Pre rozvoj elektromobility na Slovensku je potrebné podporiť tak výrobcov automobilov ako aj tých, ktorí si bezemisné vozidlá budú kupovať, teda firmy a jednotlivcov. Takúto výzvu adresujú vláde zástupcovia združení a organizácií pôsobiacich v sektoroch automobilového priemyslu a dopravy. Ideálnou príležitosťou by podľa nich bolo urýchlené zavedenie programov, ktoré sú už dnes schválené v Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility.
Na ich financovanie sa pritom môžu po vzore iných členských krajín Európskej únie využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, z ktorého je ohrozených využitie ďalších 300 mil. eur. Časť z týchto prostriedkov dokáže podľa signatárov výzvy trh efektívne absorbovať pre podporu elektrických osobných, dodávkových aj nákladných vozidiel ako aj výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry.
„Správy o možnom prepadnutí 300 miliónov eur z plánu obnovy, ktoré boli pôvodne určené na podporu dekarbonizácie priemyslu v košických oceliarňach, nás veľmi znepokojujú,“ vyhlásil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. Cestou, ako zabezpečiť, aby z pridelených peňazí mali automobilový priemysel, životné prostredie aj spotrebitelia osoh, je alokovanie ich časti na dotačnú schému pre nákup elektromobilov a výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry.
Podpora rozvoja elektromobility
Zástupcovia automobilového priemyslu a dopravy pritom vítajú a podporujú iniciatívu vlády, ktorá stretnutím koncom januára odštartovala kampaň na podporu rozvoja elektromobility na Slovensku. Jej súčasťou by podľa nich mala byť podpora domácich automobiliek, ale aj motivácia firiem a jednotlivcov, ktorí si majú bezemisné vozidlá kupovať či budovať neverejnú nabíjaciu infraštruktúru.
Takýto dotačný program je podľa nich bez zbytočného zdržania možné financovať priamo z plánu obnovy, nakoľko sú obdobné schémy Európskou komisiou už „predschválené“ v zmysle ňou vydaných usmernení a môžeme ich zaviesť rovnako ako tak urobilo Nemecko, Rakúsko, či Česká republika. „Snaha vlády o podporu automobiliek pri prechode na výrobu elektromobilov je chvályhodná, nesmie sa ale zabúdať ani na konečných užívateľov,“ zdôraznil prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek.
Zmeny vo financovaní
Signatári navrhujú presmerovať podstatnú časť ohrozených zdrojov do podpory elektromobility, konkrétne programu finančnej podpory pri obstaraní nových vozidiel všetkých kategórií. Táto podpora by mala byť dostupná pre firmy aj fyzické osoby a zahŕňať aj rôzne možnosti pre financovanie vozidiel vrátane využitia leasingu veľmi často využívaného vo firemnom segmente. Ďalšou oblasťou je podpora výstavby neverejnej nabíjacej infraštruktúry, na ktorej je realizovaných až 80 percent všetkého nabíjania elektromobilov.
Signatármi výzvy sú Slovenská asociácia pre elektromobilitu, Zväz automobilového priemyslu, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora, Francúzsko-slovenská obchodná komora a Slovensko-rakúska obchodná komora.