Kým z ostatných sektorov od roku 2005 vďaka plneniu limitov začali postupne príjmy Recyklačného fondu klesať, príspevky predajcov áut naďalej rástli. V súčasnosti sú hlavnými prispievateľmi. Z každého predaného auta na Slovensku sa do fondu dostane 66 eur, ktoré sa delia medzi spracovateľa a majiteľa auta, ktorý ho doniesol zošrotovať. Keďže počet predaných áut dlhodobo prevyšuje počet spracovaných, vo fonde sa naakumulovali slušné zdroje.

Poplatky autosektora, ktoré tečú cez Združenie automobilového priemyslu, predstavovali vlani 60 percent príjmov fondu, aktuálne sa tento podiel vyšplhal k sedemdesiatim percentám. Združenie tak získava veľký vplyv na výber projektu. „Bez jeho prikývnutia neprejde ani jeden projekt,“ hovorí človek, ktorý z tohto sektora dostal peniaze na svoj projekt.

Najviac dostal banskobystrický šrotár Kovod Recycling. Koncom vlaňajška sa však dostal pre pád cien druhotného kovu do veľkých ťažkostí. Zatvoril 15 z 38 zberných dvorov a musel si predĺžiť splátky úverov od bánk. Na druhý pokus dostal pred pár mesiacmi vyše 12-miliónový úver od fondu. Tento úver zachránil Kovod pred krachom. Podľa informácií TRENDU sa Kovod snaží ozdraviť, aby mohol byť predaný zahraničnému investorovi.

Samo Združenie automobilového priemyslu dostalo od fondu tri milióny eur na informačný systém eZAP.sk. Aj šrotárske firmy, ktoré s týmto systémom pracujú, si myslia, že toľko nestál.

Minulý rok si niektorí ľudia zo združenia uvedomili závislosť fondu od peňazí z áut. Nevideli dôvod na to, aby sa z „ich“ peňazí dotovali napríklad obce, a začali sa pohrávať s nápadom vytvoriť vlastný kolektívny systém, kde by si sami manažovali peniaze. Fond sa zľakol. Práve schválená novela zákona o odpadoch mu zaručuje diverzifikáciu príjmov a zbavuje ho závislosti od podnikateľov s autami.

Foto - Maňo Štrauch