Slovenský automobilový priemysel bude potrebovať tisícky nových pracovných síl. Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek na portáli agentúry SITA uviedol, že len dve automobilky zo západu Slovenska by v najbližšom období chceli prijať približne štyritisíc ľudí, Volvo pri Košiciach spolu s dodávateľmi minimálne 12-tisíc. Ďalších štyritisíc až šesťtisíc pracovníkov by mohla zhltnúť nová baterkáreň pri Šuranoch.

Podľa šéfa zväzu tak možno hovoriť o 20- až 25-tisícoch pracovných miestach, ktoré Slovensko v horizonte najbližších dvoch rokov potrebuje obsadiť. Celý sektor sa pritom už teraz borí s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a snaží sa ju získať aj za hranicami Slovenska. „Naše stanovisko je také, že najlepší zamestnanec je pre nás slovenský zamestnanec, pretože ten je tu etablovaný, má tu svoju rodinu a môžeme na ňom dlhodobo stavať, keďže kvalifikácia stojí nesmierne finančné prostriedky," zdôraznil Matušek.

Otázka však podľa neho znie, prečo ich tu nemáme? „Prečo nám toľko mladých ľudí odchádza do zahraničia? Prečo sme po Luxembursku, druhá krajina, z ktorej odchádza najviac študentov do zahraničia?," pýta sa Matušek. Nie je to pritom podľa neho iba o kvalite vzdelávania. Súvislosti vidí v atraktivite. „Ak nie sme atraktívni pre našich vlastných ľudí, tak je otázka, ako sme atraktívni pre legálnych prisťahovalcov alebo pracovníkov, ktorí sem prídu pracovať a či u nás potom tí ľudia ostanú žiť,“ zhodnotil prezident zväzu.

Podľa neho ide o celoeurópsky problém. „Niekde je ten problém väčší, niekde menší, u nás je veľký, obrovský a my stále rozmýšľame, či tu niekoho chceme, alebo nechceme," pokračoval. Ľudia, ktorí k nám prichádzajúci, neovládajú slovenský jazyk, často majú odlišné vierovyznanie. Zamestnávatelia sa im snažia pomôcť, Matušek však upozornil, že častokrát k nim nie je priateľské okolie.

„Iné je to vo firme a iné je to mimo firmy. Takže to sú veci, ktoré musíme riešiť," priblížil s tým, že dôležité je, aby pracovníci prichádzali s celými rodinami a Slovensko im dokázalo vytvoriť také podmienky, aby tu aj ostávali. Ak totiž takýto človek dostane povolenie pracovať na Slovensku, povolenie platí pre celú Európsku úniu. To spôsobuje ich vyššiu fluktuáciu. Hoci sa pritom veci pohli vpred a štát sa snaží priemyslu v tejto pomôcť, ten stále zápasí s dlhými lehotami a nedostatočnými kapacitami na strane mnohých úradov.

Ďalšie dôležité správy

Alexander Matušek.
Neprehliadnite

Transformácia na bezemisné vozidlá je hlavnou výzvou pre celý automobilový sektor na Slovensku