Tuzemské automobilky považujú nový plán Európskej komisie na znižovanie emisií CO2 u novo vyrábaných ťažkých nákladných áut do roku 2040 o 90 percent za nerealistický. Príliš ambiciózne sú podľa nich aj ďalšie ciele, napríklad požiadavka na produkciu iba bezemisných mestských autobusov už v roku 2030 alebo zníženie emisií CO2 do tohto roku o 45 percent. Uviedlo to české Združenie automobilového priemyslu (AutoSAP).
Viac ako 78 percent prepravy tovaru a osôb v EÚ sa uskutočňuje po cestách. Navrhnuté zmeny sa tak dotknú nielen výrobcov, ale aj prevádzkovateľov prepravy, a predovšetkým obyvateľov a firiem, pre ktorých to bude predstavovať zdraženie tovaru a služieb.
Chýba dobíjacia infraštruktúra
„Skutočná dekarbonizácia cestnej dopravy pritom vyžaduje výrazne viac než len sprísnenie cieľov CO2 pre výrobcov. Samotná technológia dnes nie je brzdou prechodu ku klimatickej neutralite. Tým je v tejto chvíli nedostatok zdrojov, najmä batérií, ale aj faktická neexistencia potrebnej dobíjacej a plniacej infraštruktúry. Súčasne úplne chýbajú podmienky, ktoré by prevádzkovateľov dopravy motivovali k zmene ich vozového parku, či už ide o daňové prostredie alebo dostupnosť infraštruktúry,“ uviedlo združenie.
Výrobcovia preto apelujú na českú vládu, aby sa zasadila o úpravu návrhu. Navrhujú stanoviť požiadavku na zníženie emisií CO2 pre ťažké vozidlá do roku 2035 o 40 percent oproti roku 2019 a do roku 2040 o 50 percent. Ďalej chcú odstrániť predčasný zákaz spaľovacích motorov pre kategóriu mestských autobusov a posunúť ho najmenej do roku 2035. Návrh by sa tiež nemal vzťahovať na zvláštne vozidlá, teda napríklad hasičov alebo vojakov. Zároveň by ho chceli doplniť o mechanizmus, ktorý by v duchu technologickej neutrality zohľadnil potenciál využitia obnoviteľných/CO2 neutrálnych palív.
Automobilový priemysel je v zložitej situácii
„Automobilový priemysel snáď nikdy v histórii nebol v takej komplikovanej situácii ako teraz. Okrem výpadkov vo výrobe, danej pretrvávajúcim globálnym nedostatkom čipov či dopadmi vysokých cien energií a materiálov, sú výrobcovia vozidiel doslova zahltení nadmerným množstvom prichádzajúcej európskej legislatívy. Najmä v kontexte nedávneho návrhu nových emisných noriem Euro 7/VII, považujeme požiadavku na rýchlosť znižovania emisií CO2 za extrémne tvrdú,“ uviedol člen predstavenstva združenia a generálny riaditeľ Iveco CR David Kříž.
Komerčná cestná doprava je podľa automobiliek medzipodnikový trh riadený dopytom a tlakom na nízke TCO (celkové náklady na vlastníctvo a prevádzku vozidla). Prevádzkovatelia dopravy na bezemisné vozidlá prejdú v prípade, keď infraštruktúra na dobíjanie/dopĺňanie paliva už nebude považovaná za prekážku a celkové náklady na vlastníctvo budú jednoznačne v prospech batériových elektrických či vodíkových vozidiel.
Návrh, ktorý je súčasťou tzv. Zelenej dohody pre Európu (Green Deal), musia schváliť členské štáty a Európsky parlament.