Aj keď sa ochrana planéty a plnenie klimatických cieľov komunikuje vo verejnom priestore čoraz častejšie, zmeny prichádzajú len pomaly. V oblasti leteckej dopravy obzvlášť. Tento spôsob dopravy je u ľudí stále veľmi obľúbený a počet pasažierov po celom svete rok čo rok narastá.
Podľa odhadov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) prešlo v roku 2016 na celom svete leteckou dopravou 3,7 miliardy cestujúcich. Portál Deutsche Welle upozorňuje, že od roku 2009 sa tento rekord každý rok len prekonáva. Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) na rok 2035 predikuje, že sa počet cestujúcich zvýši až na 7,2 miliardy.
Amsterdam bez alkoholu, Benátky bez lodí, útok na Airbnb. Pandémia tlačí na udržateľný turizmus
Pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach možno už tento rok vidieť postupný návrat do normálu. Aj keď sa v porovnaní s rokom 2019 ich celkové vyťaženie znížilo o 31 percent, v druhom septembrovom týždni sa napríklad Wizz Air či Pegasus vrátili takmer k úrovniam pred pandémiou.
Ceny sa menia
Aby sa udržali ako-tak nad vodou, mnoho leteckých spoločností si muselo počas pandémie požičať obrovské sumy. Americká konzultačná firmy McKinsey & Company preto predpokladá, že sa ceny leteniek budú zvyšovať. Nárast cien cestovných lístkov odhadujú na približne tri percentá.
Najväčší predajca leteniek na Slovensku – agentúra Pelikán – však zatiaľ nárast cien neeviduje. „V porovnaní s obdobím pred pandémiou nevidíme výraznejšie zmeny cien. Pri niektorých destináciách dokonca vidíme, že sa cena priemernej letenky udržuje na nižšej úrovni ako v rovnakom období pred pandémiou.”
Priemerná cena letenky do Chorvátska bola podľa Pelikánu počas letnej sezóny 2021 nižšia o 33 percent v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019. Podobne je na tom aj Taliansko, ktoré síce s cenou oproti minulému letu porástlo o štyri percentá, avšak oproti roku 2019 je priemerná cena letenky stále nižšia o 20 percent.
Pandémia však podľa Pelikánu zmenila najmä čas, kedy si ľudia letenky zakupujú. „Kým predtým sme si zakupovali letenky niekoľko mesiacov vopred, počas leta sa tzv. booking window (čas od zakúpenia letenky po odlet) udržiavalo na úrovni maximálne 30 dní, v prípade pobytov bolo mnohokrát ešte nižšie. Ľudia si teda aj naďalej kupujú letenky na poslednú chvíľu,” informuje letecká agentúra.
Populárne storno
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?