Sadzba zdanenia nepeňažného príjmu sa pri elektromobiloch zníži na polovicu. Ako ďalej upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu, táto zmena je súčasťou schváleného konsolidačného balíčka. Spočíva v znížení sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, ktorý vyplýva z používania služobných batériových elektrických vozidiel a plug-in hybridov aj na súkromné účely zamestnancov z aktuálneho jedného percenta na 0,5 percenta obstarávacej ceny vozidla mesačne. Platiť začne od začiatku budúceho roka.

Vláda vyjadrila dôveru v elektromobilitu

Očakáva sa, že toto opatrenie zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov, čím sa celkové náklady vlastníctva elektromobilov výrazne zlepšia oproti vozidlám so spaľovacími pohonmi.

„Vážime si, že vláda práve v týchto ťažkých časoch, kedy sa musí šetriť a škrtať, pristúpila k prijatiu tohto dôležitého opatrenia. Vnímame to ako jasný prejav dôvery vlády a parlamentu v elektromobilitu a veríme, že toto opatrenie podporí predaje elektromobilov do firiem,“ uviedol riaditeľ asociácie Patrik Križanský.

Prijaté zníženie sadzby prinesie konkrétne úspory zamestnancom aj zamestnávateľom. „Napríklad pri služobnom elektromobile s obstarávacou cenou 40-tisíc eur vrátane DPH a jeho používaní aj na súkromné účely klesne počas jeho typického štvorročného obdobia vo firme mesačný nepeňažný príjem zamestnanca z 325 eur na 162,5 eur,” vysvetľuje daňový expert asociácie Juraj Ďuratný zo spoločnosti D-Tax.

Úspora na strane zamestnávateľa

Pre zamestnávateľa to znamená úsporu na odvodoch, ktoré sa znížia v priemere zo 117,65 eur na 58,83 eur mesačne, čo za štyri roky firme ušetrí 2 823,60 eur len na odvodoch. Benefitovať podľa Ďuratného ale bude aj zamestnanec. „V našom modelovom príklade zaplatí v priemere o 48,50 eur mesačne menej na daniach a odvodoch, čo počas štyroch rokov predstavuje úsporu 2 329 eur. Znamená to, že dosiahne vyšší čistý príjem bez navýšenia hrubej mzdy,“ vysvetlil.

Ak firma umožní zamestnancovi používať služobné vozidlo aj na súkromné účely, je to z pohľadu zákona a daňových pravidiel vnímané ako nepeňažný príjem. Aby štát vedel tento príjem ohodnotiť a zdaniť, určil jeho výšku na jedno percento obstarávacej ceny vozidla mesačne. Táto suma sa každý mesiac pripočíta k hrubému platu zamestnanca. To znamená, že z tejto sumy tak zamestnanec, ako aj zamestnávateľ platia odvody a zamestnanec aj daň z príjmu fyzickej osoby.

Slovensko prijatím tohto opatrenia len dobieha vyspelé európske krajiny, ktoré už podobné kroky zaviedli. V Nemecku zaviedli sadzbu 0,5 percenta už v roku 2019, aby ju o rok neskôr pre čisto elektrické vozidlá znížili dokonca len na 0,25 percenta. SEVA pritom verí, že toto opatrenie môže priniesť stimul na stagnujúci trh s vozidlami všeobecne, teda nielen v predaji elektromobilov.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Úľav pri kúpe diaľničných známok sa majitelia elektromobilov nateraz nedočkajú