Európska komisia na rozhodnutie arbitrážneho súdu WTO reagovala a uviedla, že zavedenie ciel na európsky tovar bude zo strany Washingtonu „krátkozraké a kontraproduktívne“ a povedie iba ku škodám na obidvoch stranách Atlantiku.

WTO už pred časom oznámila, že v najväčšom firemnom obchodnom spore na svete tak EÚ, ako USA poskytovali svojim výrobcom lietadiel nezákonné dotácie. V prípade dotácií pre Airbus však WTO rozhodovala skôr, takže o výške sankcií Bruselu voči USA by mala organizácia rozhodnúť až v nasledujúcich mesiacoch.

Obidva spory podľa všetkého povedú k vzájomnému uvaleniu dovozných ciel. Po konflikte, ktorý odštartoval americký prezident Donald Trump voči Číne, sa tak situácia pre podniky a finančné trhy po celom svete ešte zhorší.

Trhy teraz predpokladajú, že Úrad obchodného zástupcu USA v krátkom čase predstaví nový zoznam produktov z EÚ, na ktoré Washington sankčné dovozné clá uvalí. Predbežný zoznam, ktorý zverejnili USA pred niekoľkými mesiacmi, obsahoval okrem lietadiel, vrtuľníkov a komponentov aj luxusné výrobky či agroprodukty, ako napríklad víno, olivový olej či syry. Vtedy Washington stanovil hodnotu tovarov z EÚ, na ktoré plánoval uvaliť dovozné clá, na približne 11 miliárd USD.

Brusel zasa v prípade sankčných dovozných ciel na produkty z USA za dotácie pre Boeing očakáva súhlas WTO s clami na tovary za 10 miliárd USD. V tejto veci by však WTO mala rozhodnúť až na začiatku budúceho roka.
Pred priamym zavedením sankcií správu arbitrážneho súdu WTO musí ešte oficiálne prijať Orgán WTO na riešenie sporov (DSB - Dispute Settlement Body). Tento proces trvá od desiatich dní do štyroch týždňov.

Najbližšie zasadnutie je naplánované na 28. októbra, Washington však môže požiadať o mimoriadne zasadnutie, ktoré by sa uskutočnilo desať dní od zverejnenia správy arbitrážneho súdu WTO. Ak by sa tak stalo, súhlas DSB by mohol prísť už 12. októbra.

Aj keď mnohé firmy na jednej aj druhej strane Atlantiku vyzývali na pokojné riešenie vzájomných sporov, podľa Petra Harrella z Centra pre novú americkú bezpečnosť sa dohoda v blízkom období očakávať nedá. „Myslím si, že k dohode dôjde až po tom, ako obe strany uplatnia voči sebe dovozné clá,“ povedal.

To predpokladajú aj niektorí súčasní a bývalí zástupcovia americkej administratívy. Podľa nich totiž americká vláda zistila, že clá boli ideálnym nástrojom na donútenie Číny začať rokovať o nových obchodných vzťahoch a rovnaký nástroj sa ukázal efektívny aj vtedy, keď Washington potreboval donútiť Japonsko otvoriť svoj trh s agroproduktmi. Podľa nich je preto nepravdepodobné, že by Washington nevyužil možnosť uvaliť dovozné clá aj na EÚ v kauze dotácií pre Airbus.