Tesla sa vyrovnala s výzvami dodávateľského reťazca lepšie ako väčšina jej konkurentov, a analytici očakávajú, že v budúcom roku zaznamená silný rast, keďže rozširuje produkciu. Ale niektoré skutočnosti naznačujú, že je nútená reagovať na ťažšiu trhovú situáciu.

Najakútnejšia výzva pre Teslu

Tesla vyrobila o 22 000 elektromobilov viac, než dodala zákazníkom v treťom štvrťroku. Je to prvýkrát, čo musela financovať toľko nepredaných áut.

Počas posledných troch rokov Tesla predávala viac elektromobilov za štvrťrok, ako dokáže vyrobiť. Jedinou významnou výnimkou bol začiatok roka 2020, keď pandémia covid-19 prerušila dodávky.

Budovanie zásob je nepriaznivým ukazovateľom pre výrobcov automobilov, v minulých recesiách si vynútilo zníženie cien takého druhu, akým Tesla ešte nečelila.

Tesla viní za neplnené očakávania ohľadom celkových dodávok problémy s dopravou.

Ak Muskova spoločnosť potrebuje v nadchádzajúcich štvrťrokoch držať viac zásob, aby zabezpečila bezproblémové dodávky a vyhla sa zhonu na konci štvrťroka, ktorý bol jej štandardom, pôjde o ďalší prírastok k vyše jednej miliarde dolárov v nedodaných autách, ktorý už mala na konci druhého štvrťroka.

Tesla to môže ustáť

Analytici sa domnievajú, že Tesla má stále väčší dopyt, než dokáže dodať, čo je základný predpoklad jej agresívneho plánu expanzie v priebehu budúceho roka – spoločnosť zvyšuje výrobu v továrňach v Šanghaji, Berlíne a Austine v Texase.

Analytik Morgan Stanley, Adam Jonas, verí, že Muskova firma nečelí bezprostrednému problému s dopytom, ale odporúča zvýšiť opatrnosť pri stanovovaní cien a jej schopnostiach čeliť dopadom ekonomického cyklu.

Priemerná cena vozidla Tesla v auguste vyskočila o 31 percent na 69 831 amerických dolárov v porovnaní s 53 132 dolármi na začiatku roka 2021, podľa Kelly Blue Book. Aj ceny nových áut v odvetví rástli, ale pomalším tempom, len o 18 percent na 48 301 amerických dolárov počas rovnakého obdobia.

Čakacia doba medzi objednávkou a doručením sa znížila v Spojených štátoch amerických aj Číne, ktoré sú najväčšími trhmi Tesly. V Číne sa toto oneskorenie, jeden z ukazovateľov rovnováhy medzi ponukou a dopytom, od augusta skrátilo štyrikrát na minimálne týždeň.

Muska čakajú ďalšie výzvy

  • Tesla rozširuje vlastné kapacity, no zároveň naráža na vlnu novej konkurencie elektrických vozidiel, najmä v Číne, od spoločností ako BYD, Nio a Xpeng.
  • Najbližší plán automobilky stojí na prevádzkovaní a zásobovaní svojich tovární tak, aby v tomto a budúcom roku produkcia narástla o 50 percent.
  • Otázka, či a ako Tesla vidí posun rovnováhy medzi ponukou a dopytom, bude pre investorov ústredná, keď spoločnosť 19. októbra oznámi štvrťročné výsledky.
  • Spoločnosť Fitch Solutions uviedla, že v roku 2022 očakáva pokles globálneho predaja áut o 5,4 percent, pričom v roku 2023 sa predaj obnoví len čiastočne.