Ako uviedol americký spravodajský web Axios, spoločnosti orientované na spotrebiteľov rastú tým, že im robia radosť a poskytujú im to, čo chcú. To však nie je spôsob, akým zarábajú peniaze. Profitujú tak, že získajú kritické množstvo zákazníkov, udržia si ich a potom ich využívajú. Potešenie sa síce vytráca, ale zisky neustále rastú.
Cory Doctorow v časopise Wired poukázal na fakt, že sa ,,tento cyklus prejavil na každej sociálnej sieti vrátane TikToku a v mnohých ďalších spoločnostiach. Začínajú skvele, rastú do bodu, keď sa ich veľkosť sama o sebe naplní, a potom sa preorientujú na získavanie dividend od svojich firemných zákazníkov."
Doctorow tvrdí, že TikTok už dosiahol tento bod. ,,Časy, keď sa o ňom hovorilo ako o jedinej zábavnej sociálnej sieti, sú dávnou minulosťou. Prvotný ošiaľ je preč, TikTok už totiž začal propagovať profesionálnych influencerov, ktorí majú za úlohu upriamiť na seba pozornosť."
TikTok sa inšpiroval Amazonom, spoločnosťou pre ktorú bola spokojnosť zákazníkov kedysi prioritou, ale teraz sa stala, ako píše John Herrman: ,,výrazne ziskovejšou."
Svedčí o tom aj fakt, že sa spoločnosť Amazon minulý mesiac rozhodla zrušiť svoj veľmi populárny program Amazon Smile.
Amazon Smile umožnil zákazníkom darovať peniaze na charitu namiesto toho, aby ich poskytol sieti partnerských obchodníkov spoločnosti Amazon. Ak sa v minulosti zákazník preklikol rovno na stránku, mohol podporiť dobrú vec.
V oficiálnom oznámení sa uvádza, že ,,Amazon bude ako spoločnosť naďalej podporovať širokú škálu ďalších programov". To znamená, že ide o obrat od zákazníkov, ktorí časť svojich nákupov riadia sami, k spoločnosti Amazon, ktorá riadi časť svojich firemných ziskov.
Čo z toho pre nás vyplýva?
Amazon si nás chytil do pasce a Jeff Bezos má z toho veľkú radosť.
Aplikácia TikTok nemusí byť čínska superzbraň, ktorá zabaví celý kontinent. Reálnejšie je, že jej neskutočne dobrý algoritmus je už teraz podriadený kapitalistickým imperatívom. Možno už nie je taká zábavná ako kedysi, ale nič nenasvedčuje tomu, že by jej popularita klesala.