Ľudia v najtlstejšej krajine sveta sa v posledných rokoch začínajú vyhýbať najkalorickejším jedlám v reštauráciách. Američania opúšťajú trojposchodové hamburgery prekladané syrom a slaninou a nahrádzajú ich chodmi s nižším obsahom kalórií. Ukazuje to štúdia Hudson Institute, na ktorú upozorňuje agentúra Bloomberg.
Podľa údajov zozbieraných v 21 reštauračných sieťach sa predaj jednotlivých chodov s vysokým obsahom kalórií medzi rokmi 2006 a 2011 znížil. Predaj tradičných hovädzích hamburgerov vo veľkých sieťach ako Burger King či McDonald’s v priebehu piatich rokov klesol o 28 percent aj napriek tomu, že celková návštevnosť sietí vzrástla o 3,7 percenta. Predaj hranolčekov v najväčších sieťach za rovnaké obdobie klesol o 1,9 percenta. Štúdia uvádza, že zároveň klesli predaje jedenástich z dvanástich klasických hamburgerov, ktoré nahradili jedlá s nižším obsahom kalórií.
Celkovo sa v roku 2011 predalo o 472 miliónov „nízkokalorických“ porcií viac ako v roku 2006. Medzi nízkokalorické jedlá však štúdia zaraďuje všetky chody obsahujúce menej ako 500 kalórií. Dospelý človek, ktorý si chce udržať váhu by mal v závislosti od pohlavia, postavy a fyzickej aktivity prijať približne 2 000 až 2 500 kalórií denne. Štúdia neukazuje, že by Američania začali vo veľkom zdravo jesť, no začali si vyberať menej kalorické jedlá.
V USA je podľa údajov OECD obézna viac ako tretina dospelej populácie a približne každé piate dieťa. Priame náklady na zdravotnú starostlivosť spojené s obezitou ročne dosahujú 147 miliárd dolárov, nepriame náklady spojené s poklesom produktivity práce sa odhadujú na 73 miliárd dolárov. Pre porovnanie priemer obezity v krajinách OECD sa v posledných rokoch pohybuje okolo úrovne 17 percent (Slovensko priemernú úroveň takmer úplne kopíruje).
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP