Vážení čitatelia,
na titulke nového čísla TRENDU je globálny šéf Rolls-Royceu Torsten Müller-Ötvös. Pripúšťa, že ich úlohou nie je byť strážcom vkusu. Požiadavke namontovať do auta veľký box na cigary namiesto airbagu však už nevyhovel. Predajcovia ultraluxusných značiek ako Bentley, Bugatti či spomínaný Rolls-Royce sa obvykle voči svojej klientele správajú v štýle diskrétnych privátnych bankárov. Redaktorovi TRENDU na autosalóne v Ženeve predsa len prezradili niekoľko spôsobov, Ako vyhovieť najnáročnejším. A tiež, kde môžu zákazníkovi ustúpiť a kedy už musia povedať „nie“ aj ľuďom, ktorí na to nie sú zvyknutí. Téma čísla je doplnená náhľadom do sveta podnikateľov s luxusom na Slovensku v článku Severný pól alebo bicykel na mieru.
Návrat rastu: hospodárstvo zaplo druhý motor. Tak by sa dali v stručnosti komentovať prvé čísla o hospodárstve za rok 2014. Nejde len o HDP, rastie sentiment a rozbehli sa aj investície v menších podnikoch. Rast však stále výrazne ťahá verejná správa, pričom opraty by mal prebrať súkromný sektor. Už len kvôli tomu, že Brusel vyčíta Slovensku zadlžovanie v rozpore s dohodnutými pravidlami.
Cargo sa presúva do starého železa. Štátna dopravná firma zlepšila svoje hospodárenie a predáva majetok, aby sa oddlžila. Stále však trpí pre plytvanie za prvej vlády Smeru-SD. Potrebuje sa dostať k zdrojom, aby mohla nakúpiť nové rušne.
Prírodná kozmetika je na Slovensku na vzostupe. Tak ako pri všetkom, na vlne boomu sa vezú čierni pasažieri. Nelegálni výrobcovia s netestovanými výrobkami, ktoré môžu ohrozovať zdravie spotrebiteľov. Reportér TRENDU zisťoval, aký prístup k týmto podnikateľom majú hygienici. Do smiechu mu nebolo. Prírodná kozmetika Slovákov baví, hygienici spia.
Slovenské start-upy ešte nevedia rozprávať globálne, konštatuje v rozhovore pre TREND honorárna konzulka Slovenska pre oblasť San Francisca a Silicon Valley Barbara Pivnicka. Ak je niekto jednotka na Slovensku, v investorskej reči to nič neznamená. Dokonca, ak niekto mieri na nemecký trh, „tak to v investorskom tomografe ani nezabzučí, rovná čiara, pacient je mŕtvy“. Ale vzdávať sa určite netreba. Podľa B. Pivnickej totiž Silicon Valley nie je Mount Everest, dá sa pokoriť.
V zahraničí je zvykom, že nádejní podnikatelia oslovujú fondy rizikového kapitálu. Na Slovensku na ich fungovanie zatiaľ nejestvuje vhodná legislatíva. Podľa správcovských spoločností by aj dosah takýchto fondov bol iba obmedzený: podobné fondy nie je možné predávať drobným klientom a v slovenských podmienkach by vedeli zhromaždiť len relatívne nízky objem aktív. Viac sa dočítate v článku Európa chce skrotiť hedžové fondy.
Do Petržalky sa chystá nová električka. O chaose pri rozoberaní Starého mosta, ktorý je prvou etapou jej výstavby, ľudia vedia. Ale čo urobí nový systém dopravy s mestskou časťou? Extra reality informujú o tom, ako električka zmení najľudnatejšie bratislavské sídlisko, ale aj o najväčších realitných novinkách z uplynulých mesiacov.
Súčasťou aktuálneho čísla je aj ročenka TREND TOP v reklame a médiách, v ktorej na 44 stranách čitateľ nájde rebríčky o hospodárskych výsledkoch top hráčov v komunikačnom a mediálnom biznise, prehľad hlavných udalostí v brandži za uplynulých dvanásť mesiacov a články o najnovších trendoch v oblasti reklamy, mediálnych agentúr, médií a sociálnych sietí.
Obsah nového TRENDU prináša aj materiál o rodinnej firme Mačajovcov, ktorá chce zvonuobnoviť zašlú slávu slovenského cesnaku a v pláne má ovládnutie tretiny jeho predaja. Čitateľ sa dozvie aj to, že slovenskí poslanci upravili anuity tak, aby vyšiel nižší dôchodok úplne všetkým.
Prajem Vám pohodové a užitočné čítanie tohto čísla TRENDU.
S úctou
Igor Matloň
zástupca šéfredaktora
TREND 23/2014