Bratislavský samosprávy kraj (BSK) bude podporovať čo najskoršiu výstavbu križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave. Nechá však územnú rezervu na prípadné neskoršie vybudovanie súbežných komunikácií, tzv. kolektorov, po rozšírení diaľnice.
Práve na ich absenciu pri výstavbe upozorňujú aktivisti z OZ Triblavina, ktorí opakovane podávajú sťažnosti na výstavbu každého úseku. Vyriešenie sťažnosti trvá 3 mesiace. Minister dopravy Arpád Érsek ich preto ostro kritizoval, pripisuje im zodpovednosť za naťahovanie realizácie projektu, ako aj za jeho predraženie.
Aktivisti sa ale bránia, že minister na nich neférovo kladie zodpovednosť, keďže stavebné povolenie na konzorcium D4/R7 verejne ukazoval už v roku 2017. Podľa nich mu tak nič nebránilo konať.
„Pre nás je križovatka Triblavina dôležitá preto, aby sme sa mohli pohnúť s naším najambicióznejším plánom v tomto volebnom období, a tým je začatie výstavby obchvatu Grobov (obce Slovenský Grob a Chorvátsky Grob). Je to prepojenie z križovatky Triblavina až po Grinavu pred Pezinkom s tým, že cesta pôjde okolo Grobov,“ informoval vo štvrtok predseda BSK Juraj Droba.
Bratislavský kraj má na to podľa svojho predsedu v rozpočte päťsto tisíc eur na projektovú dokumentáciu a desať miliónov eur na výstavbu tejto cesty chce čerpať z prostriedkov Európskej únie v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu.
“V druhej fáze, obchvat bude pokračovať až na Modru, je to vyčíslené asi na 35 miliónov eur a tie plánujeme čerpať z dlhodobého úveru, teda dlhé a lacné peniaze, z Európskej investičnej banky,“ priblížil J. Droba.
Na margo chýbajúcich kolektorov povedal: “Vybudovanie križovatky Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory môžeme neskôr mať.“ Výstavba kolektorov by sa podľa neho dala financovať cez PPP projekty, za hlavné označil sprejazdniť toto územie a rozšíriť cesty prvej triedy medzi Bratislavou a Sencom. “Skôr či neskôr kolektory stáť budú, ale pre mňa to tiež teraz nie je okamžitá priorita,“ dodal.
Minister dopravy, ako aj starostovia a primátori z Regionálneho združenia Podunajsko takisto podporujú výstavbu križovatky Triblavina, rozšírenie D1, ako aj stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy.