Austrálčanky Anivo Rahebiovú a Catherine Hutchinsovú už unavoval pohľad na smetné koše plné jednorazových pohárov na kávu, ktoré možno nájsť pred takmer každou kaviarňou či bistrom. Rozhodli sa preto proti tomuto problému bojovať a v roku 2020 prišli na trh s jedlým pohárom. Nový produkt sa však nerodil ľahko, píše agentúra Bloomberg.
Jedlá alternatíva
Dvojici trvalo stovky hodín, kým sa jej produkt podarilo zdokonaliť. Ich startup Good-Edi v súčasnosti ponúka alternatívu k bežným polyetylénovým pohárom, ktorá je jedlá, biologicky rozložiteľná a neobsahuje žiadne plasty. Navyše je vhodná pre teplé i studené nápoje.
Rahebiová s Hutchinsovou museli recept na nový pohár upraviť až 250-krát, kým sa im podarilo nájsť ten správny pomer ražnej múky, pšeničných a ovsených otrúb, soli, cukru, kokosového oleja a vody. Výrobok ostane chrumkavý aj 40 minút po tom, čo doň nalejete teplú kávu. V prípade studených nápojov začne presakovať až po ôsmich hodinách.
„Neexistuje žiadny návod, ako vyrábať jedlé poháre, a tak to bola celkom výzva,“ prezradila Hutchinsová. Podľa Bloombergu chutia Good-Edi produkty ako nesladené pšeničné sušienky. Rahebiová s Hutchinsovou vysvetlili, že poháriky nie sú sladké zámerne, aby neovplyvnili chuť kávy. Startup ale ponúka aj varianty máčané v čokoláde a čoskoro plánuje sortiment rozšíriť o rôzne iné príchute.
Stávka na udržateľnosť
Firme sa v roku 2021 podarilo pomocou crowd-fundingových stránok vyzbierať zhruba 148-tisíc austrálskych dolárov (takmer 91-tisíc eur). V súčasnosti denne vyrába až 500 pohárov a má klientov po celej Austrálii. Good-Edi má tento rok v pláne expandovať a rozšíriť výrobu.
Startup stavia na to, že podniky môžu vďaka jeho poháru účtovať za kávu so sebou až o jeden austrálsky dolár viac. Verejnosť na ne navyše čoraz viac tlačí, aby ponúkali aj ekologicky udržateľné možnosti.
Ľudia dokopy každý rok spotrebujú viac než 250-miliárd jednorazových plastových pohárov. Iba jedno percento z nich prejde recykláciou. Podľa údajov Good-Edi skončí v Austrálii na skládkach denne približne 2,7 milióna jednorazových pohárov.
Jedlé poháriky Good-Edi dokážu spotrebitelia skompostovať doma, no môžu ich zahodiť aj do smetí, kde sa rozložia za dva až šesť týždňov. Startup pri výrobe používa ingrediencie z miestnych zdrojov, čím minimalizuje uhlíkovú stopu produktu. Bežný jednorazový pohár dovážaný zo zahraničia za svoj životný cyklus vyprodukuje 0,11 kilogramu oxidu uhličitého a Good-Edi iba 0,08 kilogramu, čo je o 27 percent menej.