Autá sú čoraz závislejšie od softvéru. Výrobcovia automobilov tak čelia bezprecedentným výzvam, a to najmä v oblasti bezproblémovej integrácie digitálnych riešení do vozidiel. Evolúcia áut na „živé platformy“ – termín, ktorý zaviedol analytik spoločnosti Gartner Kevin Mixer – narušila tradičný model výroby a údržby. Automobilkám kedysi stačilo vozidlo len poskladať, odoslať ho zákazníkovi a zvolať ho na opravu len v prípade fyzických porúch. Dnes však nutnosť pravidelných softvérových aktualizácií a digitálnych vylepšení odhaľuje hlboko zakorenené štrukturálne problémy odvetvia.

Podľa amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) malo v roku 2022 až 15 percent zvolávacích akcií v Spojených štátoch súvis so softvérom. Pred piatimi rokmi to bolo iba šesť percent. Tesla v roku 2024 vyriešila prostredníctvom softvérových opráv až polovicu zo 16 zvolávacích akcií. Niet sa čo čudovať, keďže elektromobily sa na softvér spoliehajú oveľa viac a majú menej súčiastok než autá so spaľovacími motormi.

Tradiční výrobcovia ako Ford a Chrysler bojujú so zefektívňovaním prevádzky, čo predlžuje časy opráv a frustruje zákazníkov. Napríklad predajcovia BMW v Spojených štátoch musia pri riešení zložitých softvérových problémov často čakať na pokyny od centralizovaných tímov, vinou čoho si zákazníci na opravu auta počkajú aj niekoľko dní.

Hra sa zmenila

Centrálnym problémom tradičných automobiliek sú zastarané systémy, ktoré brzdia hladkú integráciu moderných aktualizácií. Naproti tomu Tesla a ďalší moderní výrobcovia elektromobilov ťažia z technologicky čistého štartu. Vozidlá a softvér navrhujú súbežne a uisťujú sa, aby boli v súlade.

Táto výhoda sa odzrkadlila na ich digitálnom výkone. Keď na základe neho Gartner v roku 2024 hodnotil automobilky, prvých sedem miest obsadili čínski a americkí výrobcovia elektromobilov vrátane spoločností Rivian, Tesla a Nio, zatiaľ čo tradiční výrobcovia dosiahli priemerné skóre 33 bodov zo 100.

Pre tradičných výrobcov môžu mať oneskorenia v softvérových aktualizáciách ďalekosiahle dôsledky. Najvýznamnejším z nich je posúvanie uvádzania nových modelov na trh. Volkswagen bol v jednom bode svojimi internými softvérovými problémami tak frustrovaný, že uzavrel partnerstvo so spoločnosťou Rivian v hodnote päť miliárd dolárov, aby od nej získal potrebné know-how. Tradiční výrobcovia si ešte stále plne neuvedomujú dôležitosť softvéru a vnímajú ho iba z pohľadu zábavy a navigácie. Výsledkom je, že naďalej používajú staré čipy, ktoré nie sú schopné podporovať nové funkcie, ktoré si moderné vozidlá vyžadujú.

Podľa Manfreda Broya, emeritného profesora informatiky na Technickej univerzite v Mníchove, bol softvér kedysi súčasťou auta, no dnes určuje jeho hodnotu. „Úspech modelu teraz oveľa viac závisí od softvéru než mechanickej stránky,“ dodal. Niečo na tom zrejme bude, keďže dnes sú takmer všetky inovácie od výrobcov originálnych dielov viazané na softvér.

Predtým, než technologickí giganti prenikli do interiérov áut, boli automobilky pánmi svojho odvetvia a diktovali podmienky dodávateľom. Apple a Google však disponujú finančnými zdrojmi a softvérovými odbornými znalosťami, ktorým nedokážu konkurovať ani najväčšie automobilky. „Pravidlá hry sa úplne zmenili. Veľké automobilky nie sú zvyknuté vyjednávať s partnermi, ktorí sú oveľa silnejší a väčší než ony,“ uviedol Axel Schmidt z Accenture.

Nároční zákazníci

Výzvy, ktorým automobilky čelia, sa netýkajú iba integrácie softvéru. Myslieť musia aj na spokojnosť zákazníkov. Tí očakávajú nové aktualizácie na zlepšenie funkčnosti vozidiel čoraz častejšie, ako sú na to zvyknutí u smartfónov. Ak sa tradičným výrobcom nepodarí uspokojiť ich požiadavky, riskujú stratu dôvery.

V stávke je aj bezpečnosť zákazníkov. Chybný softvér sa na prvý pohľad môže zdať ako drobná nepríjemnosť, no mnoho majiteľov vozidiel už na súdoch uspelo s argumentom, že nefunkčný displej na prístrojovej doske je vážnym rozptýlením a predstavuje bezpečnostné riziko.

Softvérové zvolávacie akcie a aktualizácie zdôrazňujú aj rastúcu dôležitosť kybernetickej bezpečnosti a správy dát. Akákoľvek slabina môže viesť k úniku údajov, čo môže mať katastrofálne dôsledky na dôveru zákazníkov i prevádzkovú integritu firmy. Incidenty, kde softvérové chyby nesprávne hlásili polohu vozidla alebo stav batérie, ako to bolo pri nedávnych zvolávacích akciách BMW, podčiarkujú krehkosť súčasných systémov.

Odmena za úspech

Na zvládnutie týchto výziev musia automobilky prijať viacúrovňové riešenia. Investície do modernizácie elektrických architektúr a unifikácie softvérových platforiem sú nevyhnutnosťou. Partnerstvá s technologickými startupmi zas môžu urýchliť inovácie. Okrem toho musia automobilky zdokonaliť procesy zákazníckej podpory, aby zabezpečili rýchle a efektívne riešenie softvérových problémov.

Digitálne služby predstavujú nové príležitosti na generovanie zisku. Spoločnosť Accenture odhaduje, že by mohli do roku 2040 tvoriť oproti dnešným trom percentám až 40 percent príjmov automobiliek. Potenciál je obrovský – od prémiových predplatných funkcií, akým je vyhrievanie sedadiel, po integrované trhy, ktoré umožňujú vodičom nakupovať tovar priamo. Realizácia tejto vízie si ale vyžaduje zvládnutie bezchybného nasadzovania softvéru, čo sa automobilkám zatiaľ nepodarilo.

Vstup do digitálnej éry je pre automobilový priemysel náročný a plný prekážok, no odmeny za úspech dokážu byť obrovské. Okrem odlíšenia značiek prostredníctvom špičkových užívateľských zážitkov umožňuje zvládnutie softvérovej integrácie automobilkám získať nové zdroje príjmov a posilniť vzťahy so zákazníkmi. Ako však dokazujú rastúci počet zvolávacích akcií a frustrovaní vodiči, výrobcovia majú pred sebou ešte dlhú cestu.

Ďalšie dôležité správy

Marten,Bites,A,Cable,In,A,Cars,Engine,Compartment
Neprehliadnite

Európsky automotive upadá, prepustil už 50-tisíc ľudí. Výrobca hviezd z mercedesov krachuje