Sovietski inžinieri postavili v 60. rokoch hybrid zložený z lietadla a člna, ktorý sa mohol vznášať niekoľko metrov nad oceánom alebo jazerom vysokou rýchlosťou. Vozidlo nazvali ekranoplán, uvádza Bloomberg. Ale vyrobilo sa len niekoľko desiatok kusov vrátane jedného s názvom Kaspická príšera. Časom sa na tento nápad do značnej miery zabudlo.

Letecký inžinier Billy Thalheimer hovorí, že je vhodná chvíľa myšlienku oživiť. Pridaním elektrického pohonu a krídel na zlepšenie rovnováhy vznikol vylepšený ekranoplán, ktorý nazval morský klzák. Jeho tvorca je presvedčený, že ponúka bezuhlíkovú alternatívu ciest na také vzdialenosti, ako je z New Yorku do Bostonu, Los Angeles do San Diega alebo z Miami na Bahamy. „Na morskom klzáku je niečo neodmysliteľne nové,“ hovorí B. Thalheimer, letecký inžinier z Massachusettského technologického inštitútu, ktorý sa v roku 2020 podieľal na založení spoločnosti Regent Craft.

V októbri spoločnosť získala 60 miliónov dolárov od rôznych investorov vrátane najväčšieho ázijského leteckého prepravcu Japan Airlines, firmy Lockheed Martin a Fondu strategického rozvoja Spojených arabských emirátov. Spolozakladateľ B. Thalheimer však trvá na tom, že Regent bude dodržiavať všetky bezpečnostné normy. „Do toho vstupuje neuveriteľné množstvo analýz a postupov,“ hovorí.

Regent úspešne dokončil testy diaľkovo ovládaného prototypu s rozpätím krídel 5,5 metra. Pracuje aj na plnohodnotnej verzii s rozpätím krídel 19,5 metra, ktorú plánujú otestovať budúci rok. Spoločnosť si kladie za cieľ začať komerčnú prevádzku už v roku 2025 a ponúka model pre 12 pasažierov s doletom 290 kilometrov. Neskôr v dekáde má za cieľ predstaviť verziu, ktorá odvezie až 100 pasažierov.

Richard Pat Anderson, profesor inžinierstva na Embry-Riddle Aeronautical University na Floride spochybňuje Thalheimerovu schopnosť nasadiť svoj klzák tak rýchlo. Obáva sa, že to môže trvať roky, kým firma získa potrebnú certifikáciu.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Automobilky v Únii žiadajú väčšiu podporu elektromobility