Pandémia zmenila nákupné správanie Slovákov. Presunula ich do e-shopov. Čím sa najčastejšie riadite pri nakupovaní cez internet? 

45 % Nakupujem len vo svojich obľúbených e-shopoch 

Kateřina Zaydlarová, riaditeľka bratislavskej a pražskej pobočky Centra zdravého sedenia a riaditeľka spoločnosti Modesk 
Pri nakupovaní cez internet najčastejšie uprednostňujem overené e-shopy, s ktorými už mám vlastnú skúsenosť. Samozrejme, nie vždy sa to dá, preto dbám, aby e-shop nebol nový a mal vyplnené kontaktné údaje. V ideálnom prípade, aby mal aj showroom alebo kamennú predajňu, kde si môžem produkt obzrieť alebo sa poradiť. 

Kristína Čambalová, Managing Director, Kharisma 
Pri nakupovaní cez internet mi záleží na stabilite e-shopu. Môj nákup ovplyvní aj user experience a referencie od ľudí, ktorých poznám. 

Gabriel Balog, generálny riaditeľ, Prvá penzijná a Dôchodková správcovská spoločnosť 
Aj v mojej práci je pri komunikácii smerom na kolegov či smerom von, na klientov, primárny práve online kanál. Pri pohybe v online priestore je prvým pravidlom dôraz na bezpečnosť vykonávania rôznych operácií, najmä pokiaľ ide o zdieľanie dát a informácií o súkromných financiách. Tým sa riadim v práci aj v súkromí. Preto nakupujem v overených e-shopoch. Dôležité sú tiež faktory ako dostupnosť služby, komunikácia online obchodu smerom na klienta, ochota pomôcť a transparentnosť ponúkaných služieb a produktov. Zákazník by mal nakupovať alebo využívať služby daného obchodníka s vedomím, že od neho získa podporu a odpoveď na svoje otázky za každých okolností a čo najrýchlejšie. Transparentnosť a komunikácia sú pre mňa veľmi dôležité. 

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen, s.r.o., Bratislava 
Kupujem v overených portáloch, tie ceny sú viac menej isté a v podstate aj kvalita, keďže je všetko vyrobené v Ázii. 

Peter Lang, konateľ, Caarnie, s.r.o., Bratislava 
Väčšinou nakupujem až keď viem, čo chcem. Potom je dôležitá cena a podmienky prípadného vrátenia produktu, aj služby pri riešení reklamácií. 

Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave 
Idem na istotu a hľadám flexibilitu podmienok e-shopu. 

Marek Polic, garant projektov, KROS a.s. 
Mám svoje overené, obľúbené e-shopy, ktoré ma nesklamali kvalitou, sú jednoduché na obsluhu, dodržia dodacie lehoty. To sú pre mňa najdôležitejšie parametre, a preto nemám dôvod skúšať a hľadať nové. 

Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia 
Spolieham sa na históriu a dobré skúsenosti s niektorými e-shopmi, keď mám nakúpiť od niektorého nového e-shopu, tak len v malých sumách, aby som si ho overil. No taktiež rozhoduje jednoduchosť objednávky, napr. používanie už raz uloženej kreditnej karty.  Taktiež oceňujem, keď mi pošle e-shop hneď potvrdenie mailom o mojej objednávke. 

Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry a.s. 
Servis + kvalita webshopu a až v druhom rade cena rozhodujú. 

Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ Divízie firemného bankovníctva, VÚB 
Kombinácia akceptovateľnej ceny, renomovaného e-shopu a spôsobu doručenia/prevzatia je pre mňa rozhodujúca. 

Peter Augustinič, executive director, DGT factory, a. s., Bratislava 
Ja hlavne vo všeobecnosti nakupujem veľmi málo. Kupujem kvalitné a trvácne veci, oblečenie osobne. Nie som zástancom neustáleho nakupovania. 

Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search 

Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia 

Rudolf Lukačka, konateľ, Relas, s.r.o. 

Milan Michalík, obchodný riaditeľ, International BEZ Group 

Stanislav Hreha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Východoslovenská vodárenská spoločnosť 

Marián Marek, generálny riaditeľ, PosAm, spol. s.r.o. 

Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov 

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC 

Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia, s.r.o., Vráble 

29 % Internetový obchod si vyberám podľa recenzií 

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY, a.s., Vranov nad Topľou 
Najskôr skontrolujem dodacie podmienky. Uprednostňujem väčšie e-shopy. Nakupujem podľa možnosti v slovenských e-shopoch. Pozerám či daný e-shop má servis na Slovensku. Hľadám vhodného predajcu cez „porovnávače cien“ , prípadne na základe referencií, pričom certifikát by mal byť známkou kvality. Podstatné sú aj údaje predajcu, ktoré overujem napríklad aj na „orsr, zrsr“ alebo na „finstate“, prípadne cez IČ DPH, VAT. 

Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk 
Nakupujem väčšinou len v overených e-shopoch, to je priorita. 

Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich 
Dôležitá je pre mňa najmä spoľahlivosť, riešenie reklamácií príp. vrátenia tovaru a následne peňazí ako aj rýchlosť doručenia. 

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool, s.r.o., Košice 
Pandémia síce dosť nahrala internetovému predaju, no kamenné predajne majú stále viac plusov - fyzicky vidieť tovar, dá sa reklamovať, nedostanem poškodený tovar. 

Borek Simandl, riaditeľ, FINEP SK 
E-shopy vybírám zejména dle pozitivních recenzí/zkušeností a rychlosti dodání. 

Peter Dostál, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Aliter Technologies, a.s., Bratislava 
Nakoľko je príliš veľa podvodov na internete, radšej si objednávam tovar z overených e-shopov. 

Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit, s.r.o., Bratislava 
Nenakupujem u hocikoho. Preferujem iba renomované obchodné domy už trhom overené. Ak skúšam niečo nové, pozriem aspoň finstat, alebo platím výhradne cez sprostredkovateľa. 

Martin Jacko, managing partner, Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, s.r.o, Bratislava 

Milan Drahoš, country manager SK & CZ, PEPCO SK & CZ 

Pavel Nechala, advokát, Nechala & Co. S.r.o. 

Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made, s.r.o, Bratislava 

Martina Mundierová, CEO, MST Partners, s.r.o., Bratislava 

13 % Najdôležitejšie sú pre mňa možnosti doručenia 

Filip Vítek, data science director, Teamviewer 
Pri tvrdej konkurencii, ceny nie sú až tak vzdialené od seba. Preto odmeňujem dostupnosť na sklade a rýchlosť vyzdvihnutia či doručenia. 

Boris Zovčák, COO, BOOTIQ 
V BOOTIQ máme mnoho zákazníkov z e-commerce a pomáhame im s rastom ich biznisu. Pre mňa sú dôležité presne tie veci, na základe ktorých spoznáte dobrý e-shop: chcem vidieť dostupnosť tovaru, presný deň doručenia (ideálne na druhý deň) a pohodlnosť nákupného procesu. Pokiaľ nemá obchod dobre odladené technické aspekty ako je rýchlosť, vyhľadávanie, responzivita, tak sa presúvam inam. Myslím, že toto dnes očakáva každý zákazník a pokiaľ e-shop neinovuje, veľmi rýchlo ho konkurencia predbehne. 

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s. 
Veľkú väčšinu vecí kupujem na poslednú chvíľu. Rýchlosť doručenia, spolu s recenziami, sú preto kľúčové.

Ľuboš Fussek, konateľ, Baumit, s.r.o., Bratislava 

Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media, s.r.o., Bratislava 

Michal Hrabovec, prezident, Anasoft 

13 % Neviem/nevyjadrujem sa/iné 

Ivan Harant, konateľ, MIP, s.r.o. 
Nenakupujeme cez internet. 

Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart, a.s. 
Ide o kombináciu obľúbenosti, recenzií a dostupnosti toho, čo hľadám. 

Dennis Fino, CEO, Barney Studio 
Nenakupujem zbytočnosti. Keď niečo predsa len potrebujem, niekde si to vyberiem, ale nemám obľúbený e-shop. Väčšinou rozhoduje doba dodania a cena, prípadne možnosti vyzdvihnutia/prevzatia produktu. 

Michal Rybárik, predseda, Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu 

Branislav Rentka, CEO, m:zone, s.r.o., Vráble 

Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky