Keď Lanny Smith založil značku Actively Black, tak výrobu jej športového oblečenia zveril do rúk závodom v Číne. V roku 2022 ho však znepokojilo možné omeškanie výroby následkom covidových lockdownov nariadených Pekingom. Smith sa tak rozhodol poobzerať sa po novom zdroji, píše agentúra Bloomberg.
Podnikateľ v rámci svojho pátrania zaslal vzorky svojich produktov zástupcovi dodávateľského reťazca, ktorý ho uistil, že v Latinskej Amerike existujú alternatívy. „Na ďalší deň mi zavolal a povedal: ‚Na severnej pologuli nenájdeš nikoho, kto to dokáže‘,“ opísal situáciu Smith.
Pre americké spoločnosti, akou je aj Actively Black, sa v posledných rokoch nakupovanie v Číne stalo výzvou. Môžu za to najmä zvýšené tarify, zamotané dodávateľské reťazce, odstávky závodov pre politiku nulového covidu či narastajúce napätie so Spojenými štátmi, ktoré tamojší priemysel prinútilo zamyslieť sa nad dôsledkami možnej čínskej invázie na Taiwan.
Všetky tieto obavy viedli americké podniky k zvýšeniu snáh o zníženie závislosti od čínskych dodávateľov. Odísť z Číny však nie je také jednoduché. Väčšinu pokroku sa v tejto oblasti podarilo dosiahnuť napríklad polovodičovému priemyslu, ktorý americkí politici z hadiska národnej bezpečnosti považujú za kľúčový.
Výrobcovia produktov nižšieho cenového rozpätia, akými sú oblečenie, obuv, domáce potreby či kufre, prišli na to, že mimo Číny existuje iba hŕstka závodov s vhodnými strojmi či špecializovanou pracovnou silou.
Výrobný raj
Od 90. rokov 20. storočia minula Čína stovky miliárd dolárov na to, aby sa z nej stalo hlavné centrum celosvetovej výroby. Miestne závody disponujú strojmi i odbornými znalosťami potrebnými k výrobe kvalitných produktov. Netreba dodávať, že v oblasti objemu a rýchlosti výroby je ich len ťažko prekonať.
Pozdĺž 129-kilometrového pásu od mesta Šen-cen po mesto Kuang-čou továrne horlivo tkajú, farbia, pletú, označujú a balia trička, obleky a ostatné oblečenie od výmyslu sveta.
Čína okrem toho investovala do diaľnic, železníc, leteckých uzlov či prístavov, vďaka čomu sa postarala o to, aby cesta produktu z výrobného pásu k spokojnému zákazníkovi prebehla čo najhladšie. Aj preto je pre podniky tak ťažké presťahovať sa inam, tvrdí Kurt Cavano, generálny riaditeľ firmy Nimbly, ktorá spája závody s dodávateľmi.
Čína disponuje tak obrovskými výhodami, že niektoré americké spoločnosti po odchode napokon aj tak časť svojej výroby presunuli naspäť. Ďalšie zas po presune do Spojených štátov začnú spolupracovať s čínskymi dodávateľmi či z Číny dovážajú komponenty alebo materiál.
Obchodu sa darí
Hoci napätie medzi Pekingom a Washingtonom narastá, vzájomný obchod stále prekvitá. Spojené štáty v roku 2022 z Číny doviezli tovar v hodnote 537 miliárd dolárov, čo je iba o čosi menej než v rekordnom roku 2018. V oblasti odevov Čína aj naďalej ostáva najväčším vývozcom do Spojených štátov a v roku 2022 sem poslala až 10 miliárd kusov oblečenia.
Väčšina dodávateľov spolupracujúcich s firmami Levi Strauss, Nike či VF Corporation takisto pochádza z Číny. Krajina je okrem toho jedným z najväčších zdrojov dodávok v oblasti lámp, nábytku, hračiek či športového náradia, ktoré si Američania kupujú.