Štát rozbehol kampaň za očkovanie „Vakcína je sloboda“. Považujete ju za vydarenú?
26 % Je výborná, už bolo načase, aby sa štát rozhýbal
Branislav Šebo, CEO, Squid Ventures
Áno. Najväčší problém Slovenska vidím v disciplíne a nejednoznačnej komunikácii. Kľúčom je motivácia jednotlivca prispieť k uvoľneniu opatrení a zlepšeniu celkovej situácie na Slovensku namiesto hádzania viny na nedostatočné alebo prehnané opatrenia. Preto akákoľvek kampaň smerujúca k tomu, že každý z nás spravil svoju časť roboty je aktivita správnym smerom.
Branislav Panis, generálny riaditeľ, Slovenské národné múzeum
Je veľmi dobré, že sa začala kampaň. Podľa mňa mohla začať skôr. Osobne ma ako otca troch detí oslovilo najmä heslo: Očkovanie je vzdelanie.
Peter Patek, konateľ, Plastix, s.r.o.
Z hľadiska vizuálu a obsahu sa mi zdá veľmi dobrá. Avšak kampaň musí mať aj dostatok „tovaru", a to je v tomto prípade očkovacia látka. A tej je zdá sa pomenej.
Ivana Molnárová, generálna riaditeľka, Profesia.sk
Dôležité je, že sa kampaň rozbehla. Vnímam, že ľudia potrebujú vedieť argumenty, prečo sa dať zaočkovať. Majú prirodzený strach z neznámeho a z toho, že nemajú situáciu pod kontrolou. Preto je dôležité trpezlivo vysvetľovať, dať im fakty, ktoré budú pre nich logické pri rozhodovaní. Zároveň rešpektovať každého slobodnú voľbu, že má právo sa rozhodnúť, že sa zaočkovať nedá.
Martin Šmigura, investičný riaditeľ, WOOD & Company
Kampaň má zmysel, no nemôžem sa ubrániť pocitu, že prišla neskoro. Teda v čase, kedy je značná časť populácie ovplyvnená nebezpečnými článkami konšpiračných médií. Na druhej strane oceňujem, že do kampane boli popri osobnostiach ako je pani prezidentka, Marek Hamšík či Adela Vinczeová zapojené aj menej známe, ale určite inšpiratívne osobnosti ako sú zdravotná sestra Zuzana Polčinová či učiteľka Iveta Barková. Zdá sa, že aj vďaka kampani je dopyt po očkovaní ďaleko vyšší ako sú aktuálne možnosti na jeho uspokojenie.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen, s.r.o., Bratislava
Očkovanie je jediné správne riešenie tejto súčasnej pandémie, a preto musíme všetci pre to niečo urobiť. Táto reklamná kampaň je dôležitá vec, ale dôležité je aj ovplyvňovať naše okolie tak, aby sme presvedčili antiočkovacie názory, na ktoré každý z nás aj v blízkom okolí určite narazil.
Gabriela Homolová, konateľka, Homola, s.r.o., Bratislava
Platí prvá časť vety, druhá nehonestuje náš štát, a štát, to sme my všetci. Žiaľ, aj mnohé média prispievajú k frustrácii obyvateľstva.
Radovan Pala, partner, TaylorWessing e/n/w/c advokáti s. r. o.
Povinné očkovanie je realita (stačilo by rozhodnutie RÚVZ), netreba žiadny nový zákon. Je to ale niečo, čo si nesieme z čias, keď ešte štát mal schopnosť tento typ povinnosti vynútiť (socializmus). Dnes ho už nemá a je potrebné vyzdvihnúť, že hľadá spôsob ako obyvateľov pozitívne motivovať. Držme mu palce, boj s poverami nikdy nekončí.
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Ťažko kampaň hodnotiť, teraz len začala, ale konečne začala, mala začať už skôr no nevidieť ju zatiaľ veľmi v televíziách.
Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ Divízie firemného bankovníctva, VÚB
Je lepšia ako žiadna.
Martin Fenčák, managing director, Peikko
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia, s.r.o., Vráble
19 % Je málo efektívna, nerozhodnutých nepresvedčí
Ronald Blaško, výkonný riaditeľ, Americká obchodná komora v SR
Akákoľvek kampaň musí byť sprevádzaná dôverou v jej zadávateľa. Žiaľ, chaotická komunikácia a krízové riadenie aktuálnej situácie znižuje nielen dôveru v schopnosť vlády, ale aj v účinnosť kampane.
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
Kampaň prišla neskoro. A nie je ju vôbec vidieť, zatiaľ sa k ľuďom nedostala. Ale rovnako ako kampaň, je potrebné vidieť jednotu vlády. Namiesto toho, žiaľ, vidíme chaos a hádky.
Martin Volek, riaditeľ, Volis International
Kampaň prišla neskoro, hoaxy sa uchytili a média už dávno informovali o očkovaní. Čo sa týka designu, nezodpovedá dnešnej dobe. Výber osobností do kampane je v poriadku.
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made, s.r.o, Bratislava
Podľa mňa mala byť nastavená viac odborne a informačne.
Peter Lang, konateľ, Caarnie, s.r.o., Bratislava
Obávam sa, že ako väčšinu vecí, aj túto kampaň rozbieha vláda príliš neskoro. Antivaxeri majú náskok minimálne pol roka. Keďže väčšinou sledujem len digitálne média, kampaň ma zatiaľ „nestretla". Nebyť hodnotiacich článkov, tak ani neviem, že niečo beží.
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions, a.s.
10 % Kampaň prišla neskoro, hoaxy sa už dávno uchytili
Ladislav Gajdoschík, riaditeľ, Groupama poisťovňa, a.s., Bratislava
Myslím, že samotná kampaň sa vydarila, posolstvo je jasné a stručné. Negatívne vnímam len načasovanie, pretože podľa môjho názoru ministerstvo zdravotníctva premeškalo ten najvhodnejší čas pred pár týždňami a množstvo ľudí je už dnes silne ovplyvnené hoaxami a nepravdami, ktoré sa v súvislosti s vakcináciou šírili na sociálnych sieťach. Ak by kampaň prišla pred 4-5 týždňami, myslím, že by bola efektívnejšia a dokázala by osloviť omnoho viac ľudí.
Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Áno, kampaň prichádza neskoro, aj angažovanie - výber niektorých osobností nie je veľmi šťastný. Najväčšie sklamanie počas celej protipandemickej kampane však vnímam z konania verejnoprávnych médií - kde svoju úlohu, RTVS absolútne nenaplnila.
Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Pri tak citlivých témach je správne načasovanie najdôležitejšie. A toto štát nezvládol.
Pavel Nechala, advokát, Nechala & Co. S.r.o.
Najlepšou reklamou bude, ak sa rozbehne samotné zaočkovanie. Súčasná kampaň ale nebude dostatočná, aby presvedčila tých, ktorí uverili hoaxom. Treba viac úsilia.
Stanislav Verešvársky, technický riaditeľ, SWAN, a.s.
Aj keď lepšie neskoro ako nikdy. Celkovo je stratégia vlády dlhodobo chaotická, nejasná a s množstvom rozporov, hádok a rozhodnutí na poslednú chvíľu. Verím, že vakcinácia bude prebiehať bez zbytočných zmätkov, lebo inú dobrú možnosť nevidím.
19 % Je zbytočná, ľudia sa dajú očkovať, ale nie vďaka kampani
Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko, a.s.
Vládní kampaň jsem zatím nezaznamenal, jen zmínky o ní v médiích. Zájemců o očkování je údajně násobně více než dostupných vakcín takže i tak není moc jasný její smysl. Vládou najatí influenceři mohli svou podporu očkování šířit mezi svými fanoušky i bez zapojení do zbytečné vládní agitky, bylo by to autentičtější a důvěryhodnější... a samozřejmě i levnější.
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool, s.r.o., Košice
Osobne poznám ľudí, ktorí odmietali vakcínu, ale po aktuálnej pandemickej situácii svoj názor zmenili. Škoda len, že nie je viac vakcín, aby sme Covid u nás čím skôr dostali pod kontrolu.
Filip Vítek, data science director, Teamviewer
Pokladám ju za rovnako vydarenú ako všetky ostatné aktivity, ktoré štát ohľadne pandémie organizuje.
Pavol Múdry, dlhoročný člen, IPI Slovensko
Momentálne asi najlepšie funguje kampaň s názvom Strach.
Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media, s.r.o., Bratislava
Rozhodnutiu dať sa zaočkovať má predchádzať získanie všetkých dôležitých informácií, napríklad o rizikách, o výrobcovi očkovacej látky atď. Kampaň, ktorá teraz prebieha, ide po povrchu, nevzdeláva a nie je pre veľkú časť obyvateľstva argumentačná. Viem si predstaviť kampaň, kde vedci - lekári budú vecne diskutovať a prinášať argumenty pre a proti očkovaniu. Aby si ľudia vybrali vedome, nielen kvôli tomu, že sa dal zaočkovať známy herec alebo politička.
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex, s.r.o., Bratislava
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert, k.s., Bratislava
26 % Iné/Nevyjadrujem sa/Neviem
Elena Kohútiková, podpredsedníčka Dozornej rady, VÚB, a.s.
Kampaň iba začala a je ťažko predvídať jej účinnosť. Najmä v období, keď nie je dostatok vakcín, sa i tá najlepšia kampaň môže minúť účinkom. Problematický je i systém objednávania sa na očkovanie, čo mnohých ľudí, hlavne starších, môže, i pri najlepšej kampani, odradiť od očkovania.
Peter Kubovič, managing partner a advokát, HKP Legal, s.r.o., Bratislava
Kampaň som v podstate nezaregistroval - s výnimkou polemiky ohľadne účinkujúcich. Pochybujem však, že by dokázala presvedčiť tých, ktorí veria konšpiráciám a podobným „nezmyslom". Na druhej strane, väčšina ľudí sa dá zaočkovať aj bez kampane.
Ivan Košalko, prezident, Podnikateľská aliancia Slovenska
V kontexte hrozby chýbajúcich striekačiek a vyhodených vakcín, mám pochybnosti o zmysle tejto kampane. Kampaň bolo treba časovať tak, aby jej účinnosť kulminovala vtedy, keď sa ponuka vyrovná dopytu.
Marek Polic, garant projektov, KROS a.s.
Osobne si myslím, že je zbytočná. Veľká časť ľudí sa proste očkovať pôjde s alebo bez kampane. Nerozhodná časť si počká, kým nenaberie istotu, že vakcína reálne v praxi nemá negatívne vedľajšie účinky. Časť ľudí, ktorá je proti očkovaniam či už zo zásady alebo z iných dôvodov sa očkovať nepôjde tak či tak. Hlavne treba urobiť maximum preto, aby očkovanie šlo čo najrýchlejšie.
Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group
Kampaň nedokážem zhodnotiť z pohľadu dát, ale predpokladám, že môže len pomôcť. Na druhej strane tu máme novú vážnu „kampaň" a tá je v podobe strachu z ďalších mutácií Covidu-19.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Kvitujem, že štát pustil von kampaň. Je potrebné ľuďom ukázať, pokojne aj viacerými kanálmi, že očkovanie je naozaj dôležité. My v Barney sme sa, spoločne s iniciatívou Kto pomôže Slovensku a ďalšími partnermi, pustili do občianskej kampane #ZaockujemSa a s MZ SR sa aktívne koordinujeme. Dôležité je nebojovať a ukázať tú pravú „message”.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart, a.s.
Neviem si predstaviť kampaň, o ktorej by národ vyhlásil, že je vydarená. Bol by som šťastný, keby štát dokázal kampaň (alebo čokoľvek iné) pripravovať skôr, než o minútu dvanásť.
Vladimír Dvorový, generálny riaditeľ, ProCare a Svet zdravia
Veľmi sa nám osvedčilo sústrediť sa na komunikáciu na tých, ktorí sa chceli dať zaočkovať a podporiť ich v rozhodnutí. Veľká masa nerozhodných sa následne pridala a dala sa zaočkovať. V kampani je treba pokračovať vytrvalo, určite prinesie výsledky.
Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Kritérium úspešnosti kampane by malo byť jednoznačné - všetci, ktorí to potrebujú, sa dajú zaočkovať. Všetky ostatné hodnotenia kampane odrážajú vkusové preferencie, momentálnu náladu respondenta, či konfrontáciu so svetonázorom. Takže ak aj táto diskusia pomôže úspechu kampane, zapájam sa. Vydarená kampaň je funkčná kampaň, takže poprosím v budúcnosti k otázke pripojiť fakty o výsledkoch nie kampane, ale očkovania v cieľových skupinách.
Ondrej Smolár, predseda predstavenstva, Soitron
Kampaň je určite potrebná. Či je dobrá a efektívna si netrúfam posudzovať. Čo som si ale naplno uvedomil je fakt, že politickí reprezentanti úplne stratili kredit o čomkoľvek presviedčať občanov. Tak je len dobre, že to nechali na iných. Možno aj to očkovanie dopadne dobre práve preto, že sa politici nezúčastnia žiadnej kampane.
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky