E-commerce spoločnosť Temu zažila rušný rok. V septembri 2022 spustila aplikáciu, ktorej sa za pár týždňov podarilo počtom stiahnutí predbehnúť aj Amazon, Walmart či dokonca Shein. Vo februári 2023, keď firma fungovala len päť mesiacov, odvysielala počas Super Bowlu dva reklamné spoty s celkovým odhadovaným nákladom na úrovni 14 miliónov dolárov, píše portál CNBC.
Popularita Temu je z veľkej časti založená na veľmi lacných napodobeninách, ktoré predáva. Používatelia si môžu napríklad kúpiť napodobeninu Apple Watch za 10 dolárov, napodobeninu tenisiek Yeezy za 4,99 dolára a herné konzoly za 20 dolárov. Okrem veľkých zliav môžu používatelia využiť veľké množstvo kupónov, možnosť bezplatnej dopravy, časovo obmedzené zľavy a zľavové kolesá šťastia.
Spoločnosť sa na prvý pohľad javí ako startup so sídlom v Bostone, no v skutočnosti ju podporuje Pinduoduo, ktoré je známym menom na čínskom maloobchodnom trhu. „Čína je skutočným pilierom stratégie Temu,“ povedal Neil Saunders, riaditeľ spoločnosti GlobalData Retail. Mnoho produktov, ktoré Temu predáva, pochádza z Číny, takže náklady na pracovnú silu v porovnaní s výrobou v Spojených štátoch a inde sú naozaj nízke, dodal.
Americká vláda v súvislosti s prepravou obvinila spoločnosť zo zneužívania pravidiel de minimis s cieľom podkopať amerických maloobchodníkov. Podľa pravidiel de minimis nepodliehajú zásielky v hodnote do 800 dolárov clu a sú podrobené len minimálnym colným kontrolám. Výbor Snemovne reprezentantov navyše obvinil Temu z porušovania amerického zákona o dovoze tým, že používa nútenú pracovnú silu.
Spoločnosti Temu a Pinduoduo neodpovedali na žiadosť televízie CNBC o vyjadrenie.