Americký internetový predajca Amazon ohlásil za tretí štvrťrok tohto roku pokles zisku. Možno to pripísať opadnutiu vlny zvýšeného záujmu o nakupovanie cez internet vyvolanej pandémiou covid-19.
Nesplnené očakávania
Spoločnosť so sídlom v americkom Seattli ohlásila zisk v hodnote 6,2 miliardy dolárov za tretí kvartál, oproti 6,3 miliardy dolárov v rovnakom období pred rokom. Analytici odhadovali, že Amazon bude ziskový o 30 percent viac ako reálne vykázal.
Tržby firmy sa zvýšili o 15 percent na 110,8 miliardy dolárov. Analytici predpokladali, že tržby vystúpia na 111,6 miliardy dolárov.
Pandémia Amazonu prospela
Amazon je jedným z predajcov, ktorým pandémia prospela. Kvôli reštrikciám sa v mnohých krajinách uzatvárali kamenné obchody a ľudia sa tak obracali práve na internetové obchody, na ktorých nakupovali všetko od jedla po čistiace prostriedky.
Amazonu však klesá tempo rastu predaja, pretože tento rok sa ľudia menej oddávali nakupovaniu cez internet ako pri minuloročných vlnách šírenia nákazy. Spomalenie tiež súvisí s tým, že sa ľudia najmä z USA a Európy viac pohybujú vonku a venujú sa iným aktivitám ako nakupovaniu.
Silný nielen v obchode
Amazon zaznamenal rast aj v ďalších segmentoch. Cloudovej službe AWS (Amazon Web Services) , na ktorej stojí napríklad prevádzka streamovacej spoločnosti Netflix a mnohých iných veľkých amerických firiem, vzrástli tržby o 39 percent za štvrťrok.
Reklamná súčasť Amazonu, ktorej firmy platia za zobrazovanie reklám zákazníkom pri nakupovaní na internetovom trhovisku, zaznamenala nárast tržieb o 49 percent.
Výhľad na koniec roka
Spoločnosť zverejnila aj menej uspokojivý výhľad na posledný kvartál v roku.
Na štvrtý štvrťrok predpovedá Amazon tržby medzi 130 až 140 miliardami dolárov, čo predstavuje rast medzi štyrmi až dvanástimi percentami. Analytici očakávali medziročný nárast tržieb o 13,2 percenta na 142,1 miliardy dolárov.
Generálny riaditeľ Amazonu Andy Jassy uviedol, že spoločnosť očakáva, že vo štvrtom štvrťroku bude znášať „niekoľko miliárd dolárov“ dodatočných nákladov navyše. Zvýšené náklady očakáva najmä vo svojom spotrebiteľskom biznise v dôsledku nedostatku pracovnej sily, vyšších nákladov na zamestnancov, obmedzení globálneho dodávateľského reťazca a zvýšených nákladov na prepravu a prepravu.
Pre Amazon bude zvládnutie tejto situácie výzvou, keďže vstupuje do silnej predvianočnej sezóny.
Top vo financiách: Tesla a Google rastú, Amazon a Apple trpia na dodávkach tovarov