„Slabšie čísla slovenského priemyslu v závere roka v kontexte slabšieho rastu vo viacerých európskych krajinách, najmä však v Nemecku v zásade neprekvapili. Slovenský priemysel sa však na rozdiel od väčšiny ostatných európskych ekonomík mohol stále spoliehať na svoj kľúčový sektor,“ vysvetlil Ľ. Koršňák.
„Automobilový priemysel Slovensko vďaka novým výrobným kapacitám bezpečne ochránil pred červenými číslami aj v medziročnom porovnaní. Už menej sa však darilo ostávajúcim sektorom priemyslu, ktoré sa viac či menej viezli na negatívnej vlne," priblížil.
Decembrový medziročný rast priemyslu bol podľa neho značne nevyvážený a koncentrovaný takmer výlučne do automobilového priemyslu. Medziročný rast síce zaznamenalo ešte ďalších päť z celkového počtu 15 základných odvetví slovenského priemyslu (potraviny, drevo, rafinérsky, farmaceutický priemysel a výroba z gumy, plastov a stavebných materiálov), vzhľadom na ich váhu bol však ich príspevok zvyčajne zanedbateľný a nepresiahol 0,4 percentuálne body.
Cyklické spomalenie
Problémy nemeckého priemyslu sa v závere roka už naplno ukázali v ostatných hlavných exportných odvetviach slovenského priemyslu. Výrobcovia elektrických zariadení (iných ako spotrebná elektronika) vykazovali známky spomaľovania i v predchádzajúcich mesiacoch, december problémy sektora už ukázal naplno a jeho produkcia medziročne klesla až o 8,5 percenta.
Európske indikátory sentimentu aj v posledných mesiacoch podľa Ľ. Koršňáka pokračovali v poklese. Nižší externý dopyt by tak mal aj v nasledujúcich mesiacoch brzdiť výkon slovenského priemyslu.
„Cyklickému spomaleniu sa nevyhne väčšina jeho odvetví, snáď s jedinou výnimkou – automobilovému priemyslu. Ten by mal byť v tomto roku pravdepodobne jediným významnejším zdrojom rastu slovenského priemyslu, za čo bude vďačiť novým výrobným kapacitám a postupnému nábehu produkcie v novej štvrtej automobilke v krajine,“ dodal Ľ. Koršňák.
„Už etablované automobilky by k rastu produkcie v priemysle ďalej prispievať nemali a podobne ako ostatné sektory domáceho priemyslu (a európsky priemysel) budú vykazovať skôr známky cyklického spomaľovania. Vďaka ponukovému šoku by sa však slovenský priemysel ako celok mal v tomto roku udržať v čiernych číslach.“
Niektoré sektory brzdili
Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej v decembri 2018 hlavným ťahúňom bola výroba áut, ktorá sa medziročne zvýšila o 26,4 percent. Naopak, najvýraznejším brzdiacim faktorom bolo spracovanie kovov, s medziročným 10,5-percentným poklesom.
„Celkovo sa vlani priemyselná produkcia zvýšila o 4,5 percenta, k čomu najviac prispela produkcia áut (4,9 percentuálneho bodu), zatiaľ čo niektoré sektory priemyslu rast brzdili (ako hlavne dodávka elektriny, plynu, a pary),“ doplnila K. Muchová.
Štatistický úrad (ŠÚ) SR informoval, že priemyselná produkcia v decembri 2018 medziročne vzrástla o 3,1 percenta. Po zohľadnení sezónnych vplyvov sa priemyselná produkcia v decembri 2018 oproti novembru 2018 znížila o 0,9 percenta.