Škoda Auto vstúpila na vietnamský trh. Tento rok plánuje predať rádovo stovky áut. V strednodobom horizonte chce vo Vietname predávať 30-tisíc áut ročne a po roku 2030 prekročiť hranicu 40-tisíc vozidiel. V pláne má rýchle rozšírenie dílerskej siete. Z tohto roku plánovaných šiestich predajní na 20 do roku 2025 a počas piatich rokov plánuje až 30 autocentier. Počas predstavenia značky v Hanoji to uviedol člen predstavenstva Škody Martin Jahn.

Prvá otvorená predajňa v Hanoji bude najskôr ponúkať SUV vozidlá Karoq a Kodiaq dovezené z východočeských Kvasin. Od budúceho roku automobilka plánuje s miestnym partnerom TC Group výrobu vozidiel z plne rozložených sád v novo budovanom závode.

Modelové portfólio sa bude rozširovať

Modelové portfólio sa bude postupne rozširovať podľa požiadaviek zákazníkov. V druhej fáze na budúci rok Škoda plánuje dovoz modelov Octavia a Superb. Počíta tiež s uvedením rodiny plne elektrických vozidiel Enyaq.

Počas druhej polovice roku 2024 Škoda začne dovážať vozidlá Kushaq vo forme kompletne rozložených sád z indického závodu v Púne na finálnu montáž vo Vietname. Výrobnú halu TC Group stavia v priemyselnom parku Viet Hung v provincii Quang Ninh. V závislosti od vývoja trhu je v pláne postupné navyšovanie výroby tak, aby po roku 2027 dosiahla až 27-tisíc vozidiel ročne. Kapacita by mohla byť v budúcnosti rozšírená s výhľadom na export modelov Škoda do celého regiónu juhovýchodnej Ázie ASEAN.

„Stávame sa súčasťou dynamickej ekonomiky Vietnamu a oslovujeme novú skupinu zákazníkov na tomto významne rastúcom trhu. Ide tiež o ďalší krok v našej zrýchľujúcej stratégii internacionalizácie, k posilneniu pozície značky v regióne ASEAN a k zintenzívneniu synergií medzi našimi dvoma kľúčovými trhmi v Indii a Európe,“ uviedol predseda predstavenstva Škody Auto Klaus Zellmer.

Vietnamci preferujú kontakt s predajcami

Vietnamskí zákazníci majú podľa šéfa regionálneho zastúpenia Škody Ondreja Čierneho špecifické požiadavky a preferujú osobný kontakt s predajcami. Autosalóny sídlia na okrajoch miest a menšie pobočky majú v centre, napríklad vo veľkých nákupných centrách. Medzi požadovanú výbavu patrí klimatizácia, elektricky nastaviteľné sedadlá, kožené čalúnenie alebo kotúčové brzdy. Veľkú rolu hrá dizajn a veľa sa dbá na konektivitu a prepojenie s mobilnými telefónmi. Škoda tiež prispôsobila svoje vozidlá miestnym normám a podmienkam, napríklad kvalite palív a hustej motocyklovej prevádzke. Modely pre miestny trh sú vybavené okrem iného funkciami ako udržiavanie v jazdnom pruhu alebo radar stredného dosahu.

Automobilový trh vo Vietname rastie mimoriadnym tempom a už teraz je štvrtým najväčším odbytiskom áut v juhovýchodnej Ázii. V súčasnosti tu pripadá 38 vozidiel na 1 000 obyvateľov. Zároveň v stomiliónovom Vietname jazdí asi 70 miliónov motocyklov.

Zatiaľ čo v roku 2021 sa vo Vietname predalo približne 287-tisíc áut, v minulom roku už predaj stúpol na 367-tisíc vozidiel. Očakáva sa, že od roku 2023 bude odvetvie ťažiť zo zvýšeného domáceho dopytu a vládnych podporných programov. Postupne majú tiež klesať dovozné clá. Počet vozidiel na 1 000 obyvateľov by sa tak už za tri roky mal zvýšiť na 57.

Dominancia japonských a juhokórejských firiem

Vietnamskému trhu v súčasnosti dominujú japonské a juhokórejské firmy. Najobľúbenejšou značkou je Toyota s trhovým podielom 24 percent, nasledujú Hyundai (18 percent), Kia (13 percent), Mitsubishi (deväť percent) a Mazda či Honda (po ôsmich percentách).

Škoda Auto v súčasnosti ponúka zákazníkom 11 modelových radov. V roku 2022 predala 731-tisíc vozidiel. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike. Má výrobné kapacity v Číne, na Slovensku a v Indii, ďalej aj na Ukrajine v spolupráci s lokálnym partnerom. Zamestnáva celosvetovo viac ako 40-tisíc pracovníkov a je aktívna na viac ako 100 trhoch.

Ďalšie dôležité správy

Škoda Octavia Combi.
Neprehliadnite

Najpredávanejším modelom prvého polroka je na Slovensku Škoda Octavia