Vláda počas najbližších troch rokov rekordne zadlží Slovensko na takmer 70 percent v pomere k HDP. Mala by viac šetriť? 

40 % Určite áno, nie je dobré, ak budú vysoké dlhy splácať naše deti 

Martin Mittner, Country Manager, Nestlé Slovensko, s.r.o. 
Pandémia nepochybne spôsobila bezprecedentný tlak na štátnu kasu. Vláda by preto mala pripraviť jasný plán, ako dostať verejné financie pod kontrolu, tak aby zadlženie nezaťažilo budúce generácie. Vyrovnanie sa s ekonomickými dopadmi pandémie môže byť totiž ešte náročnejšie ako boj so samotnou pandémiou. 

Dušan Elko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia 
Striedmosť je na mieste za každých okolností. A výdavky by mali vždy korelovať s príjmami. Žiadna komerčná inštitúcia by za takýchto okolností úver neposkytla. 

Martin Melišek, CFO, Softec 
Zvýšenie zadlženia vplyvom výdavkov na pomoc pri pandémii je potrebná vec, chýbajúce šetrenie v doterajšej štruktúre výdavkov štátneho rozpočtu druhá vec, ktorá s tým priamo nesúvisí. A obe veci je vláda povinná robiť súčasne. Zdá sa, že tak ako vždy v minulosti, sa to zaobíde bez šetrenia a pandémia bude slúžiť len na ospravedlnenie zvyšovania výdavkov, čo je ten najhorší scenár. 

Martin Volek, riaditeľ, Volis International 
V roku 2021 by mala viac pomáhať postihnutým odvetviam a podnikateľom. Avšak od roku 2022 by mala viac šetriť, aby nás nemusela zaťažiť vyššími daňami. 

Tomáš Lysina, partner, Lysina-Roško & Partners 
Určite áno. Kríza zanechá na našich rozpočtoch dlhodobé následky, preto musí vláda zvážiť všetky kroky, aby verejný dlh zasiahol ľudí a ekonomiku čo najmenej. 

Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri 
Táto vláda by mala radšej robiť čo najmenej, aby toho veľa nepokazila. Rozumná vláda by mala premyslene efektívne v krízových časoch stimulovať ekonomiku aj za cenu zvýšenia dlhu. Vláda, ktorá nie je schopná investovať strategicky efektívne, by si radšej požičiavať nemala, lebo tým len úplne zbytočne, bez akéhokoľvek pozitívneho výsledku, zaťaží budúce generácie. 

Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov 
Napriek tomu, že nielen ekonomika Slovenska sa v súvislosti s pandémiou Covid-19 ocitla v kríze, vláda musí nájsť odvahu na konsolidačné opatrenia a naštartovať reformy čo najskôr, aby akcelerovala ekonomický rast. Treba zdôrazniť, že aj dôsledné uplatňovanie výdavkov v zmysle „hodnota za peniaze“, výdavkové limity a efektívne verejné obstarávanie by mali prispieť k šetreniu výdavkov štátneho rozpočtu. Vyššie zadlžovanie by malo byť spojené len s efektívnou podporou firiem a zamestnanosti v čase pandémie. 

Martin Šmigura, investičný riaditeľ, WOOD & Company 
Rast verejného dlhu je celosvetovým trendom. Pandémia si pýta svoju daň a lacné peniaze sú jednou z možností ako zabrániť úpadku jednotlivých ekonomík. To sa týka aj Slovenska. Na druhej strane by malo byť našou ambíciou „pumpovať“ peniaze do ekonomiky bez politického populizmu, prezieravo a v duchu myšlienky hodnota za peniaze. V opačnom prípade nepríde k ničomu inému ako len k neúmernému zadlžovaniu ďalších generácií. 

Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia 
Zadlženie v tomto roku a možno v budúcom roku by malo byť jednorazové, ale v nasledujúcich rokoch by mala vláda šetriť. Hospodárenie štátu by malo také isté ako je hospodárenie v rodine. Každá rodina, keď si zoberie úver alebo hypotéku, tak sa ju snaží splatiť v priebehu niekoľkých rokov, len štát sa správa, ako keby tie dlhy sa mohli zvyšovať do nekonečna. 

Martin Kostič, riaditeľ, Emark, s.r.o. 
Rovnako podstatná otázka je, na čo konkrétne sa peniaze použijú. Či sa jedná o investíciu, ktorá posunie krajinu dopredu, alebo o spotrebu. Komu a čomu reálne tieto prostriedky pomôžu. A bohužiaľ, snáď odkedy sledujem dianie na Slovensku, vnímam, ako nezmyselne Slovensko míňa peniaze, aké množstvo aktivít bez akéhokoľvek reálneho prínosu jednotlivé vlády vrátane tejto realizujú. A pritom by nebolo treba tak veľa. Stačí (chcieť) robiť veci, ktoré majú zmysel. 

Ivan Paule, partner, TPA Audit 
Dnešná vlády má 3 výzvy: Covid-19, spravodlivosť (systém aj konkrétne prípady) a budúcnosť (školy, zdravie, efektívny štát, atraktívne podnikateľské prostredie pre firmy). Vláda by teda mala šetriť, ale nemalo by to byť bezhlavé. To znamená, že prevádzkové náklady by mali byť odôvodnené a efektívne obstarané. A investície by mali byť rozumne priorizované a návratnosť z týchto investícií by mala byť spočítaná a posúdená pred tým, ako padne rozhodnutie o tom ísť do ich realizácie. 

Marián Ráno, riaditeľ, Solidita, s.r.o., Bratislava 
Štátny rozpočet pre rok 2021 vzniká v náročných podmienkach pandémie a úpadku ekonomiky, a tak sa v najbližšej dobe zadlžovaniu nevyhneme. Pre ďalšie roky je však potreba väčšej ambicióznosti. Hlavné sú opatrenia pre efektívny výber daní. Vláda však robí presný opak, keď výrazne obmedzila efektívny a pre štát bezplatný nástroj daňovej kontroly audítormi. Mnohé firmy tak stratia motiváciu daňovej disciplíny, čo spôsobí ďalší únik daní. Ak by sa ponechal pôvodný stav, nemuseli by sa teraz rušiť rôzne daňové úľavy. 

Ivana Molnárová, generálna riaditeľka, Profesia.sk 
Aktuálna situácia síce nepraje šetreniu, keďže výdavky na boj s pandémiou sú vysoké. Pozorujem, ako vláda (ne)zvláda aktuálnu situáciu, keď si predstavím, že tá situácia skôr či neskôr prejde. Vzťahy, dôvera, rešpekt, tímová spolupráca sú vlastnosti, ktoré pomáhajú riešiť aj vo firmách náročne a krízové situácie. Kde líder podporuje celý tím a majú jeden cieľ. Toto, bohuziaľ, chýba našej vláde a som skeptická, ako zvládnu náročné ekonomické úlohy, ktoré nás len čakajú. 

Peter Halász, konateľ, Jaga Group 
Neverím ale, že sa tak stane. Heger, RPZ, NBS budú mať snahu správať sa zodpovedne. Nutkanie Matoviča a Kollára bude natoľko silné, že dlh narastie. 

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool, s.r.o., Košice 
Zadlžovanie nás dobehne a určite to bude mat v budúcnosti nedozerné následky.

Tomáš Jančo, generálny riaditeľ, Pantheon Technologies, s.r.o., Bratislava 
Akékoľvek žitie na dlh je cesta do pekla. Štát by mal začať šetrenie od seba. Myslím si, že takto bolo nastavené aj všeobecné očakávanie, ktoré so zmenou vlády nastane. 

Peter Lang, konateľ, Caarnie, s.r.o., Bratislava 
Zatiaľ to vyzerá, že k otázke rastu dlhu a efektivite míňania zdrojov, má táto vláda hodne vlažný postoj. 

Martina Mundierová, CEO, MST Partners, s.r.o., Bratislava 

Anton Šnegoň, konateľ, Battal 

Milan Drahoš, country manager SK & CZ, PEPCO SK & CZ 

Ján Majerský, managing director, Proma 

Stanislav Hreha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Východoslovenská vodárenská spoločnosť 

Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia, s.r.o., Vráble 

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex, s.r.o., Bratislava 

22 % Asi áno, ale nech nájde iné cesty ako zvýšenie daní 

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY, a.s., Vranov nad Topľou 
Štát by mal v prvom rade šetriť na činnostiach, ktoré robí neefektívne. Jeden konkrétny návrh v tejto oblasti je outsourcing činností, ktoré vie súkromník robiť lacnejšie ako štát. 

Tomáš Mezírka, Country Manager, Atradius Crédito y Caución S.A. de Seguros y Reaseguros, pobočka poisťovne z iného členského štátu 
Účelne vynaložené prostriedky nech sú pokojne na úver, ich efekt by mal zadlženie vyvážiť. Ale všetko musí mať rozumný účel a byť v rozumných medziach. A pokiaľ teraz udržíme biznis nažive a po odznení krízy ho zabijeme vysokým daňovým zaťažením, tak to zadlženie bolo zbytočné. 

Ondrej Smolár, predseda predstavenstva, Soitron 
Zadlžovanie samozrejme nie je dobré. Čo je ale ešte horšie, je zadlženie, z ktorého nebudeme benefitovať v budúcnosti. A obávam sa, že práve po tej ceste už dlhú dobu bežíme a teraz sa ešte viac zrýchľujeme. Chýbajú mi nielen priority rozpočtu, ale aj jasne pomenované pozitívne dopady investícií, ktoré chceme robiť. 

Dennis Fino, CEO, Barney Studio 
To, že je teraz pandémia, nesmie byť zneužívané na bezduché rozhadzovanie peňazí. Určite treba ľuďom pomáhať, ale všetky kroky, ktoré sa spravia, treba nie raz, ani dvakrát, ale možno aj trikrát poriadne premyslieť a myslieť aj na budúcnosť. Pretože tá príde a bez peňazí bude náročná. 

Wilfried Serles, managing director, Grant Thornton Slovensko 
Ak by vláda pristúpila k zásadným zmenám pri daňovej kontrole,  dokázala by zmenšiť obrovskú daňovú medzeru pri DPH aj dani z príjmov a zredukovať čiernu prácu. Zvýšený výnos daní by výrazne zredukoval nárast zadlženia. Náznaky zmien v daňovej politike už vidno (reformný apetít nového riaditeľa Finančnej správy), avšak zatiaľ chýbajú konkrétne zásadné kroky. 

Ivan Hronec, CEO, Film Europe Media Company 
Zvýšiť dane je ľahké. Zlepšiť výber daní je ťažké, ale jedine účinné. 

Branislav Rentka, CEO, m:zone, s.r.o., Vráble 

Anton Scheber, konateľ, Softec, s.r.o. 

Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave 

Anna Hudáková, business & HR consultant 

Martin Musil, konateľ, Intrum Slovakia s.r.o. 

Peter Krúpa, generálny riaditeľ, Hubert J.E. 

Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media, s.r.o., Bratislava 

18 % Zrejme nie, firmy aj ľudia v súčasnosti potrebujú finančnú podporu od štátu 

Branislav Panis, generálny riaditeľ, Slovenské národné múzeum 
Šetriť sa má v dobrých časoch, aby sa zlé prežili. Žiaľ, tie dobré sme na Slovensku prejedli. A teraz, keď nevidíme koniec pandémie, treba sa rozumne zadlžiť. Len aj tento proces musí byť s jasným plánom, čo budeme robiť nielen teraz, ale aj v budúcnosti, aby sme ten dlh dokázali znižovať. A rovnako nesmieme ho len jednoducho prejesť. Ale brať dlh aj ako dlhodobú investíciu.

Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management 
Keby sme mali pri kormidle ozajstných štátnikov, ktorí si neplnia svoje vlastné vrecká vykrádaním štátnej pokladnice, tak by sme mali fondy štátnych rezerv v inom stave. Samozrejme, každá vláda ukazuje prstom a hádže vinu na tú predošlú. Je to smutný príbeh Slovenska. 

Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora 
Šetriť treba vždy, ale v tejto i celosvetovo výnimočnej situácii, v akej sa momentálne nachádza i Slovensko, treba hľadať zdravý balans medzi výdavkami, podporou, zdaňovaním i zadlžovaním. V tomto kontexte môže byt aj 70 percent zadlzenie na podporu zrýchleného pretransformovania našej ekonomiky prínosom. 

Boris Lorenc, predseda predstavenstva, Camase, a.s., Bratislava 
V období poklesu výkonnosti ekonomiky v dôsledku pandémie sa dá ťažko šetriť, expresívne prirovnané - to ako keby ste povedali človeku, ktorému klesol príjem, že má začať viac šetriť. Peniaze, ktoré si Slovensko požičia, však musia byť použité na projekty, ktoré pomôžu ekonomike, udržia zamestnanosť a zabránia tomu, aby nás po pandemickej dobe vytlačili iné krajiny z trhov, kde exportujeme výrobky. 

Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search 
Funkcia štátu je okrem iných aj previesť krajinu a občanov ťažkými časmi, aj za cenu väčšieho zadĺženia. Netreba zabúdať, že ľudia a firmy túto situáciu nezapríčinili a nemali by ju zvládať len sami. 

Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry a.s. 
V tomto období sú práve na mieste fiškálne uvoľnenie pre podporné opatrenia a investície, ktoré budú zdrojom rastu pre budúce obdobia. 

Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made, s.r.o, Bratislava 
Ak štát nepodrží ekonomické subjekty v čase vládou nariadených obmedzení, nebude čoskoro dosť subjektov, ktoré by dlh po pandémii svojimi daňami pomáhali splácať. 

Juraj Vozár, výkonný riaditeľ, Biomin, a.s, Cífer 
Žiadna ekonomická príručka dnes nevie správne odpovedať. Správnosť a vyhodnotenie zvolených prístupov ukáže budúcnosť. Osobne sa domnievam, že rast dlhu na úkor sanácie zamestnanosti a pomoci postihnutým sektorom je viac. Je silnejším argumentom, ako je šetrenie a nezaťažovanie budúcich generácií. Dočasný nárast dlhu vyváži, stabilita systému a vyhnutie sa globálnej ekonomickej kríze. 

Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions, a.s. 

Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky 

12 % Určite nie, čas na šetrenie príde až po definitívnom skončení pandémie 

Filip Vítek, data science director, Teamviewer 
Finančná situácia niektorých iných, aj veľkých,  štátov EU je horšia a napriek tomu podporujú svoje ekonomiky lepšie ako naša vláda. 

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen, s.r.o., Bratislava 
Najprv musíme zvládnuť pandémiu, rozbehnúť perspektívne investície a potom začať šetriť. Pri tejto vláde máme aspoň istotu, že nebudú systémovo kradnúť ako vlády Smeru, nevylučujem však zlé rozhodnutia, pri ktorých Slovensko o nejaké peniaze príde.

Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta, a. s., Bratislava 
Treba podporiť na jednej strane malé a stredné firmy, živnostníkov z odvetví zasiahnutých opatreniami proti pandémii, financovať najmä oblasti a projekty naprieč ekonomikou, ktoré prinesú zamestnanosť a ako správna investícia prinesú efekt pre ekonomiku v budúcnosti. Zatiaľ nemáme pocit, že by úmyselne, záhadne „mizli" peniaze ako za predchádzajúcich vlád. 

Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory, s.r.o. , Bratislava 
Šetriť treba začať v dobrých časoch, čo si dúfam kompetentní konečne po pandémií dokážu uvedomiť. V súčasnosti je kľúčové podporiť podnikanie v čo možno najvyššej miere - z hľadiska pomoci oproti iným krajinám výrazne zaostávame. 

Gabriela Homolová, konateľka, Homola, s.r.o., Bratislava 
Treba si uvedomiť, že celosvetová pandémia choroby sa dá prirovnať k vojnovému stavu, neplatia mierové podmienky.

Pavol Benčík, CEO, Bencik Culinary Group 

8 % Iné/Nevyjadrujem sa/Neviem

Vladimír Dvorový, generálny riaditeľ, ProCare a Svet zdravia 
Ak by mala verejnosť pocit, že zadlženie krajiny je investíciou, ktorá Slovensko presunie do digitálnej éry a urobí ho bezpečnou a zdravou krajinou, potom by sa s tým dalo súhlasiť. Ak ale pôjde o zadlženie, ktoré neprinesie žiadnu hodnotu a osoh pre budúce generácie, potom pôjde o neprijateľnú záťaž pre budúci obyvateľov krajiny. 

Marcela Tokošová, riaditeľka, v.d. Kovotvar v Kútoch 
Táto vláda by mala skôr prehodnotiť pôsobenie v nej jej najsilnejšieho člena. 

Pavel Nechala, advokát, Nechala & Co. s.r.o. 
Míňanie verejných prostriedkov môže mať dve podoby: prejedania so spriaznenými osobami alebo investície do infraštruktúry a vzdelávania. S prvým spôsobom máme bohaté skúsenosti, ten druhý sa ešte iba učíme. Preto aj pri míňaní treba byť opatrný a pýtať sa, čo sme to vlastne kúpili? 

Marek Polic, garant projektov, KROS a.s. 
Je dôležité na aké účely sa peniaze použijú. Ak väčšina dlhu budú investície do budúcna a správne investície. V tom prípade mi to nevadí. Ak peniaze len tak premrháme tak to bude veľmi zlé. Máme oblasti, ktoré sú zanedbávané a dlhodobo. Tie potrebujú investície i napriek situácií v akej sme. Myslím tým vzdelávanie, modernizácie štátnej správy, podpora malého a stredného podnikania, nehovoriac o zdravotníctve. 

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC 
Určite áno, ale na správnych miestach. Dnes a denne vidíme v priamom prenose nehospodárne vynakladanie prostriedkov na strane jednej a nedostatočné výdavky/podporu na strane druhej. A samozrejme platí, že zvyšovanie daní nie je šetrením (tak, ako vyšší príjem zamestnanca pri jeho nezmenených výdavkoch nie je šetrením).