Pandémia zmenila nákupné správanie Slovákov. Presunula ich do e-shopov. Čím sa najčastejšie riadite pri nakupovaní cez internet?
45 % Nakupujem len vo svojich obľúbených e-shopoch
Kateřina Zaydlarová, riaditeľka bratislavskej a pražskej pobočky Centra zdravého sedenia a riaditeľka spoločnosti Modesk
Pri nakupovaní cez internet najčastejšie uprednostňujem overené e-shopy, s ktorými už mám vlastnú skúsenosť. Samozrejme, nie vždy sa to dá, preto dbám, aby e-shop nebol nový a mal vyplnené kontaktné údaje. V ideálnom prípade, aby mal aj showroom alebo kamennú predajňu, kde si môžem produkt obzrieť alebo sa poradiť.
Kristína Čambalová, Managing Director, Kharisma
Pri nakupovaní cez internet mi záleží na stabilite e-shopu. Môj nákup ovplyvní aj user experience a referencie od ľudí, ktorých poznám.
Gabriel Balog, generálny riaditeľ, Prvá penzijná a Dôchodková správcovská spoločnosť
Aj v mojej práci je pri komunikácii smerom na kolegov či smerom von, na klientov, primárny práve online kanál. Pri pohybe v online priestore je prvým pravidlom dôraz na bezpečnosť vykonávania rôznych operácií, najmä pokiaľ ide o zdieľanie dát a informácií o súkromných financiách. Tým sa riadim v práci aj v súkromí. Preto nakupujem v overených e-shopoch. Dôležité sú tiež faktory ako dostupnosť služby, komunikácia online obchodu smerom na klienta, ochota pomôcť a transparentnosť ponúkaných služieb a produktov. Zákazník by mal nakupovať alebo využívať služby daného obchodníka s vedomím, že od neho získa podporu a odpoveď na svoje otázky za každých okolností a čo najrýchlejšie. Transparentnosť a komunikácia sú pre mňa veľmi dôležité.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen, s.r.o., Bratislava
Kupujem v overených portáloch, tie ceny sú viac menej isté a v podstate aj kvalita, keďže je všetko vyrobené v Ázii.
Peter Lang, konateľ, Caarnie, s.r.o., Bratislava
Väčšinou nakupujem až keď viem, čo chcem. Potom je dôležitá cena a podmienky prípadného vrátenia produktu, aj služby pri riešení reklamácií.
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Idem na istotu a hľadám flexibilitu podmienok e-shopu.
Marek Polic, garant projektov, KROS a.s.
Mám svoje overené, obľúbené e-shopy, ktoré ma nesklamali kvalitou, sú jednoduché na obsluhu, dodržia dodacie lehoty. To sú pre mňa najdôležitejšie parametre, a preto nemám dôvod skúšať a hľadať nové.
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Spolieham sa na históriu a dobré skúsenosti s niektorými e-shopmi, keď mám nakúpiť od niektorého nového e-shopu, tak len v malých sumách, aby som si ho overil. No taktiež rozhoduje jednoduchosť objednávky, napr. používanie už raz uloženej kreditnej karty. Taktiež oceňujem, keď mi pošle e-shop hneď potvrdenie mailom o mojej objednávke.
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry a.s.
Servis + kvalita webshopu a až v druhom rade cena rozhodujú.
Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ Divízie firemného bankovníctva, VÚB
Kombinácia akceptovateľnej ceny, renomovaného e-shopu a spôsobu doručenia/prevzatia je pre mňa rozhodujúca.
Peter Augustinič, executive director, DGT factory, a. s., Bratislava
Ja hlavne vo všeobecnosti nakupujem veľmi málo. Kupujem kvalitné a trvácne veci, oblečenie osobne. Nie som zástancom neustáleho nakupovania.
Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search
Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas, s.r.o.
Milan Michalík, obchodný riaditeľ, International BEZ Group
Stanislav Hreha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Marián Marek, generálny riaditeľ, PosAm, spol. s.r.o.
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia, s.r.o., Vráble
29 % Internetový obchod si vyberám podľa recenzií
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY, a.s., Vranov nad Topľou
Najskôr skontrolujem dodacie podmienky. Uprednostňujem väčšie e-shopy. Nakupujem podľa možnosti v slovenských e-shopoch. Pozerám či daný e-shop má servis na Slovensku. Hľadám vhodného predajcu cez „porovnávače cien“ , prípadne na základe referencií, pričom certifikát by mal byť známkou kvality. Podstatné sú aj údaje predajcu, ktoré overujem napríklad aj na „orsr, zrsr“ alebo na „finstate“, prípadne cez IČ DPH, VAT.
Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
Nakupujem väčšinou len v overených e-shopoch, to je priorita.
Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
Dôležitá je pre mňa najmä spoľahlivosť, riešenie reklamácií príp. vrátenia tovaru a následne peňazí ako aj rýchlosť doručenia.
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool, s.r.o., Košice
Pandémia síce dosť nahrala internetovému predaju, no kamenné predajne majú stále viac plusov - fyzicky vidieť tovar, dá sa reklamovať, nedostanem poškodený tovar.
Borek Simandl, riaditeľ, FINEP SK
E-shopy vybírám zejména dle pozitivních recenzí/zkušeností a rychlosti dodání.
Peter Dostál, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Aliter Technologies, a.s., Bratislava
Nakoľko je príliš veľa podvodov na internete, radšej si objednávam tovar z overených e-shopov.
Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit, s.r.o., Bratislava
Nenakupujem u hocikoho. Preferujem iba renomované obchodné domy už trhom overené. Ak skúšam niečo nové, pozriem aspoň finstat, alebo platím výhradne cez sprostredkovateľa.
Martin Jacko, managing partner, Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, s.r.o, Bratislava
Milan Drahoš, country manager SK & CZ, PEPCO SK & CZ
Pavel Nechala, advokát, Nechala & Co. S.r.o.
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made, s.r.o, Bratislava
Martina Mundierová, CEO, MST Partners, s.r.o., Bratislava
13 % Najdôležitejšie sú pre mňa možnosti doručenia
Filip Vítek, data science director, Teamviewer
Pri tvrdej konkurencii, ceny nie sú až tak vzdialené od seba. Preto odmeňujem dostupnosť na sklade a rýchlosť vyzdvihnutia či doručenia.
Boris Zovčák, COO, BOOTIQ
V BOOTIQ máme mnoho zákazníkov z e-commerce a pomáhame im s rastom ich biznisu. Pre mňa sú dôležité presne tie veci, na základe ktorých spoznáte dobrý e-shop: chcem vidieť dostupnosť tovaru, presný deň doručenia (ideálne na druhý deň) a pohodlnosť nákupného procesu. Pokiaľ nemá obchod dobre odladené technické aspekty ako je rýchlosť, vyhľadávanie, responzivita, tak sa presúvam inam. Myslím, že toto dnes očakáva každý zákazník a pokiaľ e-shop neinovuje, veľmi rýchlo ho konkurencia predbehne.
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.
Veľkú väčšinu vecí kupujem na poslednú chvíľu. Rýchlosť doručenia, spolu s recenziami, sú preto kľúčové.
Ľuboš Fussek, konateľ, Baumit, s.r.o., Bratislava
Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media, s.r.o., Bratislava
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
13 % Neviem/nevyjadrujem sa/iné
Ivan Harant, konateľ, MIP, s.r.o.
Nenakupujeme cez internet.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart, a.s.
Ide o kombináciu obľúbenosti, recenzií a dostupnosti toho, čo hľadám.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Nenakupujem zbytočnosti. Keď niečo predsa len potrebujem, niekde si to vyberiem, ale nemám obľúbený e-shop. Väčšinou rozhoduje doba dodania a cena, prípadne možnosti vyzdvihnutia/prevzatia produktu.
Michal Rybárik, predseda, Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu
Branislav Rentka, CEO, m:zone, s.r.o., Vráble
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky