov, či orgánov samosprávy, ktorá povedie k zrýchleniu procesov nielen v stavebnom konaní, ale pri akýchkoľvek konaniach spojených s investičnými procesmi.

Ondrej Smolár, predseda predstavenstva, Soitron
Je úplne jedno, kým je platený úradník, ktorý to bude procesovať. Podstatný je proces, jeho zložitosť a hlavne jednoznačnosť. Treba začať prijatím zákona, ktorý proces a požiadavky dobre definuje. To je úplny základ.

Michal Rybárik, predseda, Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu
Iba samotný presun kompetencií zlepšenie neprinesie. Ak dnes vybavuje celú agendu stavebného úradu jedna pani pre štyri obce, ktoré sa jej skladajú na plat, a po novom by robila to isté, no plat dostávala od štátu, občan-stavebník si zmenu ani nevšimne. Zmena musí prebehnúť hlavne na procesnej úrovni – konania treba elektronizovať, zjednodušiť, minimalizovať administratívu. Pred 50 rokmi bolo treba na postavenie a skolaudovanie domu pár strán formulárov, na písacom stroji alebo ručne sa vyznačila niektorá z možností, prípadne dopísalo pár viet. Odvtedy sa to šialene prebyrokratizovalo a aj k povoleniu malej stavby sa dnes musia vyrobiť stovky až tisícky strán papiera, v ktorých sa s malými zmenami opakuje to isté, a ktoré sa nechce čítať už ani len realizátorom. Dokonca aj stavebné úrady tieto tony papiera iba zakladajú do archívu, zabudnú komu čo povolili, a pri každej ďalšej stavbe viac-menej náhodne posielajú stavebníka pýtať si papier od kde-koho, či náhodou aj on nemá v území nejakú stavbu... Keď dnes len doručenie písomnosti a lehota na podanie námietok zaberie mesiac alebo viac, a počas jedného konania sa opakuje niekoľkokrát. Bez výraznej zmeny procesov sa konanie nedá skrátiť na pár dní alebo týždňov, ako je tomu v množstve iných krajín. Keď sa výrazne zmenia procesy, nebude tak podstatné, či úradník, ktorý ich vykonáva, je zamestnancom obce alebo štátu.

Marek Polic, garant projektov, KROS a.s.
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made, s.r.o, Bratislava
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave 
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Peter Halász, konateľ, Jaga Group
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen, s.r.o., Bratislava 

8% Určite áno, obce a mestské časti to absolútne nestíhajú

Gabriela Homolová, konateľka, Homola, s.r.o., Bratislava
V súčasnosti je stavebné konanie úplná katastrofa. Nejde len o presunutie, ale o nový stavebný zákon a stavebné konanie.

Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri 
Uvedeným krokom a súčasným prijatím ďalších vhodných opatrení sa stavebné konanie môže zjednodušiť a zrýchliť a to tým, že sa pretrhnutím miestnych väzieb minimalizuje riziko prípadného korupčného správania a ingerencie lokálnych politických vplyvov, ktorých prejavom v praxi je predovšetkým účelová nečinnosť stavebných úradov v jednotlivých povoľovacích konaniach.  Presunom vecnej pôsobnosti sa zároveň vytvorí priestor na zvýšenie efektivity stavebných úradov, nakoľko personálne kapacity obcí sú často poddimenzované. Rovnako sa týmto krokom obciam umožní zamerať sa na vydávanie záväzných stanovísk pre účely povoľovacích konaní, ktorých doba vydávania je v súčasti jednou z hlavných príčin zdĺhavosti povoľovacích konaní. Zmena má zároveň potenciál umožniť aj vyššiu profesionalizáciu jednotlivých úradníkov, a tak posilniť právnu istotu osôb v rámci správnych procesov.

Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry a.s. 
Je to správny krok. Obce a mestá sa musia sústrediť hlavne na územné plánovanie, ktoré dá rámec na rozvoj výstavby a rozhodovacie parametre pre štátny stavebný úrad. Cieľ musí byť úrýchlenie a stransparentnenie udeľovania stavebných povolení na úroveň aspoň priemeru EÚ.

Tomáš Lysina, partner, Lysina-Roško & Partners 
Áno, ak budú na to dostatočne pripravení. Zmenou štátnej stavebnej správy bude musieť štát nájsť peniaze v štátnom rozpočte, bude musieť prihliadať na vzdelávanie a odbornosť úradníkov či novú štruktúru štátnych orgánov.

Mária Porubská
Martin Wiedermann, generálny riaditeľ, Centrálny depozitár cenných papierov SR