Výkonný riaditeľ Ferrari Benedetto Vigna dúfa, že raz predá auto za desať miliárd dolárov. Robí si síce srandu, no jeho sen sa zakladá na skutočnom fenoméne, ktorý ovládol automobilový priemysel. Reč je o personalizácii vozidiel presne podľa prianí zákazníka. Vo väčšine prípadov sú nimi superboháči, ktorí túžia po jedinečnom kúsku. „Je to len sen, no bola by to extrémna forma luxusu,“ dodal pre Financial Times Vigna.
Možnosti personalizácie áut boli doteraz značne obmedzené. Fanúšikovia značiek Rolls-Royce, Bentley či Aston Martin si mohli dlhé roky voliť len farbu laku, typ čalúnenia a kolesá. Za posledných päť rokov sa situácia zmenila. Boháči sú dnes ochotní investovať čoraz väčšie sumy, aby si v garáži mohli zaparkovať jedinečné superauto presne podľa ich gusta, pričom niekedy ich menia úplne od základov. Za 270-tisícové vozidlo tak často zaplatia aj vyše milióna dolárov.
Boom v oblasti personalizácie vystrelil zisky automobiliek nahor. Najviac z neho ťažia najmä výrobcovia luxusných áut, akými sú Ferrari či Bentley, ktorí dokážu uspokojiť náročné požiadavky štedrých zákazníkov. Ferarri sa v roku 2023 tak darilo, že muselo každý štvrťrok zvýšiť odhady. Jeho čisté zisky dosiahli rekordnú úroveň 1,26 miliardy eur, pričom zhruba 460 miliónov eur pochádzalo z navýšenia cien modelov v dôsledku personalizácie. Bentley zas v tom istom roku zaznamenal takmer desaťnásobný nárast ziskov od roku 2019 na 589 miliónov eur. Na svedomí ho mali opäť nároční boháči.
Jedným z najnovších trendov v oblasti personalizácie sú panely a doplnky z uhlíkových vlákien. Ide o silný a ľahký, no zároveň veľmi drahý materiál. Jeho povrch zachytáva svetlo pod rôznymi uhlami, čím vytvára trblietavý efekt. „Našich klientov zaujíma, pretože je ľahký, ale aj krásny," vysvetlil Vigna. Jeho automobilku popularita tejto konkrétnej možnosti zaskočila natoľko, že musela zmeniť dodávateľský reťazec, inak by dopyt nezvládla.