Sovietski inžinieri postavili v 60. rokoch hybrid zložený z lietadla a člna, ktorý sa mohol vznášať niekoľko metrov nad oceánom alebo jazerom vysokou rýchlosťou. Vozidlo nazvali ekranoplán, uvádza Bloomberg. Ale vyrobilo sa len niekoľko desiatok kusov vrátane jedného s názvom Kaspická príšera. Časom sa na tento nápad do značnej miery zabudlo.
Letecký inžinier Billy Thalheimer hovorí, že je vhodná chvíľa myšlienku oživiť. Pridaním elektrického pohonu a krídel na zlepšenie rovnováhy vznikol vylepšený ekranoplán, ktorý nazval morský klzák. Jeho tvorca je presvedčený, že ponúka bezuhlíkovú alternatívu ciest na také vzdialenosti, ako je z New Yorku do Bostonu, Los Angeles do San Diega alebo z Miami na Bahamy. „Na morskom klzáku je niečo neodmysliteľne nové,“ hovorí B. Thalheimer, letecký inžinier z Massachusettského technologického inštitútu, ktorý sa v roku 2020 podieľal na založení spoločnosti Regent Craft.
V októbri spoločnosť získala 60 miliónov dolárov od rôznych investorov vrátane najväčšieho ázijského leteckého prepravcu Japan Airlines, firmy Lockheed Martin a Fondu strategického rozvoja Spojených arabských emirátov. Spolozakladateľ B. Thalheimer však trvá na tom, že Regent bude dodržiavať všetky bezpečnostné normy. „Do toho vstupuje neuveriteľné množstvo analýz a postupov,“ hovorí.
Regent úspešne dokončil testy diaľkovo ovládaného prototypu s rozpätím krídel 5,5 metra. Pracuje aj na plnohodnotnej verzii s rozpätím krídel 19,5 metra, ktorú plánujú otestovať budúci rok. Spoločnosť si kladie za cieľ začať komerčnú prevádzku už v roku 2025 a ponúka model pre 12 pasažierov s doletom 290 kilometrov. Neskôr v dekáde má za cieľ predstaviť verziu, ktorá odvezie až 100 pasažierov.
Richard Pat Anderson, profesor inžinierstva na Embry-Riddle Aeronautical University na Floride spochybňuje Thalheimerovu schopnosť nasadiť svoj klzák tak rýchlo. Obáva sa, že to môže trvať roky, kým firma získa potrebnú certifikáciu.