Očakáva sa, že transakcia bude uzatvorená v prvej polovici roku 2022. Americká spoločnosť DoorDash prevezme fínsky start-up Wolt, ktorý sa rovnako ako ona špecializuje na rozvoz jedla objednaného cez internet a pôsobí aj v Českej republike a na Slovensku. O akvizícii firmy informovali v spoločnom prehlásení.
Celková hodnota transakcie je ocenená na sedem miliard eur. Ide o doposiaľ najvyššiu cenu za kúpu firmy na európskom trhu v rámci rýchleho doručovania potravín a jedla.
- Čo je DoorDash?
- prevádzkuje online platformu na objednávanie a rozvoz jedla. Sídlo má v San Franciscu, Kalifornii, USA. S 56 percentným podielom na trhu je najväčšou spoločnosťou na doručovanie potravín v USA. Má tiež 60 percentný podiel na trhu v kategórii praktické dodávky.
Zákazník zmenu nepocíti
Očakáva sa, že transakcia bude uzatvorená v prvej polovici roku 2022. Wolt bude pokračovať pod rovnakým názvom a značkou a s rovnakým tímom. Prevzatie sa neprejaví na jeho službách, ani aplikácii a nebude mať vplyv na zákazníkov, upresnil v tlačovej správe Jan Skalník, ktorý sa stará o komunikáciu českého Woltu.
Slovensko, donášková veľmoc: Reštauráciám sa vlastná donáška neoplatí, musia platiť platformám
Spoločnosť Wolt sídli v 23 európskych krajinách. Akvizícia umožní Doordash vstup na európsky trh a to konkrétne do 22 krajín, ktoré pre nich predstavujú viac ako 700-miliónov nových zákazníkov.
Donášok pribúda, Slovákom sa ich počet aj tak máli
„Tento obchod sme uskutočnili so zámerom stať sa medzinárodným, dostať sa k miestnym zákazníkom, do regiónov,“ vysvetlil na tlačovej konferencii v stredu Tony Xu, biznisman a spoluzakladateľ spoločnosti DoorDash. Akcie americkej doručovacej spoločnosti od ohlásenia akvizície stúpli o približne 20 percent.
Wolt chce doručovať potraviny
Okrem doručovania jedla z partnerských reštaurácií, doručuje fínska spoločnosť Wolt aj potravinový a nepotravinový tovar. Ku koncu roka chcú rozšíriť svoje pôsobenie v rámci maloobchodu. V Bratislave majú vzniknúť Wolt Markety, ktoré sľubujú doručovanie potravín do 20 minút od zadania objednávky a zaplatenia.
Konkurovať komerčným retailovým sieťam však nechcú. Tzv. Shadow markets, do ktorých zákazník nebude môcť vstúpiť, tovar si však bude môcť vyklikať v aplikácii a pracovník skladu následne predá kuriérovi objednávku, sa už začínajú v Bratislave strategicky kreovať.
- Čo je Wolt?
- Spoločnosť bola založená v lete, v roku 2015 v Helsinkách ako technologická platforma na doručovanie jedla a potravín. Tržby spoločnosti sa v minulom roku strojnásobili na 345 miliónov dolárov. Na Slovenko vstúpil Wolt pred dvoma rokmi. Začínali v Bratislave, dnes využívajú ich služby zákazníci v 11 slovenských mestách, vrátane menších ako napr. Zvolen.
Preplnený a hyperkonkurenčný európsky trh podľa slov Mikiho Kussi, CEO spoločnosti Wolt potreboval injekciu. „Ak by sa nás niekto opýtal pred niekoľkými mesiacmi, či podľahneme spoločnosti DoorDash, povedal by som, že určite nie. Dnes si však naopak myslím, že spolu dokážeme oveľa viac,“ vysvetlil šéf Woltu s tým, že Wolt je aj tak len malá regionálna spoločnosť, ktorá vychádza z lokálneho trhu, kde sa podniká ťažko.
Wolt otvorí na Slovensku kamenné obchody. Ponúkne v nich až 2 000 položiek a expresné doručenie
V priebehu dnešného dňa plánuje DoorDash potvrdiť aj ďalšiu investíciu do aplikácie Flink, ktorá je známa expresným doručovaním potravín. Hodnota tejto investície sa pohybuje vo výške 400 miliónov eur. V minulom roku sa stal Wolt druhou najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou na európskom trhu.