J. Kasperskij upozornil, že dnešné autá sú síce vďaka množstvu prístrojov, ktoré obsahujú, od bezpečnostných senzorov a GPS po možnosti zdieľania hudby a vysokorýchlostného pripojenia na internet, oveľa bezpečnejšie. Pokiaľ ide ale o bežnú prevádzku, sú vzhľadom na hrozby kybernetických útokov menej bezpečné.

Automobilky do svojich vozidiel pridávajú stále viac technológií s možnosťou pripojenia k internetu. Palubné počítače tak otvárajú kybernetickým útočníkom nové cesty ako napadnúť súkromné ​​autá. J. Kasperskij dodal, že vládam a automobilkám bude trvať roky, kým sa im podarí zaviesť spôsoby ochrany vozidiel pred hackermi.

Budú zraniteľné

„Dlhú dobu budú autá zraniteľné. Definícia dobrej bezpečnosti je, že útok musí stáť viac než možné škody. Môžete dosiahnuť túto úroveň, ale obávam sa, že to môže trvať tak desať rokov, možno menej," uviedol J. Kasperskij.

Do konca desaťročia má byť podľa výskumnej spoločnosti Gartner 250 miliónov vozidiel priamo napojených na internet.

Väčšina moderných áut má medzi 50 a 60 počítačmi, ktoré majú na starosti rôzne procesy, od hudby a teploty po posilňovanie riadenie a ovládanie bŕzd. Komunikujú spolu cez platformu nazvanú Controller Area Network alebo zbernica CAN.

Táto prepojenosť však znamená, že hackeri, ktorí sa napoja na časť auta, sú schopní získať kontrolu aj nad ďalšou, upozorňuje J. Kasperkij. „Bohužiaľ, protivníci sú stále múdrejší."

Auto ovládli cez rádio

Vlani sa hackerom v USA podarilo pri kontrolnom cvičení, ktoré malo odhaliť, čo je možné, prevziať na diaľku ovládanie vozidla Jeep Cherokee cez jeho rádio a vyradiť z činnosti riadenie a brzdy. Automobilka Fiat Chrysler potom zvolala na kontrolu 1,4 milióna vozidiel a správa vyvolala obavy automobiliek z možnosti napojenia sa do áut externe. Teda z niečoho, o čom si všetci do tej doby mysleli, že je nemožné.

Pretože automobilové súčiastky do automobilových počítačov pochádzajú z celého sveta, je potreba ochranu vozidiel pred útokmi koordinovať celosvetovo, dodáva J. Kasperskij. Európska komisia už vytvorila pracovnú skupinu, ktorá uvažuje o novej legislatíve, ktorá by zvýšila bezpečnosť áut. Aliancia výrobcov automobilov v USA zriadila pre automobilky centrum zdieľania informácií o útokoch.

„Vlády a automobilky konečne chápu problém. Sú blízko navrhnutia riešenia a musia ho zaviesť. A to bude trvať roky. Bohužiaľ," dodal J. Kasperskij.