Nová technológia by mala výrazne znížiť náklady i environmentálne hrozby, ktoré sú vyššie pri dopĺňaní paliva na otvorenom mori. Armáda by ju naplno mohla využívať približne o desať rokov.
Podľa námorníctva ide o technológiu, ktorá po zavedení do praxe zmení pravidlá hry. Výrazne sa môže zjednodušiť proces dodávok pohonných látok, ktorý je v súčasnosti náchylný na kolízie či útoky nepriateľa.
Väčšina plavidiel potrebuje počas vojenských operácií na otvorenom mori palivo dopĺňať z jedného z pätnástich tankerov, ktoré má americké námorníctvo k dispozícii, čo spravidla znamená niekoľkohodinové prerušenie svojho poslania a nutnosť vzdialenia sa z misie. Prečerpávanie paliva je okrem toho veľmi citlivou operáciou najmä v zlom počasí.
„Je to pre nás obrovský míľnik,“ cituje agentúra AFP viceadmirála Philipa Culloma. „Nachádzame sa vo veľmi zložitej dobe a musíme začať rozmýšľať inovatívne nad spôsobmi výroby energie, nad tým, ako si ju vážime a ako ju míňame,“ dodal s tým, že treba prekonať desaťročia platný klam o nevyčerpateľnom množstve v súčasnosti používaných pohonných látok na ropnej báze.
Námorníctvo by tak znížilo svoju závislosť na rope, netrápil by ho jej nedostatok či výkyvy ceny. Veľkým pozitívom novej technológie je, že palivo z morskej vody by mohlo byť použité v súčasných motoroch. P. Cullom dodal, že keďže nemôže byť cieľom prebudovať každú loď, každý typ motora či každé lietadlo, museli hľadať také palivo, ktoré je takmer identické tým súčasným. A to z morskej vody je vraj veľmi podobné.
Využitie morskej vody ako paliva umožnil výskum amerických expertov z Naval Research Laboratory, ktorým sa podarilo z nej extrahovať oxid uhličitý a plynný vodík. Následne tieto látky dokázali pomocou katalyzátora transformovať z plynnej podoby na tekuté uhľovodíkové palivo.
Američania dúfajú, že okrem lodí by takto mohli byť poháňané aj lietadlá. Okrem dostupnosti je hlavnou výhodou novej látky aj nízka cena. Predpokladané náklady za galón sa pohybujú od troch do šiestich dolárov, tvrdia vedci z Naval Research Laboratory, ktorí ho aktuálne otestovali pri lete s modelom lietadla na diaľkové ovládanie.
„Prvýkrát sa nám podarilo vyvinúť technológiu, pomocou ktorej naraz dostaneme z morskej vody oxid uhličitý a vodík, to je veľký prielom,“ cituje AFP chemičku Heather Willauerovú, ktorá pracuje na projekte takmer desať rokov. Jedinou nevýhodou je, že približne toľko ešte bude trvať, kým budú lode schopné palivo na svoju prevádzku na palube aj vyrobiť.