Očakávaný nedostatok horčíka zatiaľ na automobilky v Európe nedolieha. Tie sa už od vlaňajška boria s nedostatkom čipov, obavy z chýbajúcim horčíkom dala najavo napríklad najväčšia európska automobilka Volkswagen, ktorej súčasťou je aj mladoboleslavská Škoda Auto.
Na horčíku sú závislí výrobcovia dielov
Čína sa na dodávkach horčíka na svetový trh podieľa zhruba z 85 percent. Automobilky veľké objemy horčíka spravidla samy nenakupujú, na horčíku sú ale silne závislí výrobcovia dielov, ktorí automobilkám dodávajú kľúčové komponenty. Horčík sa v automobilovom priemysle využíva buď samotný, prípadne v kombinácii s hliníkom, a to na zníženie hmotnosti áut.
Vyrábať ľahšie automobily je dôležitý predpoklad najmä v situácii, keď sa automobilky snažia ponúkať viac elektromobilov, pri ktorých je nutné zaistiť čo najdlhší dojazd na jedno nabitie. Odklon od automobilov so spaľovacími motormi a snaha prejsť na výrobu elektrických áut je súčasťou plánu energetickej transformácie v Európe.
Predlžujú sa dodacie lehoty nových áut
Nedostatok čipov, za ktorým sú hlavne dopady pandémie, už citeľne predĺžil dodacie lehoty nových áut. Niekedy si zákazníci musia na objednané vozidlo počkať aj rok. Ak sa vývoz horčíka z Číny nevráti na pôvodné úrovne, potom sa tieto čakacie lehoty môžu ešte predĺžiť, tvrdia zdroje z automobilového priemyslu, na ktoré sa odvoláva agentúra Reuters.
Nedostatok sa dá očakávať
Automobilky Stellantis a BMW tvrdia, že čo sa dodávok horčíka týka, žiadny hroziaci problém nevidí. Ďalší v tomto odvetví hovoria, že keď vezmú svoje zásoby a horčík, ktorý si objednali a ktorý už je na ceste, potom môžu bez problémov pokračovať vo výrobe áut aspoň do začiatku budúceho roka. Avšak šéf nákupu v spoločnosti Volkswagen Murat Aksel pri zverejnení výsledkov hospodárenia uviedol, že nedostatok sa dá očakávať.
„V tejto chvíli nemôžeme predpovedať, či nedostatok horčíka, ktorý sa podľa doterajšieho plánovania určite dostaví, bude výraznejší ako nedostatok čipov," uviedol podľa Reuters Aksel.
Elektrina na prídel
Produkcia horčíka v Číne je teraz zhruba na 50 percentách obvyklej úrovne, upozorňujú zdroje z odvetvia. Hlavným dôvodom je strmý rast cien uhlia a súčasná situácia v Číne, kde je v niektorých oblastiach elektrina na prídel. Producenti horčíka tak sú nútení výrobu znižovať a v niektorých prípadoch aj úplne prerušiť.
Čína povolila niektorým spracovateľom produkciu obnoviť, ale nie v takom rozsahu, aby dokázali nedostatok citeľne zmierniť. Ceny medzitým zostúpili z rekordov, stále sú ale zhruba dvojnásobné v porovnaní so začiatkom tohto roka.
Hľadajú zdroje horčíka aj mimo Číny
„Máme veľké obavy, že nás to za niekoľko týždňov zasiahne," povedal agentúre Reuters riaditeľ Európskeho združenia výrobcov automobilov Jonathan O'Riordan. Nemecká spoločnosť ZF, ktorá používa horčík pri výrobe prevodoviek a riadenia, si už začala hľadať nové zdroje horčíka v iných krajinách. Výpadok z Číny ale plne nenahradí, vzhľadom na podiel, aký dodávky horčíka z Číny tvoria na svetovom trhu. „Je to ticho pred búrkou," poznamenala hovorkyňa nemeckého združenia firiem z kovopriemyslu WV Metalle Teresa Schadová.