Keď budú technici servisných firiem prestavovať obchodné váhy, výdajné stojany pohonných látok a taxametre na euro, porušia overovaciu značku. Preto budú potrebovať nové potvrdenie, že zariadenie poskytuje na ocenenie nákupu správne namerané fyzikálne jednotky. S porušenou plombou obchodníci, čerpacie stanice ani taxikári fungovať nemôžu, hrozila by im pokuta.
Že pôjde o náročnú operáciu, obchodníci očakávali. Napríklad Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) už na jar avizovala rokovania s úradmi o priebehu prechodu na euro. Štandardné overovanie je nadlho.
Napríklad v prípade palivových stojanov trvá autám so špeciálnymi meracími zariadeniami zhruba dva roky, kým obídu vyše 820 čerpacích staníc na Slovensku. Dva roky sú akurát zákonná lehota na pravidelnú kontrolu meradiel.
Slovenská legálna metrológia má takých áut osem. Pri štandardnom postupe overí jedno auto za pracovný deň dva výdajné stojany. „Pri prechode na euro sa bude kontrolovať zhruba dvetisíc stojanov,“ hovorí generálny tajomník SAPPO Miroslav Kollár.
Náročná úloha vyvolala početné rokovania. Výsledkom je nová metóda overovania – skrátená skúška, ktorú Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR spolu so Slovenským metrologickým ústavom pripravili s jediným cieľom. Aby sa preplombovanie všetkých troch typov najexponovanejších meradiel včas stihlo.
Krátkodobé zabezpečenie meradla plombou servisnej organizácie, napríklad pri benzínových stojanoch na mesiac, sa natiahlo na 120 dní. Za ten čas štátni metrológovia technicky zjednodušeným postupom overia meradlá. Skontrolujú nielen metrologické parametre meradiel, ale aj výpočet konečnej ceny a počet desatinných miest v zobrazení, ktorý by sa musel v prípade niektorých zariadení, najmä váh, riešiť úpravami právnych noriem, ktoré majú vplyv na zavedenie eura.