Nákupy nových osobných vozidiel v Európe, hlavnom odbytisku slovenských montážnych závodov, totiž v ostatnom období prekonali svoj dlhodobý udržateľný potenciál. Ten analytici v Európskej únii odhadujú na úrovni 32-33 nových vozidiel na tisíc obyvateľov, no skutočné predaje vlani dosiahli až takmer 35 áut na tisíc obyvateľov (menší graf vľavo hore na obrázku, pre zväčšenie kliknite).

Automobilky už tak rýchlo neporastú: predaje v EÚ sú už nad svojím potenciálom

Vývoj predajov áut v Európe Zdroj: UniCredit Bank

„Hoci aktuálna fáza ekonomického cyklu vytvára vhodné podmienky, rastový potenciál sa zdá byť už z veľkej časti vyčerpaný,“ hodnotia analytici UniCredit Bank. Predpokladajú preto, že európsky trh s novými autami v tomto roku už veľmi neporastie a vylúčiť sa nedá ani jeho mierna korekcia smerom nadol.

Pomyselný potenciál predaje áut neprekračujú len v krízovom Grécku, v Holandsku, Fínsku, Maďarsku a Rumunsku.

Rast produkcie automobiliek tak podľa banky už nebude automatický, ale vo väčšej miere závislý od životného cyklu modelov, segmentu či kvality ich marketingu. Slovensko by ale aj napriek tomu mohlo „zaznamenať (po slabšom roku 2017) oživenie automobilového priemyslu - pomôcť by mali nové generácie modelov, aj úplne nové modely. Vrátane spustenia novej, v poradí už štvrtej, automobilky v krajine naplánované na druhú polovicu roka.“

Pravdou však tiež je, že tri slovenské automobilky vyrábajú na tri až štyri zmeny a ťažko by saturovali ďalší nárast dopytu, aj keby k nemu prišlo. Jeden z hlavných motorov miestneho hospodárskeho rastu tak už zrejme väčšinu svojho konjunkturálneho ťahu vyčerpal. Otázkou ostáva, či ostatné odvetvia slovenskej ekonomiky dokážu prípadné budúce spomalenie v automotive branži vykompenzovať.