Európskej únii chýba strategická vízia postupného vyradenia automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035. Európske inštitúcie totiž nedokázali nadviazať na svoje ambície spoločným úsilím o transformáciu dodávateľského reťazca. V Správe o konkurencieschopnosti Európskej únie zverejnenej začiatkom septembra to konštatuje bývalý predseda Európskej centrálnej banky Mario Draghi. Jej odporúčania zosumarizovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). V súvislosti s transformáciou automotive pritom dokument uvádza, že bez rozhodných opatrení a obrovských investícií je toto ústredné odvetvie európskeho priemyslu ohrozené.

Zmena priemyselnej politiky

Správa vypracovaná pre Európsku komisiu zároveň vyzýva na urýchlenú zmenu priemyselnej politiky Únie a apeluje na potrebu vytvoriť spoločný plán dekarbonizácie a konkurencieschopnosti. V porovnaní s USA existuje podľa nej akútna „inovačná medzera“ v oblasti softvéru a umelej inteligencie, Mario Draghi uvádza potrebu dodatočných ročných investícií v celom európskom priemysle vo výške 750 až 800 miliárd eur. Dokument kritizuje mnohé aspekty politiky únie, ktorá podľa bývalého predsedu Európskej centrálnej banky uviazla v príliš mnohých a často sa prekrývajúcich regulačných projektoch.

Zabezpečenie konkurencieschopnosti EÚ

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu bude napĺňanie odporúčaní zo správy kľúčové pre zabezpečenie udržateľného ekonomického rastu a technologickej dominancie únie na globálnom trhu.

„Nasledujúce dva roky budú pre zabezpečenie konkurencieschopnosti Európy a konečných investícií rozhodujúce. Státisíce nových pracovných miest tu buď vzniknú, alebo ich prevezmú naši konkurenti. Budúcnosť je určite elektrická a pevne veríme, že musí byť aj európska, že musí byť aj slovenská," uviedol riaditeľ asociácie Patrik Križanský.

Simulácie Európskej centrálnej banky naznačujú, že ak by čínsky automobilový priemysel v segmente elektrických vozidiel sledoval podobnú trajektóriu dotácií, aká sa uplatňuje v odvetví fotovoltiky, domáca výroba elektrických vozidiel v EÚ by klesla o 70 percent a podiel výrobcov z EÚ na svetovom trhu by sa znížil o 30 percent. Stratégia Maria Draghiho kladie preto zvláštny dôraz práve na dopravu, elektromobilitu a emisné ciele. Pre Slovensko predstavuje podľa SEVA zásadný návod na transformáciu nášho kľúčového priemyslu.

Schopnosť transformovať výrobu

Poukazuje na to, že konkurencieschopnosť v automobilovom sektore bude v nasledujúcich rokoch závisieť od schopnosti transformovať výrobu smerom k elektromobilite a inovatívnym technológiám. Pre Slovensko to znamená zameranie na výrobu batérií a podporu verejných a súkromných investícií. Kľúčová je aj užšia integrácia automobilového priemyslu do dekarbonizačných plánov a znižovanie energetických nákladov.

Pre zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti je zároveň nevyhnutné zamerať sa na lokálnu produkciu kritických surovín a technologických komponentov. Správa upozorňuje na to, že Európa výrazne závisí od dovozu kritických surovín a technológií, čo pre priemysel predstavuje veľké riziko. Slovensko by malo zapracovať na diverzifikáci dodávateľských reťazcov a taktiež aktívne podporovať projekty, ktoré spadajú pod európsku stratégiu pre kritické suroviny.

S transformáciou automobilového priemyslu prichádza podľa dokumentu aj nutnosť re-skillingu pracovnej sily. Pre Slovensko to znamená nielen nutnosť rozvíjať odborné vzdelávanie a programov rekvalifikácie, ale aj podporu mladých talentov.

Ďalšie dôležité správy

Mario Draghi
Neprehliadnite

Mario Draghi v správe o konkurencieschopnosti odporúča dane vyberané priamo EÚ