Donald Trump zaviedol 25-percentné clá na dovoz áut s odôvodnením, že Európska únia bráni prístupu amerických vozidiel na jej trh. Odborníci z automobilového sektora však upozorňujú, že skutočnou prekážkou sú práve americké autá.
Prezident USA sa sťažoval, že „zatiaľ čo Spojené štáty dovážajú milióny áut z Európy, vyviezť americké autá do Európskej únie je takmer nemožné“. Podľa analytikov však ani zavedenie 25-percentného cla nezlepší situáciu amerických automobiliek na európskom trhu. Ich modely totiž neladia s požiadavkami európskych zákazníkov. Výnimkou je Tesla, povedal Stefan Bratzel z Centra automobilového manažmentu. Avšak aj táto automobilka čelí výraznému poklesu dopytu.
Vlani vyviezlo Nemecko do USA takmer 450-tiísc áut. Naopak, americké automobilky predali podľa Nemeckého združenia automobilového priemyslu na nemeckom trhu iba 136-tisíc vozidiel.
Pred zavedením 25-percentných ciel uplatňovali USA na dovoz európskych osobných áut tarifu vo výške 2,5 percenta, zatiaľ čo poplatok v EÚ na dovoz áut z USA dosahoval desať percent. Avšak expert v oblasti automobilového priemyslu Ferdinand Dudenhöffer tvrdí, že hlavným problémom amerických automobiliek je veľkosť a spotreba ich áut, pretože ceny pohonných látok v Európe sú omnoho vyššie než v USA. Dudenhöffer je presvedčený, že kým americké firmy nezačnú v Európe ponúkať menšie a z pohľadu spotreby paliva efektívnejšie dopravné prostriedky, budú mať na európskom trhu problémy aj naďalej, bez ohľadu na colnú politiku.
Ďalšie dôležité správy
