Čaká nás skvelý rok. Rok rekordov. Plánujeme udržať rast. To deklarujú jeden cez druhého šéfovia svetových automobiliek. Akurát nesmie nastať katastrofa podobná pádu Lehman Brothers, vyjadril skryté „ale“ za všetkých boss francúzsko-japonského tandemu Renault-Nissan Carlos Ghosn.
Východisková pozícia automobilového priemyslu nie je zlá. V kríze popracoval na efektivite a za ostatný rok sa mal čím pochváliť i v predajoch. Na Slovensku sú na tom firmy so štvorkolesovým produktom ešte lepšie. Finalizačné továrne aj v najťažších časoch prijímali z materských koncernov investície, chystajú do výroby nové perspektívne modely a mali by rásť. V rámci svojich skupín sú premiantmi.
Dodávateľská sieť sa v kríze zapotácala, no výhľad odbytu na domácej pôde vyzerá nádejne. Ani objednávky z autofabrík v cudzine ešte nestrašia. No, hoci to znie ako jednoduchá podmienka, je fatálna. To všetko bude fungovať, ak si ľudia a firmy budú kupovať dosť áut. Čo je vzhľadom na očakávané krízové repete viac než otázne.
Tunajšie dcéry pozorne sledujú materské automobilky. So stagnáciou sa ani neráta. Rast by mohol slovenskú produkciu automobilov vyšvihnúť až k 900-tisícovej hranici.
Výrobné absolutórium
Produktové portfólio trojice montážnych fabrík na Slovensku predstavuje životaschopnú zostavu, ktorá sľubuje slušné zisky. Medzi jedenástimi slovenskými modelmi sú tri luxusné SUV nemeckej proveniencie, ktoré, najmä v dobrých časoch, generujú objemy aj zisky. Navyše, nútia nemeckú automobilovú skupinu živiť v slovenskej fabrike najmodernejšiu technologickú výbavu. Lákajú pritom dodávateľov zložitých súčiastok prísť do vzdialenosti logistického dosahu just-in-time, čiže na Slovensko. Tým výrazne zvyšujú podiel hodnoty pridanej v domácom priemysle.
Najčerstvejší impulz bolo vytvorenie novej nohy továrne – výroby na platforme malých áut New Small Family. Či budú mať na maske logo Volkswagenu, Škody alebo Seatu, tieto malé autá raz budú hrať v pohybe obyvateľov veľkých miest dôležitú úlohu. Z hľadiska domácej autobrandže ostáva dúfať, že nemecký koncern zvolil na štart ich predaja správny čas. Z plánov, ktoré zapadajú do jeho globálnej expanzie, trčí sebaistota. Hoci o tom zatiaľ mlčí, je jasné, že tým dal bratislavskej fabrike elektrobudúcnosť.
Volkswagen Slovakia v skupine už nemôže byť dôležitejší – vo výrobe. No Slováci by nemali ustať ani v snahe doplniť k výrobe a vývoju montážnych procesov aj fajnovejší produktový vývoj. Určite nie komplexný, najmä v spolupráci s vysokými školami treba cielene a možno s niektorým veľkým dodávateľom zabojovať na poli niektorej skupiny komponentov.
Hviezda, no a čo?
Viezť sa na vlne dobrých čias celej automobilky môže aj slovenská fabrika Kia. Expanzia, akú Kia so sesterským brandom Hyundai predvádzajú na európskom trhu, ukazuje, že Kórejčania sa naučili konkurovať prakticky ktorejkoľvek západnej automobilke. Najmenej dva z jej troch „slovenských“ modelov –„úvodný“ cee’d a nová generácia SUV Sportage – sa na trhu nestratili. V Žiline naplno pracujú na prípravách výroby nového cee’du, ktorý na rozdiel od predchodcu ponesie dizajn „novej tváre tigrieho nosa“, ako ju rozvíja šéfdizajnér Kie Peter Schreyer.
Ambície továrne rozbehnúť začiatkom tohto roka tretiu výrobnú zmenu jednoznačne potvrdzuje rozhodnutie nielen prijímať ľudí, ale aj mať pre nich prácu. Porastú i dodávatelia, hoci u viacerých z nich zatiaľ cítiť, že sú len externými výrobňami komponentov do Kií a nie svojprávnymi závodmi dodávateľských firiem.
Nový model majú v príprave aj v trnavskom závode PSA Peugeot Citroën. S príchodom Peugeotu 208 majú rásť i kapacity fabriky. Tá má vo francúzskej aliancii výbornú povesť. Ak existuje dôvod na neistotu, netýka sa Trnavy, ale samotnej materskej automobilky. Tohtoročná kombinácia dosahov francúzskej štátnej podpory, manažérsko-logistických kiksov, nie zanedbateľnej smoly a výkyvov dopytu priniesli jej európskym závodom plán odstávok, ktorý hrozí pretiecť aj do roku 2012.
Článok vyšiel v ročenke Slovensko a svet 2012, ktorá bola súčasťou TRENDU č. 48.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - Profimedia.cz